به گزارش ایران دکونومی، در چارچوب سیاست‌ها و اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق مبنی بر کمک به توسعه اقتصاد خلاق از طریق حمایت از شکل‌گیری و توسعه طرح و کسب‌وکارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری یکی از برنامه‌های اجرایی، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌دهنده صنایع خلاق می‌باشد. (خانه‌های خلاق)

اینشورتک، یا همان فناوری‌های حوزه بیمه، یکی از حوزه‌های رو به رشد در دنیا و البته اکوسیستم استارتاپی ایران می‌باشد. ظهور این صنعت استارتاپی مزایای فراوانی از جمله بهبود تجربه مشتری، توسعه محصولات جدید، کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندهای بیمه‌ای و محاسبات آماری برای صنعت بیمه داشته است.

اگرچه این روزها شاهد پیشرفت سریع فناوری در اغلب صنایع هستیم، اما تا چندی پیش، بیمه به عنوان صنعتی سنتی و عقب مانده در به کارگیری فناوری محسوب می‌شد. استفاده از فناوری در صنعت بیمه، به دنبال هدف ایجاد نوآوری در این صنعت پا به این عرصه گذاشت و تا امروز در کشور ایران هم تا حدی به بهره‌برداری رسیده است.

با توجه به اهمیتی که این حوزه در پیشرفت صنعت پیدا کرده‌است، هفته گذشته اولین خانه خلاق حوزه بیمه، توسط شبکه نوآوری سرآمد، پس از اخذ مجوز، فعالیت خود را آغاز کرد.

شهریورماه گذشته، سورنا ستاری، معاون وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با تسهیل فعالیت‌های دانش بنیان و خلاق و اشاره به تحولات فناورانه این صنعت گفته بود: این صنعت با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها در مسیر خوبی قرار گرفته است، اما سرعت بروز تحولات و همراهی این صنعت با فناوری‌های روز کمی پایین است که باید با همکاری هم و همدلی این عقب ماندگی را جبران کنیم.

ایجاد مراکز و خانه خلاق نوآوری در صنعت بیمه یکی از مفاد این تفاهم نامه همکاری بود، که قدم بزرگی در بروز تحولات فناورانه و ورود نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به صنعت بیمه است و این تحولات در دو بخش خصوصی و دولتی فعال در حوزه بیمه ضروری است.

ستاری ادامه داد: معضلات فعلی و پیش روی تحولات فناورانه در صنعت بیمه را چند سال پیش در بانکداری و روزهای آغازین ورود فین‌تک‌ها به این حوزه تجربه کردیم؛ اما توانستیم این مراکز را به صنعت بانکداری وارد کنیم و شاهد تحولات نوآورانه‌ای در این حوزه باشیم. همان روزهای نخست مقاومت‌های جدی برای بروز تحولات فناورانه در صنعت بانکداری و توسعه زیست بوم تاکسی‌های آنلاین وجود داشت؛ اما امروز صنعت بانکداری با حمایت ویژه بانک مرکزی خواهان بهره‌گیری از خدمات فین‌تک‌ها است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزوده بود: در صنعت بیمه هم به شکل‌گیری فین‌تک‌ها برای تسهیل دسترسی‌ها به خدمات بیمه‌ای، حمایت‌های بیمه‌ای از تولید بار اول، بهره‌گیری از فناوری‌های روز در صنعت بیمه مثل هوش مصنوعی، دیجیتال و صنایع خلاق، قیمت‌گذاری‌های واقعی و ورود فناوری و نوآوری به ارائه این خدمات کارآمد در زندگی روزمره مردم نیازمندیم تا بتوانیم صنعت بیمه را در مسیر نوآوری و تحولات فناورانه قرار دهیم. ورود نوآوری و فناوری به صنعت بیمه تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد بازارهای جدید در این حوزه دارد، اما این کار نیازمند تغییرات بنیادی در ساختار نظام بیمه‌ای و تحول در نگاه‌های سنتی حاکم مدیریتی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی است. این تغییرات می‌تواند اعتبار صنعت بیمه را در جامعه ارتقاء دهد.

دو شتابدهنده پلنت و آروان‌تک، به صورت تخصصی در حوزه اینشورتک مشغول فعالیت هستند، همچنین انجمن NGO تحت عنوان انجمن اینشورتک، توسط فعالین این حوزه شکل گرفته‌است که به تسهیل فرآیندهای استارتاپ‌های این حوزه و حل چالش‌های رگولاتوری می‌پردازد.

استارتاپ‌های بیمه‌بازار، ازکی و بیمه دات کام، از پیشروان این صنعت هستند، اما کسب‌وکارهای دیگری مثل هشتگ بیمه، بیمپک، آپولو، سناپ، ایمنتا و… نیز در حوزه اینشورتک مشغول فعالیت‌ هستند.

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array