به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک امروز قدم دیگری به سمت آینده تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برداشته و طرفداران آن را هیجان‌زده کرد.

استارتاپ هوافضای SpaceX که تحت‌مدیریت ماسک فعالیت می‌کند؛ امروز با انتشار یک پست در پلتفرم X از این دستاورد مهم پرده‌برداری کرد. اکانت این استارتاپ در پست جدید خود نوشت: “این پست از طریق سرویس اینترنت ماهواره‌ای Direct to Cell استارلینک منتشر شده است”.

البته کمی بعد، بن لانگ‌میِر، مدیر ارشد بخش مهندسی ماهواره استارتاپ SpaceX درباره این اتفاق اطلاعات بیشتری را منتشر کرد. او با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X نوشت که این پست در یک دره کوچک واقع در کوه‌های سانتا کروز (منطقه کوهستانی ایالت کالیفرنیا) ارسال شده است.

ماهواره‌های استارلینک حدود 2 ماه پیش موفق شده‌ بودند از طریق شبکه مخابراتی T-Mobile، اولین پیامک‌های خود را ارسال کنند. سرویس Direct-To-Cell به اپراتورهای شبکه تلفن‌همراه سراسر جهان اجازه می‌دهد تا دسترسی به سرویس‌های برقراری ارتباط (تماس، پیام‌کوتاه و اینترنت) را حتی در مکان‌های دورافتاده به مشتریان خود ارائه دهند.

استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، ارتباطات بی‌مرز

ماهواره‌های اختصاصی سرویس اینترنت ماهواره‌ای Direct to Cell با هدف از بین بردن موانع و حذف محدودیت‌ها توسعه داده شده‌اند. کاربران می‌توانند به کمک گستره عظیم خدمات سرویس ماهواره‌های ارتباطی استارلینک، از هر جایی از دنیا با هر کسی در ارتباط باشند. این سرویس ارزش و اهمیت بسیار زیادی در هنگام وقوع یک بحران احتمالی خواهد داشت. خصوصاً در مواقعی که نیاز به برقراری با پرسنل بخش‌های اورژانس، کمک‌های اولیه، تیم نجات، آتش‌نشانی و غیره است.

استارتاپ SpaceX در اوایل سال 2024 (حدود دو ماه پیش) اعلام کرده بود که ماهواره‌های اختصاصی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به هدف امکان‌پذیر کردن برقراری ارتباط از هر نقطه از کره‌زمین به مدار پرتاب خواهد کرد.

خودِ ایلان ماسک نیز شخصاً با انتشار پست دیگری در X درباره این سرویس کاربردی اطلاع‌رسانی کرد. او درباره سرویس اینترنت‌ ماهواره‌ای Direct to Cell نوشت: “با توجه به میزان سرعت سیگنال‌های این سرویس (7 مگابایت)، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک راه‌حل بسیار مناسبی برای مناطقی است که به اتصال مخابراتی دسترسی ندارند”.

این استارتاپ هوافضا برای راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متحمل دردسرهای زیادی شده است. اواخر سال 2023 بود که رسماً مجوز پرتاب ماهواره‌های استارلینک توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) صادر شد. براساس این مجوز، SpaceX می‌تواند طی یک دوره آزمایشی 6 ماهه، حدود 840 ماهواره را به جو زمین پرتاب کرده و این سرویس را مورد آزمایش قرار دهد.
با توجه به انتشار پست امروز، به‌نظر می‌رسد ماهواره‌های Direct to Cell عملکرد خوبی از خود به‌نمایش گذاشته‌اند؛ اما ایلان ماسک باید در طی ماه‌های آینده ماهواره‌های بیشتری را به مدار پرتاب کند.

همانطور که قبلاً اشاره کرده بودیم؛ قابلیت ارسال پیام‌های متنی از طریق سرویس Direct to Cell همین امسال (2024) برای گوشی‌های عادی فعال‌سازی می‌شود و استارتاپ SpaceX وعده داده اینترنت ماهواره‌ای (دسترسی صوتی، داده و وبگردی) از سال آینده (2025) به کاربران عرضه خواهد شد.
خوشبختانه استفاده از این سرویس هیچ نیازی به نصب نرم‌افزار یا تهیه سخت‌افزاری خاصی ندارد، اما هنوز درباره هزینه و نحوه دسترسی به آن توسط اپراتورهای مخابراتی اطلاعاتی منتشر نشده است.

منبع: Teslarati

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array