به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمپانی نورالینک، استارتاپ فعال در حوزه تراشه و ایمپلنت‌های مغزی ایلان ماسک، که حدود دو سال پیش در جریان روند سرمایه‌گذاری خصوصی ارزش آن به 2 میلیارد دلار رسیده بود؛ حالا بیش از 5 میلیارد دلار ارزش دارد.

خرید سهام کمپانی نورالینک در چندماه اخیر توسط چند سرمایه‌گذار باسابقه و پربازده باعث ارتقاء و افزایش ارزش این استارتاپ شده است. همچنین اعلامیه اخیر این کمپانی در این مسئله بی‌تأثیر نبوده است. حدود دو هفته پیش ایلان ماسک اعلام کرد که نورالینک پس از تلاش‌های بسیار، بالاخره موفق به کسب مجوز FDA برای آغاز آزمایشات انسانی کاشت تراشه مغزی شده است.

به تخمین کارشناسان، نورالینک هنوز فاصله زیادی با عرضه شدن در بازار و دریافت مجوز ارائه تراشه‌های خود به جامعه دارد. به پیش‌بینی یکی از متخصصان فعال در مؤسسه ملی سلامت (NIH – زیرمجموعه وزارت بهداشت آمریکا)، نورالینک حداقل 10 سال دیگر تا تجاری‌سازی و عرضه تراشه‌های مغزی خود به بازار فاصله دارد.

همچنین، چالش‌های دیگری نیز بر سر راه نورالینک قرار دارند، مواردی مانند تحقیقات مکرر فدرال در زمینه انجام آزمایشات حیوانی.

همچنین سازمان غذا و بهداشت آمریکا چندین بار به نورالینک متذکر شده که موارد بسیاری قبل از آغاز پروسه آزمایشات انسانی نیاز به رسیدگی دارند.
مشکلات کلی و اصلی شامل باتری لیتیومی این تراشه، احتمال ادغام سیم‌های این تراشه با مغز انسان و چالش‌های احتمالی هنگام خارج کردن این تراشه از مغز انسان بدون آسیب زدن به بافت مغزی است.

نورالینک

اهداف تراشه‌های مغزی نورالینک

البته بر اساس گزارش منبعی آگاه، پس از دریافت مجوز FDA سهام کمپانی نورالینک در روزهای اخیر با ارزش کلی 7 میلیارد دلار یا به عبارتی 55 دلار به ازای هر سهم، به‌صورت خصوصی به سرمایه‌گذاران عرضه شده بود. هنوز مشخص نشده که آیا با این قیمت، خریداری برای سهام پیدا شده است یا خیر.

ایلان ماسک در رابطه با استارتاپ نورالینک بسیار بلندپرواز و مشتاق است. او بارها اظهار کرده که این تراشه‌های مغزی در خدمت انسان‌ها خواهند بود و در بهبود کیفیت زندگی ما اثرگذار هستند.
به ادعای ماسک، با کمک این تراشه‌های مغزی می‌توان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مختلفی از جمله چاقی مفرط، اوتسیم، افسردگی حاد و یا حتی اسکیزوفرنی را درمان کرد.
او حتی امیدوار است که بتوان به کمک این تراشه‌های کاشته شده در بافت مغزی، با دیگران رابطه تله‌پاتی برقرار کرده و یا حتی وبگردی کرد.

یکی از مدیران ارشد اجرایی این استارتاپ اخیراً ادعا کرده که بیماران ناتوان (فلج) می‌توانند بدون نیاز به تایپ کردن از طریق این تراشه‌ها به گفتگو بپردازند.

ارزش حدوداً 5 میلیارد دلاری فعلی نورالینک، مدیون اقدام سرمایه‌گذاران قبلی (شامل سهام کارمندان و سرمایه‌گذارانی که در طی چندماه اخیر و در مراحل ابتدایی حمایت مالی کرده بودند) است و نه به‌خاطر فروش سهام جدید به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array