به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از وال استریت ژورنال (WSJ)، کمپانی اپل در پروژه‌ای با اسم رمز ACDC در حال توسعه تراشه‌هایی اختصاصی برای اجرای نرم افزار هوش مصنوعی در مراکز داده است. در این گزارش آمده است که سازنده آیفون با یک شرکت تولید نیمه هادی‌های تایوانی بر روی طراحی و تولید این تراشه کار می‌کند، هرچند هنوز مشخص نیست که آیا این تلاش‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است یا خیر.

وال استریت ژورنال گفته است که تراشه سرور اپل به جای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به احتمال زیاد بر استنتاج هوش مصنوعی متمرکز خواهد شد. کارشناسان معتقدند این حوزه همچنان تحت سلطه غول تراشه‌های آمریکایی یعنی انویدیا (Nvidia) قرار دارد.

در دنیای هوش مصنوعی، “استنتاج” به فرآیندی گفته می‌شود که در آن مدل‌های یادگیری ماشینی آموزش دیده برای نتیجه‌گیری، از داده‌های کاملاً جدید استفاده می‌کنند. دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری و مراکز داده مانند گوگل، متا، آمازون و مایکروسافت نیز برای رفع وابستگی به سایر تولیدکنندگان و کاهش تسلط تراشه‌های اینتل در بازار، در زمینه توسعه تراشه‌های سرور استنتاج هوش مصنوعی اختصاصی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هوش مصنوعی اپل

سیاست‌های اپل در زمینه توسعه هوش مصنوعی

کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که علیرغم این تلاش‌ها، اپل هنوز در رقابت هوش مصنوعی از سایر رقبای خود عقب مانده است، چراکه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت میلیاردها دلار در فناوری و زیرساخت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تیم کوک مدیرعامل اپل، در ماه فوریه گفته بود که این شرکت «سرمایه گذاری قابل توجهی» در این فناوری نوین داشته و اواخر سال جاری اطلاعیه‌های مرتبط با هوش مصنوعی شرکت را منتشر خواهد کرد. تحلیلگران انتظار دارند که اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) که برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده است، در این زمینه اطلاعات بیشتری منتشر کند. پیش‌بینی می‌شود اپل رویکرد هوش مصنوعی خود را بر قابلیت‌هایی متمرکز کند که به کاربران در زندگی روزمره کمک نماید و برای این منظور از مدل‌های هوش مصنوعی گوگل یا OpenAI استفاده خواهد کرد.

علاوه بر این، گفته می‌شود فاکس‌کان در حال ساخت سرورهای هوش مصنوعی مبتنی‌ بر تراشه‌ی M2 اولترا است و سعی دارد تا اواخر ۲۰۲۵ سرورهای مجهز به تراشه‌ی M4 را نیز به بازار معرفی کند. پیش از این نیز گفته شده بود که اپل با استفاده از فرایند سه نانومتری TSMC، درصدد است پردازنده‌‌ای برای سرور هوش مصنوعی خود بسازد و تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ آن را به تولید انبوه برساند.

لازم به ذکر است که درآمد اپل در سه ماهه دوم سال مالی علیرغم کاهش 4 درصدی در بحبوحه کاهش فروش گوشی‌های آیفون، انتظارات تحلیلگران را برآورده کرد. ضمن اینکه این شرکت روز پنجشنبه اعلام نمود که قصد دارد با تخصیص سرمایه 110 میلیارد دلاری، بزرگترین طرح بازخرید سهام در تاریخ خود را پیاده کند. این خبر منجر به جهش ارزش سهام این شرکت شد.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array