به گزارش ایران دکونومی، شرکت کنندگان استارتاپ ویکند با شرکت در رویداد سه روزه آخر هفته، ابتدا ایده خود را جمع‌بندی می‌کنند و طی یک دقیقه آن را ارائه می‌دهند. طی ارزیابی، ایده‌های برتر، به همراه دیگر شرکت‌کنندگان تیم‌سازی می‌کنند و طی دو روز دیگر، به کمک منتورها، مربیان و کارگاه‌های آموزشی، بوم کسب‌وکار خود را آماده کرده و به داوران ارائه می‌دهند تا سه استارتاپ برتر برای ورود به مرحله شتابدهی انتخاب شوند.

استارتاپ ویکند یک رویداد جهانی است و معمولاً با تعداد شرکت کنندگان زیادی برگزار می‌شود. اغلب این رویدادها در کشور، توسط شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و نوآوری یا در طی نمایشگاه شکل می‌گیرند تا ایده‌های برتر به مسیر درست خود هدایت شوند.

با تخصصی شدن فعالیت‌های استارتاپی و مراکز رشد و شتاب‌دهی، شاهد برگزاری استارتاپ ویکندهای تخصصی مثل سلامت، اینشورتک، فینتک و… هستیم.

آماری وجود دارد که تعداد استارتاپ‌های فینتک جهان را ۱۲۱۳۱ در سال ۲۰۱۸ بیان می‌کند که این تعداد  در سال ۲۰۲۰ به ۲۰۹۲۵ رسیده است. این رشد چشمگیر ۷۲ درصدی بیانگر این است که توسعه فینتک در جهان همچنان رو به گسترش است و روش‌های قدیمی حوزه مالی جای خود را به فناوری‌های مالی خواهند داد. این آمار باعث می‌شود که فینتک به عنوان حوزه جذابی برای ایده‌ها و استارتاپ‌ها معرفی شود.

 در استارتاپ ویکند تخصصی فینتک چه می‌گذرد؟

دانیال حامی، تسهیلگر رویداد «صعود پرداخت الکترونیک» یا همان استارتاپ ویکند فینتک، در خصوص این رویداد گفت: این رویداد حول محور فناوری و نوآوری در زمینه‌های پرداخت، رمزارزها، خدمات مالی گروهی و … برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این رویداد علاوه بر شرکت در کارگاه‌ها و استفاده از آموزش‌ها می‌توانند از حمایت‌های مرکز رشد و جوایز نقدی اول تا سوم نیز استفاده کنند. مشکلی که در جوامع آکادمیک داریم این است که همه مباحث حول محور آموزش می‌چرخد و کسب تجربه و کار اجرایی جایی ندارد، همین باعث می‌شود که نتوانیم در صنعت رشد کنیم. در این استارتاپ ویکند که با حمایت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و میزبانی دانشگاه آزاد قزوین برگزار می‌شود، تنها ۲۰ درصد آموزش است و ۸۰ درصد فعالیت اجرایی را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران دکونومی مبنی بر اینکه چه شد که تصمیم بر برگزاری استارتاپ ویکند تخصصی فینتک گرفته شد، تشریح کرد: در حقیقت خواسته پرداخت الکترونیک پاسارگاد بود. این شرکت به خوبی مفهوم نوآوری و فناوری را درک کرده‌است که به این مسیر ورود می‌کند. دانشگاه آزاد قزوین نیز به عنوان بازوی آکادمیک، در این حمایت شریک شد.

همچنین در خصوص فرآیند تسهیلگری افزود: بیش از ده رویداد برگزار کرده‌ام و قطعاً در تجربه تسهیلگری تخصصی فینتک، با چالش‌های زیادی مواجه خواهم بود. هماهنگی با منتورها و هم‌راستا کردن ذهنیت آنها با یکدیگر سخت‌ترین چالشی بود که در فرآیند تسهیلگری وجود داشت؛ چرا که برخی از آنان از تخصص فنی برخوردار بودند، برخی دیگر از رمزارزها و برخی نیز از دانش فینتک و مالی. همچنین از منتورهای تخصصی دیگری مثل مارکتینگ، روابط عمومی و… نیز برای این رویداد دعوت کردیم. قطعاً هم‌راستا کردن مایندست آن‌ها فرآیند پیچیده‌ای است.

حامی، در خصوص ویژگی‌های منتورهای تخصصی فینتک اضافه کرد: دلایل مختلفی برای شکست استارتاپ‌ها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که محصول تولید شده مناسب بازار نیست. چون صاحبان ایده شناخت مناسبی از بازار ندارند. در این مثال به این نتیجه می‌رسیم که در هر حوزه‌ای از جمله فینتک بخواهیم تیم و ایده‌ای داشته باشیم به منتوری نیاز است که بر بازار آن حوزه تسلط کافی داشته باشد. به همین منظور انتخاب منتورهای تخصصی بر مبنای دانش آنها در فضای فینتک بود. شرایط موردنظر برای آنها داشتن ارتباط مناسب و مهارت‌های ارتباطی و داشتن تجربه در کسب‌وکار آنهاست. اینجا به ویژه تجربه شکست بسیار مهم است، چرا که منتورهایی که در کسب‌وکار خود شکست خورده‌اند، تجربه‌ای غنی‌ را به تیم‌ها منتقل می‌کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array