وب نسبت به روزهای اولیه، تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای کرده است

برای درک اینکه تکنولوژی جدید وب3 (نسل سوم وب) چقدر وسیع و عظیم است، باید نگاهی به رشد سریع وب در طول دو دهه گذشته بیندازیم.

در سال 1998، موتور جستجوی گوگل آغاز به کار کرد. و مدت کوتاهی پس از آن، کاربران شروع به استفاده از این موتور جستجو کردند تا به آسانی به اطلاعات ضروری دست‌ یابند. سپس، بیزینس‌ها کم‌کم به این نتیجه رسیدند که لیست کردن اطلاعات کمپانی خود در موتورهای جستجو بیشتر یک امر ضروری است، نه یک ترند زودگذر.

این مسئله باعث شد که بیزینس‌ها برای برند خود وبسایت طراحی کرده تا مشتریان بتوانند از آنها بازدید کرده و درنهایت به صورت آنلاین خرید کنند. به دهه 2010 می‌رسیم؛ هنگامی‌که مصرف‌کنندگان به شبکه‌های اجتماعی مختلف هجوم بردند و بیزینس‌ها هم از آنها پیروی کردند.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اقتصاد دیجیتال وب3، تکامل قریب‌الوقوع همین سیر پیشرفت است. پس بیزینس‌ها چاره‌ای به جز مشارکت در این تحول بنیادین و اساسی نخواهند داشت.

 

سه مزیت اقتصاد دیجیتال وب3

وقتی صحبت از توسعه تکنولوژی می‌شود، کسانی که به سرعت خودشان را با این تغییرات وفق می‌دهند، از دیگران جلوترند.

پس مزیت‌های کلیدی این تکنولوژی جدید و پیشرو در چیست و بیزینس‌ها باید انتظار چه چیزی را داشته باشند؟

 

1 تعامل همه‌جانبه (immersive interaction)

مصرف‌کنندگان قرار است به زودی شاهد تجربه‌های آنلاین فراگیرتری نسبت به گذشته باشند، زیرا تأکید وب3 بر تعاملات انسانی است.

درحال حاضر، خریداران در دستگاه‌های خود بین محصولات ایستا و ثابتی گشت‌وگذار می‌کنند که برحسب سلیقه‌شان است. در آینده، فروشندگان آنلاین راهی پیدا خواهند کرد که دنیای واقعی را بازسازی کنند. آواتار مربوط به هر مشتری وارد فضای مجازی‌ای می‌شود که در آن توانایی خرید کردن و تعامل با افراد دیگر مانند خریداران و فروشندگان را دارد. اگر سؤالی برایشان پیش بیاید، به جای برقراری ارتباط با یک چت‌بات، می‌توانند با انسانی صحبت کنند که در آن واحد پاسخگو خواهد بود.

این ویژگی همه‌جانبه بودن، کنترل تجربه امور مشتریان را به سهامداران شرکت بازمی‌گرداند، و سبب بهبود تعامل مشتریان و حفظ آنها خواهد شد.

 

وب3

 

2 در دسترس بودن

مجازی‌سازی دنیای تجاری باعث افزایش روند دسترسی به مشتریان شد. بدون اینکه نیازی باشد خانه‌ و یا محل‌کار خود را ترک کنند، مشتریان می‌توانند به صورت مجازی به کشوری دیگر سفر کنند، به فروشگاه‌های آنجا سر بزنند و به آسودگی و بدون هیچ دغدغه‌ای سفارشات خود را در دنیای واقعی دریافت کنند.

این راهکار به طرز چشمگیری در وقت مشتریان و همچنین پولی که باید برای یک سفر واقعی هزینه می‌کردند، صرفه‌جویی می‌کند. همچنین این مزیت به معنی دسترسی گسترده‌تر به فرهنگ‌ها، محصوات و خدماتی در سراسر جهان است که تا قبل از این به افراد محلی آن منطقه و یا اشخاص خاصی محدود شده بودند.

همچنین، بر اساس گزارشی با موضوع “ارزش‌گذاری در متاورس”، تأثیر دنیای مجازی بر تجارت دیجیتال، تا سال 2030 بین 2 تا 2.3 هزارمیلیارد دلار خواهد بود.

درنتیجه بیزینس‌هایی که به درآمدزایی از طریق وب3 فکر می‌کنند، باید نسخه مجازی مشابه بیزینس خود را در کنار کسب‌وکار فعلی خود راه‌اندازی کنند. به کارگیری همزمان تجربه ایستای آنلاین در کنار تجربه مجازی همه‌جانبه، به بیزینس‌ها شانس این را می‌دهد که به مشتریان خود راه‌های دسترسی متفاوتی را پیشنهاد دهند؛ راه‌هایی که مشتریان براساس سلیقه شخصی، توانایی و میزان راحتی از بین آنها انتخاب می‌کنند.

 

3 – کارآمد بودن

چه از طریق موبایل یا دستکتاپ، چه از طریق واقعیت‌مجازی و یا واقعیت‌افزوده، دسترسی به این تکنولوژی جدید و دنیای مجازی، به سادگی باز گردن یک اپلیکیشن روی موبایلتان خواهد بود. علاوه بر آن، ایمیل و سایت‌های فعلی وب2 نیز به قلمروی‌های مجازی متصل به مرکز مجازی اصلی، منتقل خواهند شد و در نتیجه میزان پذیرش و در دسترس بودن را بالاتر خواهد برد.

این تکنولوژی بی‌دردسر و یکپارچه، به بیزیس‌ها این اجازه را می‌دهد که کارشان را به جای انبوهی از برنامه‌های مختلف، در یک پلتفرم واحد مدیریت کنند. چنین راهکاری از محدودیت اطلاعات کاسته و به کارایی و بازده بیزینس می‌افزاید؛ زیرا همه فرایندهای عملیاتی از جمله مسائل مالی، انبارداری، مدیریت پروژه‌ها و دیگر ابزارها، همگی در یک فضای مجازی واحد خواهند بود.

 

با این میزان تطبیق‌پذیری و کاربردی بودن در افق دیدمان، بیزینس‌ها و صاحبان فروشگاه‌ها تأثیر این تکنولوژی جدید را به سرعت خواهند دید. با نزدیک‌تر شدن وب3، تضمین موفقیت بیزینس‌ها به تصمیم‌گیری خودشان بستگی دارد. توانایی تطبیق‌پذیری و موفق شدن،قطعاً بر دیگر بیزینس‌ها اثر گذاشته و راه را برای اقتصاد مجازی هموار می‌کند.

 

منبع: Forbes

نویسنده مقاله: چد تونکو ، رئیس کمپانی Elevare Technologies

مترحم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array