در دنیای امروزی و همیشه در حال تغییر بازارهای مالی، سرمایه گذاران و معامله گران دائماً به دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن برتری و تصمیم گیری آگاهانه هستند. یکی از ابزارهای قدرتمندی که جواب خود را پس داده است، تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال رشته‌ای است که شامل تجزیه و تحلیل داده‌های قیمت و حجم تاریخی برای پیش‌بینی حرکت‌های آتی بازار است. این تحلیل بر این باور است که بازار روندهای خود را تکرار می‌کند و الگوهای قیمت می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در مورد تغییرات قیمت در آینده ارائه دهند.

هدف اصلی تحلیل تکنیکال شناسایی الگوها، روندها و سیگنال‌هایی است که می‌تواند به معامله گران و سرمایه گذاران در تصمیم گیری‌های معامله‌گری سودآور کمک کند. هدف تحلیلگران تکنیکال یا فنی با مطالعه نمودارها، استفاده از شاخص یا اندیکاتورهای مختلف و به کارگیری ابزارهای آماری، کشف فرصت‌ها و مدیریت موثر ریسک است.

یکی از اصول کلیدی تحلیل تکنیکال این است که قیمت‌های بازار تمام اطلاعات موجود را منعکس می‌کنند. این بدان معناست که عوامل اساسی، مانند داده‌های مالی یا اقتصادی شرکت، از قبل در بازار قیمت گذاری شده‌اند. درعوض، تحلیلگران تکنیکال بر مطالعه عملکرد قیمت و رفتار بازار تمرکز می‌کنند تا الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که می‌توانند برای تصمیم گیری در معاملات مورد استفاده قرار گیرند.

تحلیل تکنیکال طیف وسیعی از ابزارها و تکنیک‌ها را در بر می‌گیرد. اینها شامل خطوط روند، میانگین متحرک، نوسانگر یا اوسیلاتورها، تجزیه و تحلیل حجم و الگوهای نمودار و غیره است. هر ابزار هدف خاصی را دنبال می‌کند و بینش منحصر به فردی از پویایی بازار ارائه می‌دهد. هدف تحلیلگران تکنیکال با ترکیب چند شاخص و تجزیه و تحلیل بازه‌های زمانی مختلف، افزایش احتمال پیش بینی‌های دقیق است.

تکنیکال

در حالی که تجزیه و تحلیل تکنیکال ریشه در مطالعه داده‌های قیمت و حجم دارد، با پیشرفت‌های فناوری به طور قابل توجهی تکامل یافته است. امروزه، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به پلتفرم‌های نموداری و ابزارهای تحلیلی قدرتمندی دسترسی دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا تحلیل‌های تکنیکال عمیق را با سهولت انجام دهند.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که تحلیل تکنیکال بدون محدودیت نیست. منتقدان استدلال می‌کنند که داده‌ها و الگوهای تاریخی ممکن است همیشه در آینده صادق نباشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل تکنیکال عوامل اساسی را که می‌تواند به طور قابل توجهی بر حرکات بازار تأثیر بگذارد، در نظر نمی‌گیرد، از جمله این موارد می‌توان به اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال، تحلیل آنچین وغیره اشاره کرد. بنابراین، بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران تحلیل تکنیکال را با تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال ترکیب می‌کنند تا درک جامع‌تری از بازارها به دست آورند.

در نتیجه تحلیل تکنیکال ابزار ارزشمندی برای معامله‌گران و سرمایه گذاران در بازارهای مالی است. این یک رویکرد سیستماتیک برای تجزیه و تحلیل الگوهای قیمت، روندها و سیگنال‌ها برای تصمیم گیری آگاهانه در معاملات ارائه می‌دهد. تحلیل تکنیکال در حالی که محدودیت‌های خود را دارد، هنگامی که همراه با سایر اشکال تحلیل استفاده می‌شود، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای پیمایش پیچیدگی‌های بازارهای مالی و به طور بالقوه دستیابی به سودآوری ثابت باشد.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتور تکنیکال چیست؟

اندیکاتورهای تکنیکال سیگنال‌های اکتشافی یا مبتنی بر الگو هستند که توسط قیمت، حجم و سود دارایی یا قرارداد تولید می‌شوند که توسط معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحلیلگران تکنیکال از اندیکاتور یا شاخص‌هایی برای پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها در آینده با تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی استفاده می‌کنند.

اندیکاتورهای تکنیکال چگونه کار می‌کنند؟

تحلیل تکنیکال یک رشته معاملاتی است که از روندهای آماری جمع‌آوری شده از فعالیت‌های معاملاتی، مانند حرکت قیمت و حجم، برای ارزیابی سرمایه گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌کند.

برخلاف تحلیلگران بنیادی، که سعی می‌کنند ارزش ذاتی یک دارایی را با استفاده از داده‌های مالی یا اقتصادی تعیین کنند، تحلیلگران تکنیکال از الگوهای حرکت قیمت، سیگنال‌های معاملاتی و سایر ابزارهای نمودار تحلیلی برای ارزیابی قدرت یا ضعف یک دارایی استفاده می‌کنند.

هر گونه دارایی با داده‌های معاملاتی تاریخی می‌تواند از تحلیل تکنیکال بهره‌مند شود که شامل سهام، ارز دیجیتال، قراردادهای آتی، کالاها، اوراق بهادار با درآمد ثابت، ارزها و سایر ابزارهای مالی هستند.

برخی از شاخص‌های تکنیکال به طور مستقل سیگنال تولید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر پشت سر هم کار می‌کنند. آنها در تحلیل تکنیکال برای ارزیابی قدرت یا ضعف یک دارایی با تمرکز بر سیگنال‌های معاملاتی، الگوها، حرکات قیمت و سایر ابزارهای نمودار تحلیلی استفاده می‌شوند. اگرچه اندیکاتورهای تکنیکال بازار غیر اختصاصی وجود دارد، برخی از اندیکاتورهای تکنیکال برای استفاده در یک بازار مالی خاص در نظر گرفته شده است.

تحلیل تکنیکال در بازارهای کالا و فارکس بسیار رایج است؛ جایی که معامله گران نگران تغییرات کوتاه مدت قیمت هستند.

انواع اندیکاتورهای تکنیکال

شاخص‌های تکنیکال را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

-اندیکاتورهای حرکتی یا مومنتوم

-اندیکاتورهای روند

-اندیکاتورهای حجم

-اندیکاتورهای نوسان

-اندیکاتورهای عمق

بنابراین، این اندیکاتورها را به طور مفصل مورد بحث قرار می‌دهیم:

اندیکاتورهای مومنتوم

اندیکاتورهای مومنتوم ابزارهایی هستند که معامله گران برای درک بهتر سرعت قیمت دارایی استفاده می‌کنند. اندیکاتورهای مومنتوم باید با سایر اندیکاتورها و ابزارها استفاده شوند، زیرا جهت حرکت را مشخص نمی‌کنند، بلکه فقط بازه زمانی رخ دادن تغییر قیمت را مشخص می‌کنند.

اندیکاتورهای مومنتوم به معامله گران کمک می‌کند تا سرعت تغییر قیمت دارایی خاص را درک کنند. علاوه بر این، این اندیکاتورها به ما کمک می‌کنند تا قدرت حرکت قیمت را درک کنیم.

گاهی اوقات قیمت دارایی به سرعت کاهش می‌یابد، اما در برخی مواقع ممکن است به کندی کاهش یابد. با استفاده از اندیکاتورها مومنتوم می‌توان سرعت ریزش یا افزایش دارایی خاص را تحلیل کرد. در زیر برخی از اندیکاتورهای مومنتوم رایج وجود دارد که به معامله‌گران در اندازه‌گیری سرعت قیمت‌ها کمک می‌کند:

1.میانگین متحرک (MACD)

MACD یک اندیکاتور حرکت است که رابطه بین دو میانگین متحرک، یعنی 26 EMA و 12 EMA را نشان می‌دهد.

از خط MACD و خط سیگنال تشکیل شده است. خط MACD تفاوت بین 26 EMA و 12 EMA و خط سیگنال 9 EMA است. سیگنال خرید هنگامی که خط MACD از خط سیگنال از پایین عبور می‌کند توسط MACD تولید می‌شود و سیگنال فروش زمانی تولید می‌شود که خط MACD از خط سیگنال از بالا عبور کند؛ همانطور که در زیر نشان داده شده است:

تکنیکال

MACD همچنین سیگنال‌های خرید و فروش را با واگرایی‌های صعودی و نزولی تولید می‌کند.

2. اندیکاتور قدرت نسبی

اندیکاتور قدرت نسبی (RSI) یکی دیگر از شاخص‌های مومنتوم محبوب است که به عنوان معیاری برای تغییرات قیمت و سرعت تغییر آنها برای یک دوره خاص عمل می‌کند. اندیکاتور بین صفر تا 100 در نوسان است. معامله‌گران می‌توانند سیگنال‌ها را هنگامی که به دنبال واگرایی می‌گردند و زمانی که اندیکاتور از خط مرکزی عبور می‌کند، که 50 می‌شود، تشخیص دهند. اگر RSI به 70 یا بالاتر برسد، نشان دهنده شرایط خرید بیش از حد است.

تحلیل تکنیکال

از سوی دیگر، RSI که به زیر 50 برود، حرکت منفی و نزولی را نشان می‌دهد. اگر RSI زیر 30 باشد، نشان دهنده شرایط فروش بیش از حد است.

3. شاخص جهت میانگین (ADX)

شاخص جهت میانگین (ADX) ایجاد شده توسط ولز وایلدر، سیستم حرکت جهتی را ایجاد کرد که از ADX، نشانگر جهت منفی (-DI) و نشانگر جهت به مثبت (+DI) تشکیل شده است.

این اندیکاتورها به عنوان یک گروه برای کمک به اندازه‌گیری حرکت و جهت حرکت قیمت استفاده می‌شوند.

تکنیکال

معامله گران باید توجه داشته باشند که مقادیرADX 20 یا بالاتر نشان می‌دهد که بازار در حال روند است و برای هر خوانش کمتر از 20، بازار به عنوان “بی‌جهت” یا تلفیقی در نظر گرفته می‌شود.

4. نرخ تغییر

نرخ تغییر، سرعت تغییر قیمت در طول زمان است. این شاخص به صورت نسبتی بین تغییر در یک متغیر نسبت به تغییر متغیر دیگر بیان می‌شود. دارایی با مومنتوم بالا دارای ROC مثبت است، در حالی که دارایی با مومنتوم پایین دارایROC منفی است و احتمالاً ارزش آن کاهش می‌یابد که نشان دهنده سیگنال فروش است.

سیگنال‌های خرید و فروش نیز از واگرایی بین قیمت‌ها و شاخص‌ها ایجاد می‌شود.

تکنیکال

5. استوکستیک

معامله گران از شاخص حرکت تصادفی برای مقایسه قیمت بسته شدن فعلی یک دارایی در یک دوره خاص استفاده می‌کنند.

حرکت و سرعت بازار را دنبال می‌کند و حجم و قیمت را در نظر نمی‌گیرد.

استوکستیک به شناسایی مناطق بیش از حد خرید و فروش بیش از حد کمک می‌کند و در محدوده 0 و 100 نوسان دارد. وقتی زیر 20 باشد، منطقه اشباع فروش را نشان می‌دهد.

تکنیکال

6. قدرت نسبی

قدرت نسبی به اندازه گیری عملکرد دارایی در مقایسه با معیار آن یا دارایی‌های دیگر اشاره دارد. RS عملکرد دارایی “X” را در مقابل “Y” که در یک دوره اندازه گیری می‌شود، مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، “X” ممکن است در یک بازار رو به رشد بیشتر یا کمتر از “Y” افزایش یابد، یا “X” ممکن است در مقایسه با “Y” در یک بازار در حال سقوط، کم و بیش کاهش یابد. این یکی از ابزارهای سرمایه گذاری حرکتی است.

تکنیکال

این معیار به ما کمک می‌کند قوی‌ترین و ضعیف‌ترین دارایی یا طبقات دارایی را در بازار مالی شناسایی کنیم.

باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل RS می‌تواند برای سهام داخلی یا بین‌المللی، شاخص‌های سهام، شاخص‌های درآمد ثابت، ارزها، کالاها و سایر طبقات دارایی اعمال شود.

اندیکاتورهای روند

معامله گرانی که اندیکاتورهای روند را دنبال می‌کنند، زمانی وارد موقعیت خرید می‌شوند که دارایی روند صعودی داشته باشد و زمانی وارد یک موقعیت شورت می‌شوند که یک دارایی روند نزولی داشته باشد.

معامله گران روند از معامله با روندها سود می‌برند. این روش معاملاتی روند سود را از طریق تجزیه و تحلیل حرکت دارایی در یک جهت خاص به دست می‌آورد. اندیکاتورهای روند به معامله‌گران کمک می‌کنند تا بررسی کنند که آیا روند ادامه خواهد داشت یا معکوس خواهد شد. اگرچه هیچ اندیکاتور تکنیکال واحدی به شما کمک نمی‌کند تا سود کسب کنید، معامله گران همچنین به مدیریت ریسک و روانشناسی معامله به خوبی تعریف شده نیاز دارند.

7. میانگین متحرک

میانگین متحرک یک اندیکاتور روند است که داده‌های قیمت را به طور مداوم با ایجاد قیمت‌های متوسط صاف می‌کند. در نمودار قیمت، میانگین متحرک یک خط صاف است که تغییرات را به دلیل نوسانات تصادفی قیمت کاهش می‌دهد.

میانگین می‌تواند هر دوره‌ای باشد، مثلاً 10 روز، 30 دقیقه، یک هفته یا هر دوره دیگری که معامله گر انتخاب کند. برای معامله‌گران روند بلندمدت، میانگین‌های متحرک ساده 200 روزه، 100 روزه و 50 روزه میانگین‌های متحرک محبوب هستند.

روش‌های زیادی برای معامله با میانگین متحرک وجود دارد:

-اول، معامله‌گران می‌توانند زاویه میانگین متحرک را تجزیه و تحلیل کنند. اگر بیشتر به صورت افقی حرکت کند، قیمت در محدوده است.

-اگر خط میانگین متحرک رو به بالا باشد، روند فعلی یک روند صعودی است. با این حال، میانگین‌های متحرک ارزش آتی دارایی را پیش‌بینی نمی‌کنند. آنها فقط نشان می‌دهند که قیمت در طول زمان چگونه است.

-کراس اوورها روش دیگری برای تجزیه و تحلیل میانگین متحرک هستند. معامله گران می‌توانند میانگین متحرک 200 روزه و 50 روزه را روی نمودار ترسیم کنند. سیگنال خرید زمانی رخ می‌دهد که 50 روز به بالای 200 روز حرکت کند. سیگنال فروش زمانی رخ می‌دهد که 50 روز به زیر 200 روز کاهش یابد، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

تکنیکال

8. سوپرترند

همانطور که از نام آن پیداست، سوپرترند یک نشانگر روند است و به شناسایی روندهای صعودی و نزولی قوی کمک می‌کند.

یک اندیکاتور فوق روند بالا یا پایین‌تر از قیمت پایانی رسم می‌شود. اندیکاتور بر اساس تغییر جهت روند تغییر رنگ می‌دهد. اگر اندیکاتور سوپرترند به زیر قیمت بسته شدن حرکت کند، اندیکاتور سبز می‌شود و سیگنال خرید می‌دهد. برعکس، اگر یک روند در بالا بسته شود، نشانگر سیگنال فروش است و آن را به رنگ قرمز نشان می‌دهد.

تکنیکال

9. SAR پارابولیک

SAR پارابولیک یکی دیگر از اندیکاتورهای روند معروف است که جهت حرکت یک دارایی را برجسته می‌کند. این اندیکاتور مانند مجموعه‌ای از نقاط است که در بالا یا زیر میله‌های قیمت در نمودار قرار گرفته‌اند.

یک نقطه زیر قیمت نشان دهنده سیگنال صعودی است و یک نقطه بالاتر از قیمت نشان می‌دهد که خرس‌ها کنترل را در دست دارند و ممکن است حرکت رو به پایین باشد.

وقتی نقاط معکوس می‌شوند، نشان می‌دهد که تغییر احتمالی در جهت قیمت رخ خواهد داد.

به غیر از اندیکاتورهای روند فوق، می‌توان از اندیکاتورهای قدرت نسبی و MACD به عنوان اندیکاتور روند نیز استفاده کرد.

تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای حجم

تحلیل اندیکاتور حجم یک پارامتر تکنیکال مهم است که توسط معامله‌گران، به ویژه معامله‌گران تازه کار نادیده گرفته می‌شود. با این حال، حجم نقش مهمی در تحلیل تکنیکال ایفا می‌کند که به تایید روندها و الگوها کمک می‌کند.

همچنین نشان می‌دهد که در یک دوره معین چه تعداد دارایی در بازار خرید و فروش شده است. باز هم، این مورد به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که معامله‌گران دیگر چگونه بازار را ارزیابی می‌کنند.

یکی از مزایای اصلی حجم این است که منجر به شناسایی حرکت قیمت دارایی می‌شود، یعنی سیگنال‌های اولیه را به ما می‌دهد که حرکت قیمت ادامه خواهد داشت یا معکوس خواهد شد. از این رو اندیکاتورهای حجم، معیارهای مفیدی برای یک معامله‌گر هستند.

10. اندیکاتور حجم تعادلی

حجم تعادلی (OBV) یکی از اولین شاخص‌ها جهت بررسی حجم خرید و فروش است. برای تعیین مثبت و منفی بودن OBV نیاز است که یک بازه زمانی یا روز معاملاتی در نظر گرفته شود. جهت این بررسی، از کندل‌های قیمت استفاده می‌کنیم. هنگامی که کندل جدید قیمت بالاتر از کندل قبلی بسته می‌شود، تمام حجم روز افزایش یافته در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب، زمانی که کندل قیمتی جدید کمتر از کندل قبلی بسته شود، تمام حجم روز کاهش حجم در نظر گرفته می‌شود. به جای ارزش، باید روی جهت آن تمرکز کرد.

تکنیکال

-هنگامی که قیمت و OBV، به قله‌های بالاتر و پایین ترین سطح می‌رسند، روند صعودی احتمالاً ادامه خواهد داشت.

-هنگامی که قیمت و OBV، به قله‌های پایین‌تر و پایین‌تر می‌روند، روند نزولی احتمالاً ادامه خواهد داشت.

-هنگامی که قیمت به پیک‌های بالاتر ادامه می‌دهد، اما OBV به قله‌های پایین‌تر می‌رسد، روند صعودی احتمالاً شکست خواهد خورد که به عنوان واگرایی منفی شناخته می‌شود.

هنگامی که قیمت به پایین آمدن ادامه می‌دهد و OBV پایین‌ترین سطح را ایجاد می‌کند، روند نزولی شکست خواهد خورد که به عنوان واگرایی مثبت شناخته می‌شود.

این اندیکاتور با افزودن حجم روز به مجموع تجمعی هنگام بسته شدن قیمت دارایی و کم کردن حجم روز هنگام بسته شدن قیمت دارایی محاسبه می‌شود.

11. حجم پیشرفته TraderLion

در ادامه به ویژگی‌های اندیکاتور حجم پیشرفته TraderLion می‌پردازیم:

-میله‌های با حجم نسبی بالا: برای بهترین تفسیر حجم در نمودارهای روزانه و هفتگی، نوارهای حجم نسبی بالا به وضوح با محدوده بسته شدن بالا به رنگ سبز لیمویی هستند.

-میله‌های حجم نسبی کم: از یک فلش رو به پایین برای برچسب‌گذاری واضح روزهای با حجم نسبی کم در نمودارهای روزانه و هفتگی خود برای تفسیر عملکرد سازنده قیمت و حجم استفاده کنید.

-برچسب‌های حجمی: روزهای با حجم بالا برای نشان دادن دو چیز برچسب گذاری می‌شوند: تعداد کل دارایی معامله شده و درصد بالاتر از میانگین.

-بالاترین میزان حجم در بیش از یک سال: برای شناسایی این مشخصه قدرتمند، به دنبال حروف HV در بالای نوار حجم بگردید.

میانگین متحرک ساده: برای ذخیره شیارهای اندیکاتور از یک پوشش SMA روی حجم استفاده کنید. هشدارهای میزان حجم نسبی بالا: هشدارهایی را تنظیم کنید که وقتی حجم از آستانه حجم نسبی بالا فراتر رفت، فعال شوند.

تکنیکال

12. اندیکاتور روند قیمت حجمی

اندیکاتور روند قیمت حجمی (VPT) یک اندیکاتور حجمی است که به تعیین جهت قیمت دارایی و همچنین قدرت تغییر قیمت کمک می‌کند.

این اندیکاتور از یک خط حجم تجمعی تشکیل شده است که بر اساس حرکات صعودی یا نزولی دارایی، چند برابر درصد تغییر در روند قیمت دارایی و حجم فعلی را اضافه یا کم می‌کند.

این اندیکاتور مشابه شاخص حجم موجود (OBV) است، یعنی حجم تجمعی را اندازه گیری می‌کند و همچنین اطلاعاتی در مورد جریان پول دارایی به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

تکنیکال

تفاسیرVPT را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

-افزایش قیمت و حجم روند صعودی قیمت را تایید می‌کند.

-کاهش قیمت و حجم روند نزولی قیمت را تایید می‌کند.

-افزایش قیمت همراه با روند کاهشی یا یکنواخت حجم یک واگرایی منفی است که نشان می‌دهد حرکت نزولی قیمت ضعیف است و ممکن است معکوس شود.

-کاهش قیمت همراه با روند افزایشی یا یکنواخت حجم یک واگرایی مثبت است که نشان می‌دهد حرکت صعودی قیمت ضعیف است و ممکن است معکوس شود.

13. اندیکاتور جریان پول

اندیکاتور جریان پول (MFI) یک شاخص حرکت و حجم است که هم زمان و هم قیمت را برای اندازه‌گیری فشار معاملات (خریدیا فروش) تجزیه و تحلیل می‌کند.

این اندیکاتور همچنین به عنوان شاخص قدرت نسبی وزنی حجمی (RSI) شناخته می‌شود، زیرا بر خلاف RSI فقط قیمت را در بر می‌گیرد و حجم را شامل می‌شود.

شاخص جریان پول (MFI) را می‌توان مشابه RSI تفسیر کرد. سیگنال‌های معاملاتی توسط این اندیکاتور زمانی که سهام سیگنال‌های واگرایی صعودی یا نزولی، کراس اوور و زمانی که دارایی در منطقه بیش از حد خرید یا فروش بیش از حد است، تولید می‌شود.

اندیکاتور جریان پول

14. اندیکاتور جریان پول Chaikin

اندیکاتور جریان پول Chaikin یک اندیکاتور حجم است که به اندازه گیری مقدار جریان پول در یک دوره خاص کمک می‌کند.

جریان پول Chaikin حجم جریان پول را برای یک دوره زمانی خاص، معمولاً 20 یا 21 روز، اضافه می‌کند. این اندیکاتور در بالا/زیر خط صفر مشابه نوسانگر نوسان می‌کند.

با توجه به این اندیکاتور، زمانی که قیمت پایانی نزدیک به بالاتر باشد، انباشت بیشتری رخ می‌دهد. به طور مشابه، هنگامی که قیمت بسته شدن نزدیک به پایین است، توزیع بیشتری رخ می‌دهد.

تحلیل تکنیکال

-مقدار CMF بالای خط صفر نشان دهنده قدرت در بازار است، در حالی که مقدار زیر خط صفر نشان دهنده ضعف در بازار است.

-باید منتظر بود تا CMF جهت شکست قیمت را تایید کند. برای مثال، اگر قیمت از طریق مقاومت به سمت بالا شکسته شود، باید منتظر بود تا CMF برای تأیید جهت شکست، مقدار مثبتی داشته باشد.

-سیگنال فروش CMF زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت به مناطقی که بیش از حد خرید می‌شوند، بالاتر می‌رود و CMF با بالاترین کف (lower high) واگرا می‌شود، که به عنوان واگرایی منفی شناخته می‌شود.

-سیگنال خریدCMF زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت با واگراییCMF به پایین‌تر (lower low) با واگرایی مثبت، به پایین‌تر برسد.

15. تجمع/توزیع (Accumulation/distribution)

خط توزیع انباشت یک اندیکاتور حجم است که جریان تجمعی پول را به داخل و خارج از دارایی اندازه گیری می‌کند.

تکنیکال

ضریب مثبت بالا با حجم بالا نشان دهنده فشار خرید قوی است که اندیکاتور را بالاتر می‌برد. از سوی دیگر، یک عدد منفی کم با حجم بالا نشان دهنده فشار شدید فروش است که اندیکاتور را پایین می‌آورد.

این اندیکاتور سعی می‌کند واگرایی‌های مثبت یا منفی در داده‌های قیمت و حجم را تشخیص دهد که هشداری پیشرفته در مورد تغییرات قیمت در آینده است.

معامله‌گری که در حال انباشت دارایی است به سادگی در حال خرید دارایی است. همچنین، معامله‌گری که دارایی خود را با بازار به اشتراک می‌گذارد، در حال فروش است.

بنابراین، اندیکاتورهای انباشت/توزیع، تقاضا و عرضه را افزایش می‌دهند، که حرکت قیمت را هدایت می‌کند.

16. سهولت حرکت

اندیکاتور سهولت حرکت، یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم حجم، به اندازه گیری «سهولت» که با آن قیمت دارایی بین سطوح مختلف بر اساس روند حجم حرکت می‌کند، کمک می‌کند. همچنین قیمت برای یک دوره خاص به روند خود ادامه می‌دهد. این اندیکاتور در بازارهای پرنوسان که روندها به وضوح قابل مشاهده نیست، بهترین عملکرد را دارد. این اندیکاتور زمانی بهترین است که برای بازه‌های زمانی طولانی‌تری مانند نمودار روزانه استفاده شود، زیرا روندها را بر اساس میانگین حجم مشخص می‌کند. این اندیکاتور هنگامی که از خط مرکزی 0 عبور می‌کند، واگرایی‌های نزولی یا صعودی و در نتیجه سیگنال‌های خرید و فروش ایجاد می‌کند؛ همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است:

تکنیکال

17. حجم به قیمت

نمایه حجمی یک نمودار افقی است که حجم معامله شده در یک قیمت مشخص را در یک دوره مشخص نشان می‌دهد. چه چیزی این مورد را از نمایه حجم افقی سنتی در پایین نمودار شما متمایز می‌کند؟

در اینجا مقایسه‌ای از نمایه حجم با ابزار سنتی‌تر حجم افقی را بیان می‌کنیم:

-مزیت استفاده از اندیکاتور حجم این است که به شما امکان می‌دهد ببینید در هر نقطه قیمت برای هر روز معاملاتی چند معامله انجام شده است.

-حجم در یک بازه زمانی بی‌معنی است، زیرا فقط شدت خرید یا فروش را در کندل فعلی به شما می‌گوید. حجم افقی سنتی برای ورود به معامله بی‌اثر است. نمایه حجمی یک تفکیک عمودی از تعداد دارایی موجود است.

قبل از اینکه به توضیح اندیکاتور حجم بپردازیم، برخی از اصطلاحات وجود دارد که باید آنها را درک کنید:

تکنیکال

-منطقه ارزش (VA) محدوده قیمتی است که در آن 70٪از کل حجم معامله شده است واغلب برای تجسم آسان‌تر رنگ‌های متفاوتی دارد.

-منطقه ارزش بالا (VAH) – این مورد بالاترین قیمت در 70٪ منطقه ارزش کل است.

-منطقه کم ارزش (VAL) – کمترین قیمت در 70٪منطقه ارزش کل.

-نقطه کنترل (POC) تک سطح قیمتی است که در آن بیشترین حجم معامله برای جلسه انجام شده است و نشان دهنده منطقه‌ای است که بیشترین موقعیت‌های معاملاتی را دارد.

18. قیمت میانگین وزنی حجمی

قیمت میانگین وزنی حجمی، میانگین قیمتی را نشان می‌دهد که یک دارایی در طول جلسه معاملاتی با آن معامله شده است، زمانی که هم قیمت و هم حجم در نظر گرفته می‌شود.

این اندیکاتور ارزشی را که دارایی با آن معامله می‌کند، نشان می‌دهد، که بیان کند آیا دارایی به قیمت منصفانه خرید یا فروخته شده است.

معامله گران از VWAP برای از بین بردن سر و صدای موجود در بازار استفاده می‌کنند تا تصور کنند که خریداران و فروشندگان مایل به خرید و فروش چه قیمتی هستند.

تکنیکال

اندیکاتورهای نوسان

هنگام معامله در بازار، ما نه تنها باید به روند یا تثبیت بازار نگاه کنیم، بلکه باید به نوسانات نیز توجه کنیم. بنابراین، معامله گران باید اندیکاتورهای نوسان را درک کنند، که می‌تواند به آنها کمک کند تا به طور موثرتری معامله کنند.

دوره‌های بی‌ثبات در بازارهای دارایی می‌تواند نوسانات بزرگی ایجاد کند و معامله را برای معامله گران دشوار کند. علاوه بر این، نوسانات شدید را می‌توان در بازار مشاهده کرد که اخبار شدید خاصی به گوش می‌رسد.

نوسانات بالا را می‌توان در زمانی که بازار در حال روند است مشاهده کرد و نوسان پایین در مرحله تثبیت بازار رخ می‌دهد.

در زیر اندیکاتورهای نوسانی وجود دارد که به معامله‌گران کمک می‌کند تا نوسانات را در بازار بسنجند:

19. باندهای بولینگر

باندهای بولینگر از 3 باند تشکیل شده است: باند بالایی، پایینی و میانی. باند میانی میانگین متحرک 20 روزه یا میله‌ای است، باند بالایی انحراف استاندارد +2 و نوار پایینی انحراف استاندارد -2 باند میانی است.

هنگامی که نوسانات در بازار افزایش می‌یابد، این باندها گسترش می‌یابند و زمانی که نوسانات کاهش می‌یابد، این باندها منقبض می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند با باندهای بولینگر معامله کنند؛ یعنی زمانی که قیمت‌ها از هر دو طرف باندهای بالا یا پایین پس از مرحله نوسان کم یا تثبیت شروع می‌شوند.

بولینگر باند

20. کانال کلتنر (Keltner)

کانال‌های کلتنر یک اندیکاتور مبتنی بر نوسان است که در دو طرف قیمت دارایی قرار می‌گیرد و به تعیین جهت یک روند کمک می‌کند. کانال کلتنر از محدوده میانگین واقعی (ATR) با شکستگی در بالا یا پایین موانع بالا و پایین استفاده می‌کند که سیگنال ادامه روند را نشان می‌دهد.

خط وسط یک میانگین متحرک نمایی (EMA) قیمت است. باند بالایی معمولاً دو برابر ATR بالای EMA و باند پایینی دو برابر ATR زیرEMA تنظیم می‌شود. این باندها به طور کلی منبسط و منقبض می‌شوند، زیرا نوسانات توسط ATR انبساط و انقباض اندازه گیری می‌شود.

Keltner

21. کانال دونچیان (Donchian )

کانال دونچیان یک اندیکاتور نوسانات محبوب است که نوسانات را در قیمت‌های بازار تعیین می‌کند. این شاخص توسط سه خط تولید شده توسط محاسبات میانگین متحرک ایجاد می‌شود.

از سه نوار تشکیل شده است: نوارهای بالایی و پایینی در اطراف یک نوار میانی. باند بالا بالاترین قیمت دارایی را نشان می‌دهد، در حالی که باند پایین پایین‌ترین قیمت دارایی را در یک دوره خاص، معمولاً 4 هفته نشان می‌دهد. منطقه بین باند بالا و پایین کانال دونچیان است.

زمانی که قیمت‌ها از باند بالا شکسته می‌شوند، می‌تواند نشانه یک روند صعودی باشد و زمانی که قیمت‌ها از باند پایینی خارج می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ای از روند نزولی در بازار باشد.

کانال دونچیان

22. میانگین محدوده واقعی (ATR)

ATR محدوده واقعی تعداد مشخصی از میله‌های قیمت را اندازه‌گیری می‌کند، معمولاً 14. ATR یک معیار نوسان خالص است که لزوماً روند را نشان نمی‌دهد. حرکت نوسان قیمت می‌تواند در داخل یک بازار متلاطم در طول یک رویداد خبری مهم رخ دهد.

بهترین راه استفاده از ATR نشان دادن تغییر در ماهیت بازار است. افزایش در ATR نشان دهنده بازه‌های معاملاتی بالاتر و در نتیجه افزایش نوسانات است. در مقابل، بخش‌های پایین از ATR نشان‌دهنده دوره‌های معاملات آرام است.

ATR

اندیکاتورهای عمق

وقتی از وسعت و عمق بازار صحبت می‌کنیم دقیقاً منظورمان چیست؟ وسعت بازار نشان دهنده شرکت کنندگان در بازار است. می‌توان آن را به چند روش مختلف تفسیر کرد. تعداد دارایی شرکت کننده در رالی را می‌توان با استفاده از عمق محاسبه کرد. تعداد سرمایه گذاران فعال در بازار نیز از وسعت قابل استنباط است.

سوال اساسی هر زمان که بازارها افزایش پیدا می‌کنند این است که آیا این افزایش پایدار است یا خیر که این اندیکاتور اندازه بازارها را تعیین می‌کند.

یک رالی بازار معمولاً با وسعت بازار همراه است که پایدارتر در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، اگر بازار با کاهش عمق روبه‌رو شده باشد، این مورد به عنوان نشانه‌ای از کاهش اعتماد در بازار تعبیر می‌شود.

در زیر اندیکاتورهای عمق آورده شده است:

23. درصد/تعداد سهام بالاتر از میانگین متحرک

یک شاخص عمق، قدرت یا ضعف داخلی شاخص پایه را با درصد معاملات سهام بالاتر از میانگین متحرک مشخص شده می‌سنجد. دوره‌های کوتاه تا میان مدت توسط میانگین متحرک 50 روزه پوشش داده می‌شود، در حالی که میانگین متحرک 150 روزه و 200 روزه مقیاس‌های زمانی میان مدت تا بلندمدت را پوشش می‌دهد.

سطوح بیش خرید/فروش بیش از حد، تقاطع یا کراس اوورهای بالا/زیر 50 درصد و واگرایی‌های صعودی/نزولی همگی می‌توانند برای تولید سیگنال استفاده شوند. یک سوگیری صعودی زمانی وجود دارد که شاخص بالای 50٪ باشد. این بدان معناست که بیش از نیمی از سهام این شاخص بالاتر از میانگین متحرک خاص هستند. در مقابل، یک سوگیری نزولی زمانی وجود دارد که زیر 50٪ باشد.

تحلیل تکنیکال

24. بالا و پایین‌های دوره‌ای

سطوح بالا و پایین در یک دوره خاص، بالا و پایین‌های دوره‌ای هستند. کاربران می‌توانند تعداد معاملات سهام را در حول و حوش بالا یا پایین دوره‌ای خود برای دوره‌های مختلف مشاهده کنند.

هنگامی که اوراق بهادار با قیمتی در 20٪ازمحدوده بالا-پایین آن معامله می‌شود، واجد شرایط است که در تجزیه و تحلیل دوره بالا/پایین لحاظ شود.

اندیکاتور بالا و پایین دوره ای

25. پیشرفت / کاهش

نسبت پیش-نزولی به تعداد سهام در حال پیشرفت تقسیم بر تعداد سهام در حال کاهش اشاره دارد. نسبت پیش به نزول را می‌توان برای بازه‌های زمانی مختلف مانند یک روز، هفته یا ماه استفاده کرد.

این شاخص نشان می‌دهد که آیا بازار به صورت مستقل بیش از حد خرید است یا بیش از حد فروش. نمودار میله‌ای زیر پیشرفت/نزول را برای دوره‌های مختلف Nifty 50 / Nifty 500 نشان می‌دهد.

اندیکاتور پیشرفت به نزول

اگر پیشرفت‌ها به طور مداوم بیشتر از کاهش باشد، یک روند صعودی نشان داده می‌شود و اگر کاهش به طور مداوم بیشتر از پیشرفت باشد، یک روند نزولی نشان داده می‌شود. با افزایش تعداد پیشرفت‌ها، نشان می‌دهد که سهام به نسبت بهتر عمل می‌کنند و یک روند صعودی کلی رخ خواهد داد.

سخن پایانی

هنگام تجزیه و تحلیل دارایی، معامله‌گران اغلب از اندیکاتورهای تکنیکال زیادی استفاده می‌کنند. با هزاران گزینه مختلف، معامله‌گران باید بهترین اندیکاتورها را انتخاب کنند و با نحوه عملکرد آنها آشنا شوند.

برای ایجاد ایده‌های ترید و معامله، معامله گران ممکن است اندیکاتورهای تکنیکال را با اشکال ذهنی تجزیه و تحلیل تکنیکال، مانند الگوهای نمودار ترکیب کنند. با توجه به ماهیت کمی آنها، اندیکاتورهای تکنیکال می‌توانند در سیستم‌های معاملاتی خودکار نیز گنجانده شوند. همچنین می‌توان گفت که در کنار تحلیل تکنیکال، معامله‌گران بهتر است پارامترهای دیگر بازار مانند اقتصاد کلان و غیره را بررسی کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array