به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شبکه اجتماعی واتساپ درحال کار کردن روی قابلیت جدیدی برای پشتیبانی از فناوری Passkey است. این قابلیت به‌عنوان روشی برای ایمن‌سازی حساب‌کاربری افراد کاربرد دارد.

اگر شما هم جزء کاربران واتساپ باشید، راه‌های مختلفی برای حفاظت از حساب‌کاربری شما وجود دارد. بعضی از این راه‌ها رایج‌تر هستند: مانند استفاده از پسورد (رمز عبور) و احراز هویت دو مرحله‌ای.
به‌زودی، امکانی در دسترس کاربران این شبکه اجتماعی قرار خواهد گرفت که با کمک آن می‌توانند امنیت حساب‌کاربری خود را تضمین کنند: قابلیت Passkey.

تا این لحظه، وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های بسیاری امکان پشتیبانی از قابلیت Passkey را به کاربران خود ارائه داده‌اند.
به‌نظر می‌رسد که مورد بعدی این لیست طولانی، شبکه اجتماعی واتساپ باشد. با اینکه کمپانی متا هنوز رسماً اخبار مربوط به این قابلیت را تأیید نکرده؛ اما وبسایت خبری WABetaInfo در جدیدترین اخبار خود به این مطلب اشاره کرده است.

براساس گزارشات این وبسایت، در آخرین نسخه بتای مربوط به نسخه اندروید واتساپ، منوی پنهانی مربوط به قابلیت Passkey در بخش تنظیمات این پلتفرم یافت شده است.
در پیام این قسمت نوشته شده است: “از این پس می‌توانید با استفاده از اثر انگشت، چهره یا قفل صفحه، هویت خود را تأیید کنید و وارد واتساپ شوید”.

متاسفانه، به‌نظر می‌رسد این قابلیت محبوب هنوز در دست توسعه باشد و هنوز هیچ راهی برای فعال‌سازی آن وجود ندارد. اما درهرصورت، این اخبار نویدبخش این هستند که کاربران به‌زودی امکان حفاظت از اکانت خود را با قابلیت Passkey خواهند داشت و از ریسک‌های امنیتی استفاده از پسورد گذر خواهند کرد.

Passkey

قابلیت Passkey چیست؟

اگر با قابلیت امنیتی Passkey آشنایی ندارید؛ این قابلیت شامل مجموعه‌ای از اقدامات برای تضمین امنیت سیستم احراز هویت کاربری شماست.
به‌جای استفاده از روش سنتی تنظیم رمزعبور، کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت هوشمند تشخیص چهره و یا قابلیت‌های بیومتریک وارد حساب‌کاربری خود شوند. بدین‌طریق، دیگر نیازی به ساختن و حتی تایپ کردن رمزعبورهای پیچیده نخواهد بود.

شایان ذکر است که این قابلیت توسط FIDO Alliance و در همکاری با کمپانی‌های اپل، گوگل و مایکروسافت به‌وجود آمده است.

در ماه ژوئن سال میلادی جاری، کمپانی اپل اعلام کرده بود که به‌صورت اتوماتیک یک Passkey برای کاربران سیستم‌عامل‌های iOS 17، iPadOS 17 و macOS Sonoma درنظر گرفته خواهد شد.

همچنین حدود یک ماه پیش نیز پلتفرم تیک‌تاک از همین قابلیت برای کاربران دارای دستگاه‌های آیفون رونمایی کرده بود.
تیک‌تاک اعلام کرده بود که کاربران IOS می‌توانند به جای وارد کردن رمز عبور، به کمک اثر انگشت (Touch ID) و یا تشخیص چهره (Face ID) خود وارد این اپلیکیشن شوند.

رمزعبورهای بیومتریک، پسوردهای اختصاصی جایگزینی هستند که هویت کاربران را براساس فاکتورهای بیومتریک از قبل ثبت شده در گوشی‌های هوشمند آنان تأیید کرده و به آنها اجازه دسترسی می‌دهد.

هنوز تاریخ دقیقی برای ارائه این قابلیت در واتساپ اعلام نشده است.

منبع: 9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array