به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دادگاهی در بریتانیا حکم مسدود کردن 6 میلیون پوند (7.6 میلیون دلار) دارایی کریگ رایت (Craig Wright) خالق خودخوانده بیت کوین، برای جلوگیری از فرار وی از هزینه‌های دادگاه اخیر را صادر کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که رایت بخشی از اموال خود را پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر رد ادعای ناکاموتو بودن وی، به خارج از بریتانیا منتقل نمود.

 طبق یک سند منتشرشده از دادگاه بریتانیا، این امر باعث شد که او سهام شرکت لندنی خود یعنی RCJBR Holding، را روز 18 مارس (28 اسفند 1402) به یک نهاد در سنگاپور منتقل کند. قاضی جیمز ملور در این سند نوشت:

«قابل درک است که این موضوع باعث نگرانی جدی COPA شده است که دکتر رایت اقداماتی را برای فرار از هزینه‌ها و پیامدهای شکست خود در دادگاه انجام دهد.»

در همین راستا، قاضی پرونده «حکم مصادره جهانی اموال» که اتحاد پتنت باز کریپتو (COPA) برای رسیدگی به کل هزینه‌های دادگاه به مبلغ 8,471,225 دلار (6,703,747.91 پوند) درخواست کرده بود را تأیید کرد.

کریگ رایت 2

درگیری حقوقی کریگ رایت با COPA

گفتنی است که اتحاد پتنت باز کریپتو (COPA) در سال 2020 برای تشویق پذیرش و پیشرفت فناوری‌های ارزهای دیجیتال و حذف پتنت‌ها (حق اختراع) به عنوان مانعی برای رشد و نوآوری تأسیس شد. برخی از شناخته‌شده‌ترین اعضای این اتحادیه عبارتند از کوین بیس، بلاک، متا، مایکرواستراتژی، کراکن، پارادایم، یونی سوآپ و ورلد کوین.

در آوریل 2021، این اتحادیه علیه کریگ رایت شکایت کرد و ادعای او مبنی بر ساتوشی ناکاموتو بودن و در نتیجه داشتن کپی رایت بیت کوین را به چالش کشید. پس از شهادت توسعه‌دهندگان اولیه بیت کوین مانند مارتی مالمی، قاضی پرونده در تاریخ 14 مارس (24 اسفند 1402) به این نتیجه رسید که شواهد به طور قطع حاکی از آن هستند که رایت آنگونه که ادعا می‌کند، “ناکاموتو” نیست.

کریگ رایت، یک دانشمند کامپیوتر استرالیایی، از ادعای “ساتوشی ناکاموتو” بودن خود بارها برای ثبت ادعای کپی رایت در مورد شبکه بیت کوین استفاده کرده است. به عنوان مثال، او در ژانویه 2021 از دو وبسایت درخواست کرد که وایت پیپر بیت کوین را حذف کنند.

در سال 2023، رایت از 13 توسعه دهنده “بیت کوین کور” و گروهی از شرکت‌ها، از جمله بلاک استریم، کوین بیس و بلاک، به دلیل نقض حق نسخه برداری مربوط به وایت پیپر بیت کوین، فرمت فایل آن و حقوق پایگاه داده آن در بلاکچین بیت کوین شکایت کرد.

صندوق دفاع حقوقی بیت‌کوین به این شکایت پاسخ داد و ضمن اشاره به روند شکایت‌های غیرقانونی علیه مشارکت‌کنندگان برجسته بیت‌کوین، به دلیل زمان، استرس، هزینه‌ها و خطرات قانونی مرتبط با آن از این کار جلوگیری کرد. این درحالی است که رایت موفق شد در سال 2019 حق کپی رایت در ایالات متحده را برای وایت پیپر بیت کوین و کد موجود در آن به نام خود ثبت کند.

وایت پیپر بیت کوین اکنون مشمول مجوز منبع باز MIT است و به هر کسی اجازه می‌دهد برای هر هدفی دوباره از کد آن استفاده کرده و آن را تغییر دهد. حکم صادرشده اخیر در دادگاه از ادعای حق نسخه برداری بیشتر در این مورد توسط رایت جلوگیری می‌کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array