به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، احتمال می‌رود که اولین آزمایشات انسانی تراشه مغزی نورالینک امسال انجام شود. ایلان ماسک، مالک کمپانی نورالینک این خبر را در روز جمعه در کشور فرانسه اطلاع‌رسانی کرد.

ایلان ماسک، هم‌بنیان‌گذار نورالینک در طی رویداد VivaTech در پاریس اعلام کرد که این کمپانی قصد کاشت تراشه مغزی خود را در بیماران مبتلا به فلج چهاراندام و یا قطع نخاع دارد. ایلان ماسک امیدوار است با توسعه این تکنولوژی و کاشت تراشه مغزی، در نهایت بتواند راه‌حلی برای درمان بیماری‌هایی از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی ارائه دهد.
با اینکه ماسک جزئیات بیشتری درباره تعداد بیماران و یا مدت زمان انجام این آزمایشات منتشر نکرد، اما بر این نکته تأکید کرد که “به احتمال زیاد این آزمایشات انسانی در ماه‌های آتی سال جاری انجام خواهند شد”.

نورالینک

نورالینک راه درازی در پیش دارد

ماه گذشته این کمپانی موفق شد بعد از چندین بار تلاش ناموفق، مجوز FDA خود را برای انجام آزمایشات انسانی از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کند. این دستاورد بسیار بزرگی برای نورالینک محسوب می‌شود، خصوصاً با درنظر گرفتن این مسئله که تحقیقات هنوز در رابطه با آزمایشات و حقوق حیوانات در این کمپانی ادامه دارد.

حتی اگر کمپانی نورالینک آزمایشات انسانی خود را با موفقیت به پایان برساند و امنیت استفاده از تراشه‌های مغزی خود را در نسل بشر اثبات کند؛ به عقیده کارشناسان باز هم چند سال و حتی یک دهه، تا استفاده تبلیغاتی و عمومی از این تراشه‌ها فاصله داریم.

ماسک درحال حاضر درحال رقابت با دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه نوروتک (تکنولوژی اعصاب) می‌باشد. با این تفاوت که این مجموعه‌های رقیب و همکار، تا این لحظه موفق به کاشت تراشه‌های مغزی خود در انسان‌ها شده‌اند، اما ایلان ماسک از سال 2019 تا به امروز در حال به تعویق انداختن وعده‌های خود می‌باشد!

کمپانی نورالینک که در سال 2016 تأسیس شده، برای اولین بار در اوایل سال 2022 برای دریافت مجوز FDA خود اقدام کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا با اشاره به چندین مسئله امنیتی این درخواست را به‌شدت رد کرد.
مشکلات کلی و اصلی شامل باتری لیتیومی این تراشه، احتمال ادغام سیم‌های این تراشه با مغز انسان و چالش‌های احتمالی هنگام خارج کردن این تراشه از مغز انسان بدون آسیب زدن به بافت مغزی است.

با درنظر گرفتن تمام چالش‌های پیش‌روی نورالینک، ارزش سهام این کمپانی در ماه‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده است. این استارتاپ که حدود دو سال پیش در جریان روند سرمایه‌گذاری خصوصی ارزش آن به 2 میلیارد دلار رسیده بود؛ حالا بیش از 5 میلیارد دلار ارزش دارد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array