به گزارش ایران دکونومی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: مرجع اصلی نرخ ارز در کشور باید مرکز مبادله باشد، چرا که نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی توسط دلالان تعیین می‌شود که موجب بی ثباتی در قیمت ارز و طلا می‌شود.

او همچنین گفت: ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد و ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد.

 عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور 

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد، گفت: اولین بار است که در ایران اوراق مرابحه ارزی عرضه می‌شود و ان‌شاءالله این روند برای تامین مالی تولید و رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت.

اوراق مرابحه ارزی به منظور تامین مالی پروژه های سودآور ارزی از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شده و دستورالعمل اجرایی عرضه آن به سیستم بانکی ابلاغ شده است. سود این اوراق 6 درصد است و موعد سررسید آن متفاوت است.

اوراق مرابحه ارزی در قالب یورو پرداخت خواهد شد و سود و بازپرداخت آن نیز با یورو خواهد بود.

حداقل سهم برای ورود سرمایه گذار ۱۰۰۰ ورقه و ارزش هر اوراق یک هزار یورو است و مجموع آن صد میلیون یورو است در مرحله اول بانک ملت وظیفه پذیره نویسی را بر عهده دارد.

ف️رزین همچنین اظهار کرد: ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تامین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سَلَف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود.

ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از صندوق تثبیت نیز برای پوشش بیمه‌ای استفاده خواهیم کرد. پیش‌از این حساب ذخیره ارزی را داشتیم تا تثبیت بودجه دولت ایجاد شود اما اکنون با صندوق تثبیت ریسک‌های آتی نرخ ارز را برای بخش خصوصی پوشش خواهیم داد. به بیان ساده ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد.

تاریخچه تلاش برای حذف دلار از معاملات به دوران معمر قذافی، رهبر سابق لیبی باز می‌گردد. وی نخستین فردی بود که سعی کرد دلار را از معاملات کشورش حذف کند و یکی از دلایل سرنگونی قذافی توسط غرب نیز همین مسئله بود.

فرزین گفت: ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بودکه رضایت بالای مردم را به همراه داشت.

تجربه عملی “حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی”، با جایگزینی عرضه و تحویل دینار به جای دلار به زائران اربعین حسینی صورت گرفت.

در این میان به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان از جمله عراق، ترکیه و سوریه هستیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array