به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل با انتشار بیانیه‌ای اخبار پیرامون این موضوع را تأیید کرده و اعلام کرد فروش ساعت هوشمند Apple Watch سری 9 و همچنین Apple Watch Ultra 2 به‌زودی و در همین هفته در آمریکا متوقف خواهد شد. این اخبار اولین بار در وبسایت 9toMac منتشر شده بود و سپس اپل با انتشار بیانیه‌ای آن را تأیید کرد.

به گفته اپل، در پی دعوای حقوقی بر سر نقض پتنت‌های شرکت فناوری پزشکی Masimo واقع در کالیفرنیا، این تصمیم‌گیری نهایی شده است. مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) حدود دو ماه قبل و در ماه اکتبر 2023 این دستور را صادر کرده بود. شرکت Masimo بیش از سه دهه پیش، در سال 1989 توسط جو کیانی بنیان‌گذاری شده و در زمینه تولید تجهیزات پزشکی مدرن فعالیت می‌کند.

روند توقف فروش این دو مدل از ساعت‌های هوشمند کمپانی اپل به‌زودی و در تاریخ 21 دسامبر (30 آذر) در فروشگاه‌های آنلاین اپل‌استور و در تاریخ 24 دسامبر (3 دی) در خرده‌فروشی‌های حضوری اجرا خواهد شد. البته شایان ذکر است که توقف فروش این دو مدل از ساعت‌های Apple Watch تنها محدود به آمریکاست و کاربران و علاقه‌مندان دیگر کشورها نیازی به نگرانی ندارند.

جو کیانی، مؤسس و مدیرعامل کمپانی Masimo
جو کیانی ، مؤسس و مدیرعامل کمپانی Masimo

اپل در برابر Masimo

براساس بیانیه کمپانی اپل، مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) دو ماه پیش اعلام کرده بود که در پی نقض پتنت‌های تکنولوژی اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون شرکت Masimo توسط اپل، فروش برخی مدل‌های ساعت هوشمند Apple Watch باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.
به گفته مرکز ITC، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تا تاریخ 25 دسامبر 2023 (4 دی‌ماه 1402) فرصت داشته تا این دستور را وتو کند. البته کمپانی اپل اعلام کرده با وجود مخالفت‌های شدید با این دستور مرکز ITC، همچنان از آن پیروی کرده و از همین هفته روند توقف فروش این دو مدل ساعت هوشمند خود را اجرایی خواهد کرد.

کمپانی اپل کمتر از سه ماه پیش و در طی رویداد Wonderlust از سری 9 ساعت‌های هوشمند Apple Watch با قیمت 399 دلار رونمایی کرده بود. این ساعت زیبا و کاربردی در 5 رنگ متفاوت و با عمر باتری بیشتر، پردازنده سریع‌تر به کاربران عرضه شده بود.
توقف فروش این ساعت‌ها، هرچند موقتی، آن هم در آستانه سال نوی میلادی و آغاز فصل تعطیلات 2024 ممکن است ضرر و زیان مالی زیادی را به اپل وارد کند.

ساعت هوشمند Apple Watch سری 9 و مدل Ultra سری 2
ساعت هوشمند Apple Watch سری 9 و مدل Ultra سری 2

آینده مبهم ساعت Apple Watch سری 9

براساس گزارش وبسایت Bloomberg، مهندسین و تیم توسعه‌دهنده اپل با تمام تلاش و تمرکز خود در جستجوی راه‌حلی مناسب هستند تا از ضرر و زیان مالی گسترده این کمپانی جلوگیری کنند.
ظاهراً به‌نظر می‌رسد که اپل به‌دنبال این است که با انتشار یک آپدیت نرم‌افزاری، نحوه عملکرد سنسور ساعت هوشمند Apple Watch را تغییر داده و مجدداً به فروش این محصولات در آمریکا مشغول شود.
اما شرکت Masimo با مدیریت جو کیانی بر این باور است که ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری راه‌حل این مشکل نیست و کمپانی اپل چاره‌ای جز طراحی مجدد بخش سخت‌افزاری این دو مدل از ساعت‌های خود را ندارد.

اپل در بیانیه خود اعلام کرده که با وجود اینکه تا زمان صدور حکم رئیس‌جمهور هنوز زمان باقی است؛ اما درهرصورت روند جمع‌آوری و توقف فروش این ساعت‌ها از 21 دسامبر آغاز خواهد شد.
همچنین این کمپانی در این بیانیه اعتراض خود به رأی مرکز ITC را نیز نشان داده و گفته است که تیم اپل شبانه‌روز در تلاش هستند تا با طراحی و تولید محصولات خلاقانه، به بهبود و ارتقای سلامت کاربران کمک کنند.

شکایت شرکت فناوری پزشکی Masimo در سال 2021 ثبت شده و در واقع مربوط به استفاده از این تکنولوژی در سری 6 ساعت‌های هوشمند Apple Watch می‌شود. این کمپانی ادعا کرده که “اپل از سال 2020 نیروهای پیشین Masimo را به خود جذب کرده و اسرار تجاری این شرکت را به‌سرقت برده است”.
یکی از اولین نیروهای جذب شده نیز مدیر ارشد سابق بخش پزشکی Masimo بوده است. در پاییز سال 2020، کمپانی اپل از ساعت هوشمند Apple Watch سری 6، ساخته‌شده در آسیا رونمایی کرده بود.

به گفته کمپانی Masimo، اپل با در پیش گرفتن چنین روندی، تکنولوژی اندازه‌گیری اکسیژن خون این شرکت را به‌سرقت برده و در سری 6 ساعت‌های Apple Watch و سری‌های بعدی به‌کار گرفته است.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array