به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ تراشه مغزی ایلان ماسک، نورالینک، آماده انجام اولین جراحی کاشت خود در جهان است.

نورالینک در اواخر بهار سال میلادی جاری موفق به دریافت تأییدیه FDA خود برای آغاز فاز اول آزمایشات انسانی شده بود. البته دریافت این مجوز اصلاً کار آسانی برای ایلان ماسک نبود و دریافت آن پس از تلاش‌ها و شکست‌های بسیار، دستاورد مهمی در دنیای پزشکی محسوب می‌شود.

ماسک باور دارد که تراشه‌های مغزی راه‌حل و درمان بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود. مشکلاتی از جمله چاقی مفرط، اوتسیم، افسردگی و اسکیزوفرنی به کمک این تراشه مغزی بهبود یافته و درمان خواهند شد. همچنین ماسک امیدوار است که با کاشت این تراشه در مغز انسان بتواند به امکاناتی مانند وبگردی و تله‌پاتی دست یابد.

براساس گزارش منتشر شده توسط رسانه خبری Bloomberg، این کمپانی در جستجوی داوطلبی است که تمایل مشارکت در این عمل جراحی ریسک‌پذیر را داشته باشد. قرار است در این عمل جراحی، بخشی از جمجمه فرد داوطلب برداشته شده تا تعدادی الکترود و سیم‌های بسیار ظریف در مغز آنها قرار بگیرد.

نکته بسیار جالب توجه اینجاست که با اینکه این عمل جراحی شامل انجام یک پروسه پزشکی تازه و بدیع برای اولین بار در جهان است و مهم‌ترین بخش بدن انسان، یعنی مغز را به مخاطره می‌اندازد؛ اما گزارشات حاکی از آن هستند که هزاران نفر داوطلب برای شرکت در این پروژه اعلام تمایل کرده‌اند!

نورالینک

پروسه جراحی کاشت تراشه مغزی نورالینک

این ایمپلنت قرار است به‌جای بخشی از جمجمه فرد داوطلب جایگزین شود و فعالیت مغزی آن شخص را اسکن و آنالیز کند. پس از دریافت و پردازش، این سیگنال‌های مغزی به‌صورت وایرلس به یک لپ‌تاپ و یا تبلتی که در نزدیکی شخص داوطلب قرار دارد منتقل خواهد شد.
داوطلب ایده‌آل برای شرکت در پروژه عظیم استارتاپ نورالینک، فردی زیر 40 سال و دارای فلج چهار اندام است.

بلندپروازی‌های نورالینک حاکی از آغاز مسیری انقلابی در تاریخ بشریت هستند. این کمپانی قصد دارد افکار افراد را در قالب یک سری دستورات قابل‌فهم به کامپیوترهای واجد شرایط پیشرفته منتقل کرده و در واقع “رابطه همزیستی میان انسان‌ها و دستگاه‌های هوشمند” را به‌وجود آورد.
این رابطه همزیستی در نهایت می‌تواند علم و دانش و یا افکار اختصاصی افراد را دانلود و در فضای ذخیره خود نگهداری کرده و حتی به مغزهای دیگران نیز انتقال دهد!

فارغ از این اهداف آرمانی و جاه‌طلبانه، مسیر ایلان ماسک و کمپانی نورالینک فارغ از چالش‌ها و دردسرهای خاص خود نبوده است. با اینکه هزاران نفر برای شرکت در عمل جراحی کاشت تراشه مغزی اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما این استارتاپ هنوز به دنبال اولین داوطلب ایده‌آل خود می‌گردد.

فارغ از یافتن “فرد برگزیده”، نورالینک در سال اخیر با موانع بسیار زیادی در پروسه فعالیت خود روبرو شده بود. براساس آخرین اخبار،  هنوز تحقیقات و اعتراضات بسیاری پیرامون آزمایشات حیوانی بی‌رویه این کمپانی در جریان است.

نورالینک اهداف بسیار دور از ذهن و حتی بلندپروازانه‌ای را برای مسیر فعالیت خود تعیین کرده و قصد دارد تا سال آینده بیش از 11 نفر و تا سال 2030 بیش از 22 هزار نفر را مورد جراحی کاشت تراشه مغزی قرار دهد!

البته که استارتاپ ایلان ماسک تنها شرکت‌کننده این بازی نیست و دیگر کمپانی‌ها مانند Synchron و Onward نیز با بیش از یک سال تجربه در پروسه آزمایشات انسانی کاشت تراشه مغزی و تکنولوژی‌های مرتبط، از نورالینک جلوتر هستند.

با اینکه این تکنولوژی جدید بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد و پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد تغییرات انقلابی در تاریخ بشریت دارد؛ اما نباید از دقت، ظرافت، تخصص و آزمایشات فراوان مورد نیاز برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن غافل شد. حتی اگر کمپانی نورالینک آزمایشات انسانی خود را با موفقیت به پایان برساند و امنیت استفاده از تراشه‌های مغزی خود را در نسل بشر اثبات کند؛ به عقیده کارشناسان باز هم چند سال و حتی یک دهه، تا استفاده تبلیغاتی و عمومی از این تراشه‌ها فاصله داریم.

درحالی‌‌که هزاران نفر از افراد داوطلب در صف انتظار استارتاپ مغزی نورالینک هستند؛ جهانیان نظاره‌گر تکنولوژی انقلابی‌ای خواهند بود که همزیستی انسان‌ها و کامپیوترها را محقق خواهد کرد.

منبع: businesstoday

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array