IOTA یک دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز است که به طور خاص برای “اینترنت همه چیز” ساخته شده است، یک نوع شبکه منحصر به فرد که برای تبادل ارزش و داده بین انسان و رایانه استفاده می‌شود.
آیوتا از بلاکچین استفاده نمی‌کند – حداقل، نه به همان روشی که اکثر پروژه های دیگر- استفاده می‌کنند. آیوتا چشم اندازی از نوع دیگری از بلاکچین داشت و تصمیم گرفت تا سیستم نود یا گره‌های اعتبارسنجی خود را به نام تنگل (Tangle) طراحی کند. ارز دیجیتال بومی شبکه آیوتا MIOTA است.

آیوتا (MIOTA) چیست؟


IOTA یک دفتر کل توزیع‌شده با منبع باز و مقیاس‌پذیر است که برای امکان انتقال یکپارچه ارزش و داده بین انسان و ماشین ایجاد شده است. این پروژه برای نسل بعدی انقلاب دیجیتال به نام اینترنت همه چیز ساخته شد. IOTA دارای تراکنش و داده‌های ضد دستکاری و همچنین تقاضای کم منابع است.
هدف آیوتا ایفای نقشی حیاتی در انقلاب صنعتی بعدی است که مستلزم ایجاد و نگهداری اقتصاد ماشینی و همچنین مدیریت روابط مالی بین ماشین‌ها و انسان است. MIOTA کوینی است که این اقتصاد دیجیتال جدید را تقویت می‌کند.

IOTA

آیوتا چگونه کار می‌کند؟


آیوتا برخلاف رمزارزهای مبتنی بر بلاکچین، ساختار داده متفاوتی به نام Tangle را پیشنهاد کرده است. این نوع ساختار، نمایش‌های عددی را به شیوه‌ای منحصر به فرد ذخیره و مدیریت می‌کند. این به شبکه آیوتا اجازه می‌دهد تا با حذف موانع توپوگرافی و محدودیت‌های معمول مرتبط با استفاده از بلاکچین بر مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین غلبه کند.
مشابه XRP، توکن‌های IOTA از قبل استخراج می‌شوند، در حالی که تراکنش‌های آن با استفاده از Tangle، یک نمودار غیرمتمرکز (DAG) اعتبارسنجی می‌شوند. DAGها یک مفهوم ریاضی جدید هستند که وقتی در فناوری بلاکچین موجود به کار می‌روند، کاربرد بسیار مفیدی دارند.
در حالی که برخی دیگر از بلاکچین‌ها را می‌توان DAG در نظر گرفت، آنها سیستم موازی مشابهی که توسط IOTA استفاده می‌شود را ندارند.
برخلاف سایر بلاکچین‌ها، تراکنش‌های شبکه Tangle آیوتا را می‌توان به طور همزمان پردازش کرد، آنها ملزم به پیروی از یک ترتیب متوالی نیستند که در آن تراکنش‌های تایید نشده در یک صف ذخیره می‌شوند. علاوه بر این، آیوتا به گونه‌ای طراحی شده است که با افزایش گره‌های Tangle، شبکه کارآمدتر و ایمن‌تر می‌شود.
سیستم آیوتا نسبت به سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین سنتی ارزان‌تر، کارآمدتر و کم مصرف‌تر است، زیرا Tangle به ماینرهای گره کامل نیاز ندارد.

بنیانگذاران آیوتا چه کسانی هستند؟


IOTA توسط دیوید سونستبو (David Sonstebo)، دومینیک شینر (Dominik Schiener)، دکتر سرگی پوپوف (Dr. Serguei Popov) و سرژ ایوانچگلو (Serge Ivancheglo) در سال 2015 تأسیس شد. این دفتر به عنوان یک دفتر کل توزیع شده تخصصی همتا به همتا ایجاد شد. هدف اصلی آن دموکراتیک کردن و قدرت بخشیدن به اینترنت اشیا (IoT) بوده و هست.
شبکه آیوتا – و فناوری Tangle آن – برای ارائه پرداخت‌ها و ارتباطات ایمن و بدون هزینه تراکنش، صرف نظر از اندازه، طراحی شده است. یکی دیگر از مزایای طراحی آن این است که فرآیند اعتبارسنجی تقریباً آنی است. از نظر تئوری، این سیستم می‌تواند تعداد نامحدودی از تراکنش‌ها را در هر ثانیه تأیید کند.

بنیاد آیوتا


در سال 2017، سرمایه گذاران اولیه آیوتا 5٪ از کل عرضه توکن را برای ادامه توسعه پروژه و ایجاد چیزی که بعداً به بنیاد IOTA تبدیل شد اهدا کردند. هدف بنیاد آیوتا که به طور رسمی در سال 2018 تأسیس شد، کمک به تحقیق و توسعه، آموزش و همچنین استانداردسازی فناوری آیوتا بود.
بنیاد IOTA یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن بین‌المللی کاربردهای بلاکچین مورد اعتماد (INATBA) و همچنین عضو موسس اتحاد قابل اعتماد IoT و ابتکار بلاکچین باز (MOBI) است.
به دنبال اختلاف بین بنیانگذاران آیوتا، دیوید سونستبو و سرگئی ایوانچگلو، ایوانچگلو در تاریخ 23 ژوئن 2019 از هیئت مدیره آیوتا استعفا داد. در 10 دسامبر 2020، هیئت مدیره و هیئت نظارت بنیاد آیوتا اعلام کرد که راه خود را با یکی از بنیانگذاران دیوید سونستبو به طور رسمی جدا کرده است.

آیوتا

چه چیزی IOTA را منحصر به فرد می‌کند؟


آیوتا پروژه‌ای است که مترادف کلمه منحصربه‌فرد شده است. هم ارزش پیشنهادی و هم طرح تجاری آیوتا با دیگر رمزارزهای مبتنی بر بلاکچین تفاوت زیادی دارد که تحسین و دشمنی زیادی را برای پروژه به همراه دارد.

چه چیزی به IOTA ارزش می‌دهد؟


وقتی نوبت به ارزش پیشنهادی می‌رسد، آیوتا به آنچه به کاربرانش ارائه می‌کند اشاره می‌کند: تراکنش‌های بی‌حساب، اعتبارسنجی تراکنش تقریباً فوری و همچنین پتانسیل مقیاس‌پذیری نامحدود. مزایای بسیاری دیگر برای طراحی IOTA وجود دارد، از جمله اینکه نسبت به اکثر ارزهای دیجیتال دیگر انرژی کمتری دارند. این ویژگی‌ها همگی به تطبیق‌پذیری و قابلیت‌های گسترده موجود در شبکه IOTA کمک می‌کنند.
اگرچه بسیاری از ویژگی‌های پیشگامانه آیوتا فقط «بالقوه» در نظر گرفته می‌شوند، به دلیل عدم استفاده کنونی از شبکه (از نظر کاربران) – قیمت پایین کوین MIOTA به همراه ویژگی‌ها در این شبکه ، می‌تواند برای سرمایه گذاران بسیار جذاب باشد.

چند کوین آیوتا (MIOTA) در گردش است؟


آیوتا (MIOTA) ابتدا از طریق یک ICO راه اندازی شد، جایی که 1300 بیت کوین از سرمایه گذاران جمع آوری کرد. آن زمان این مقدار برابر با 500000 دلار بود.
توکن بومی آیوتا، MIOTA، با حداکثر عرضه 4,600,000,000 ایجاد شد و حداکثر عرضه کامل بین سرمایه گذاران توزیع شد. 5 درصد از کل عرضه برای توسعه بیشتر آیوتا و ایجاد بنیاد آیوتا اعطا شد، اما این مورد مورد توافق شرکت کنندگان در شبکه (سرمایه گذاران) قرار گرفت.
آیوتا در دسامبر 2017 به سقف تاریخی خود یعنی 5.27 دلار رسید. اگرچه قیمت از آن زمان به بعد، به ویژه در شرایط کلی بازار که پس از دسامبر 2017 مشاهده شد، با مشکل مواجه شده است.

شبکه آیوتا چگونه ایمن است؟


شبکه آیوتا کاملاً غیرمتمرکز و از نظر تئوری امن است. شبکه از اعتبار و صحت تمامی داده‌های مبادله شده در شبکه اطمینان می‌دهد. شبکه IOTA نیز ضد دستکاری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه از آیوتا استفاده کنیم؟


در حالی که IOTA یک پروژه در حال حاضر کم استفاده در نظر گرفته می‌شود، موارد استفاده بسیار جالبی دارد.
در ژانویه سال 2018، تایپه (Taipei) و بنیاد آیوتا توافقنامه‌ای را امضا کردند تا شروع به استفاده از آیوتا و فناوری Tangle آن برای تبدیل پایتخت تایوان به یک شهر هوشمند پیشرفته کنند. با قابلیت اداره کل یک شهر، IOTA پروژه‌ای است که می‌تواند در سطح زیرساخت به نوعی «پذیرش انبوه» دست یابد.
این رمزارز توسط پروژه‌هایی مانند Elaadnl، Ehealth، Volkswagen و غیره نیز استفاده می‌شود. با این حال، در حالی که IOTA کاربردهای جذابی در بخش‌های عمومی، سازمانی و صنعتی دارد، هنوز توسط کاربران خرد مورد پذیرش قرار نگرفته است.

اینترنت اشیا


چگونه کیف پول IOTA را انتخاب کنیم؟


در حالی که IOTA یک ارز دیجیتال شناخته شده است، اما به دلیل ساختار غیر بلاکچینی آن به اندازه سایر ارزهای دیجیتال بزرگ پشتیبانی نمی‌شود. با این حال، بیش از اندازه کافی کیف پول برای انتخاب وجود دارد. هر کاربر، بسته به نیاز خود، باید کیف پول مناسب خود را تعیین کند.

نکته پایانی


آیوتا یک پروژه ارز دیجیتال بسیار منحصر به فرد است که با استانداردهای موجود در صنعت متفاوت است. سرمایه گذارانی که عاشق اندیشیدن به آینده شهرهای هوشمند و انقلاب‌های صنعتی هستند، مطمئناً باید به این پروژه نگاهی بیندازند.
اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است، IOTA همچنین ممکن است به دلیل تراکنش‌های تقریباً فوری و بدون دستکاری، به گزینه پرداخت بسیار جذابی برای کاربران نهایی تبدیل شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array