به گزارش ایران دکونومی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد که عرضه 400 هزار دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه، تقاضای سفته بازی را به شدت کاهش داده و تقاضا به تدریج واقعی خواهد شد. منوچهر منطقی ادامه داد، وزارت صمت با اجرای طرح فروش یکپارچه و دیگر برنامه‌ها، به تدریج در حال کاهش تقاضای غیر واقعی خودرو است. به گفته وی، در سال 1401 به نسبت سال قبل، شاهد افزایش 30 درصدی عرضه خودرو بودیم؛ به طوری که یک میلیون و 260 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شد. با احتساب خودروهای تکمیل شده کف پارکینگ، مجموع عرضه سال 1401 به یک میلیون و 400 هزار دستگاه می‌رسد.

منطقی افزود: در حال حاضر ما به سمت واقعی شدن تقاضا در حرکت هستیم. و به این ترتیب در سال 1403 شاهد عرضه و تقاضای واقعی خواهیم بود.

احتمال افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه با اشاره به ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری، بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت خودرو دارایی بازار انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت‌گذاری آن ورود می‌کند. منطقی ادامه داد: شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت ها است) دریافت و مصوب می‌کند. بر این اساس اگر افزایش قیمت داشته باشیم، بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت سنجی می‌کند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه اشاره کرد که قیمت کارخانه‌ای خودرو از سال 99 تغییری نداشته و با توجه به تورم موجود به احتمال زیاد بین 30 تا 70 درصد افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود. در این راستا، محاسبات در انتهای فروردین انجام خواهد شد و در نهایت قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

خودرو

عرضه خودرو در بورس

منطقی در ادامه سخنانش بیان کرد که با ورود مجلس به موضوع، عرضه اتومبیل در بورس منتفی شد. همچنین مقرر شد که شورای رقابت با اصلاح قیمت‌ها در این زمینه ورود داشته باشد.

در ادامه منطقی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتومبیلتی 2022 مسکو و حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی افزود، در این نماشگاه 700 میلیون یورو تفاهم‌نامه بین دو طرف ایرانی و روس منعقد شد که تا امروز 50 میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده است و دلیل کندی کار آن بروکراسی و سیستم اداری روسیه است.

تولید مشترک خودرو ایران و روسیه

به گفته منطقی، در زمینه تولید مشترک ایران و روسیه، مقرر شد محصولی چون ال90 که در هر دو کشور تولید می‌شود و هر دو کشور ایران و روسیه به خودکفایی 50 درصدی تولید آن رسیده‌اند، احیا شود. بر این اساس و از آنجا که قوای محرکه این خودرو در اختیار هیچ یک از دو طرف ایران و روسیه نبود، قرار بر این شد که از موتور ای اس 5 یا همان تی یو 5 پلاس در آن استفاده شود. در پایان منطقی خاطر نشان ساخت که در سال 1402 بخشی از نیاز بازار از طریق واردات تامین خواهد شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا 200 هزار دستگاه به بازار عرضه می‌شود.

به این ترتیب با توجه به تولید 1.6 میلیونی تولیدات داخلی و واردات 200 هزار دستگاه از کشورهای خارجی، در مجموع 1.8 میلیون دستگاه عرضه خواهیم داشت که سیستم نوبت‌دهی را برای عرضه انتخاب کردیم. در صورت پر شدن ظرفیت‌های 1402، تقاضاها به سال 1403 انتقال خواهد یافت.

برای مشاهده اخبار بخش اقتصاد کلیک نمایید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array