به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت خام پس از یک دوره کاهشی 15 ماه و در میان نگرانی‌های بحران سیستم بانکی اندکی تغییر موضع داد.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بودند که در سال 2023 با بازگشایی اقتصادی چین و افزایش سفرهای هوایی این کشور، تقاضای نفت خام این کشور افزایش خواهد یافت. در واقع این پیش‌بینی به وقوع پیوست و در این راستا قیمت نفت صعودی شد. از سوی دیگر عربستان و روسیه بر سر میزان تولید نفت اوپک گفتگو کرده و خود را متعهد به کاهش سقف تولید می‌دانند.

بررسی اجمالی نفت خام

بازارهای نفت خام در جلسه معاملاتی روز پنجشنبه (16 مارس، 25 اسفند) عملکرد بسیار کمی داشته‌اند، پس از رکودی که بازار طی چند روز اخیر تجربه کرده است، این به معنی ادامه روند نزولی است.

تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

نفت خام وست تگزاس

نفت WTI پس از تصمیم بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره همچنان تحت فشار است. بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت با وجود مشکلاتی که در بخش بانکی وجود داشت، نرخ را 50 واحد در ثانیه افزایش دهد. نرخ‌های بهره بالاتر فشار بیشتری بر اقتصاد وارد می‌کند و تقاضا برای نفت ممکن است کاهش یابد.

با این تفاسیر، بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز پنجشنبه نشان داد که برای حرکت مردد است، که تعجبی هم ندارد؛ زیرا ممکن است در این مرحله بازارها به مرحله فرسودگی (exhausted) رسیده باشند. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت اخیراً با فشار فروش بالایی مواجه بوده است و ما بسیار پایین‌تر از سطح 70 دلار هستیم، بنابراین احتمالاً می‌توانیم شاهد تلاش بازار برای حرکت به سطح 65 دلار باشیم. هر گونه رالی کوتاه‌مدت در این برهه از زمان به عنوان فرصت‌هایی برای خروج تلقی می‌شوند، زیرا جهان با این ایده دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است به سمت رکود بزرگ‌تری از آنچه پیش‌بینی می‌شد در حرکت باشیم.

به خاطر داشته باشید که نفت خام حساسیت زیادی نسبت به رشد اقتصاد جهانی دارد و بنابراین اگر رشد اقتصادی وجود نداشته باشد یا کم باشد، حداقل تقاضا برای نفت خام محدود خواهد شد.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

نفت خام برنت

بازارهای برنت در جریان معاملات حرکت رفت و برگشتی محدودی داشته‌اند که نشان از ضعف دارد، زیرا در این مقطع حتی شاهد روند نزولی نیستیم. با این حال نفت برنت اگرچه توانست از پایین‌ترین سطح خود فاصله بگیرد، اما کماکان تحت فشار باقی می‌ماند. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که روسیه و عربستان سعودی در مورد نوسانات اخیر گفتگو کرده و به کاهش تولید اوپک پلاس متعهد هستند.

شکسته شدن سطح 75 دلار امکان حرکت به سطح 70 دلار را باز می‌کند. هر افزایشی در این مرحله می‌تواند یک فرصت فروش خوب باشد زیرا اقتصاد جهانی همچنان کندتر می‌شود. از طرف دیگر، این بازاری است که سعی می‌کند جهت خود را مشخص کند. اگر به زیر کندل روز چهارشنبه برسیم، می‌توانیم به سمت سطح 70 دلار زیر آن حرکت کنیم. شکسته شدن به زیر سطح 70 دلار، امکان یک حرکت نزولی پر شتاب را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که هر افزایشی در این مرحله یک روند پر ریسک است، به خصوص با نزدیک شدن به متحرک نمایی 50 روزه و سطح 77.50 دلاری که در بالا مقاومت قابل توجهی را ارائه می‌دهد. اگر معامله‌گر بازار نفت هستید، بهتر است در خرید جانب احتیاط را رعایت کنید.

تحلیل تکنیکال گاز طبیعی

گاز طبیعی پس از فروش دیروز در تلاش است تا دوباره به روند اصلی خود بازگردد. گزارش هفتگی ذخیره‌سازی گاز طبیعی سازمان انرژی ایالات متحده(EIA) نشان داد که میزان ذخیره‌سازی گاز طبیعی نسبت به هفته قبل 58 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است؛ این در حالی است که تحلیلگران مقدار آن را 62 میلیارد متر مکعب پیش‌بینی کرده بودند. از دیدگاه کلی، گاز طبیعی برای به دست آوردن شتاب صعودی پایدار به کاتالیزورهای بیشتری نیاز دارد.

نکات کلیدی

افزایش قیمت نفت خام پس از 15 ماه پایین در میان نگرانی‌‎های ناشی از بحران سیستم بانکی ایالات متحده

افزایش قیمت نفت خام با به وقوع پیوستن پیش‌بینی افزایش تقاضای اوپک و آژانس بین المللی انرژی اتمی.

 

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array