به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک روز گذشته با انتشار چند پست جدید اعلام کرد که قصد دارد استارتاپ هوش مصنوعی خود، xAI را با پلتفرم X ادغام کند. همچنین قرار است این استارتاپ اپلیکیشن اختصاصی و مستقل خود را نیز داشته باشد.

این میلیاردر معروف روز جمعه به کاربران اطلاع داده بود که پس از پایان مراحل آزمایشی، اولین چت‌بات هوش مصنوعی استارتاپ xAI به‌نام چت‌بات Grok را در دسترس کاربران اشتراکی X Premium Plus قرار خواهد داد. براساس پست‌های ماسک، این چت‌بات هم‌اکنون منتشر شده است.

به‌نظر می‌رسد هدف از برنامه‌ریزی چنین زیرساختی، ایجاد ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به‌جهت تسهیل “درک رمز و راز جهان هستی” توسط انسان‌هاست. به گفته ماسک، چت‌بات هوش مصنوعی Grok به‌گونه‌ای طراحی شده که دارای کمی حس شوخ‌طبعی باشد و سؤالات کاربران رابه سبک خاص خودش پاسخ دهد.

این ابزار هوش مصنوعی به تمام محتواهای منتشر شده در شبکه اجتماعی X دسترسی آنی و لحظه‌ای خواهد داشت و همچنین مانند رقیب اصلی خود، ChatGPT، به اینترنت نیز متصل خواهد بود. به همین دلیل ادغام استارتاپ هوش مصنوعی xAI با این پلتفرم زیاد دور از ذهن نیست و برای دستیابی به اهداف نهایی این دستیار هوشمند، حتی کاملاً منطقی نیز به‌نظر می‌رسد.

Grok

نبرد استارتاپ xAI با دیگر کمپانی‌ها

ایلان ماسک در مصاحبه جنجالی تابستان خود تمام چت‌بات‌های موجود در بازار را به “سانسور کردن پاسخ‌ها” و “جهت‌گیری سیاسی صحیح” متهم کرده بود. کمی بعد ماسک اعلام کرد که قصد دارد چت‌باتی پیشرفته و پیچیده با هدف “کشف نهایت حقیقت جهان هستی” توسعه دهد و آن را با چت‌بات‌هایی مانند Bard (محصولی از گوگل) و Bing (محصولی از مایکروسافت) وارد رقابت کند.

مالک کمپانی xAI و X با تأکید بر قابلیت‌های پیشرفته چت‌بات Grok، ادعا کرده است که دسترسی آنی به اطلاعات موجود در شبکه اجتماعی X، به این دستیار هوشمند برتری اختصاصی‌ای نسبت به دیگر مدل‌های موجود و فعال در بازار خواهد داد.

با اینکه اخبار مربوط به ادغام خدمات این کمپانی به‌تازگی منتشر شده‌اند؛ اما استارتاپ هوش مصنوعی xAI همکاری نزدیکی با شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) و همچنین دیگر کمپانی ماسک، کارخانه خودروسازی تسلا دارد.

هوش مصنوعی
مقایسه عملکرد چت‌بات Grok و ChatGPT

ایلان ماسک در طی برگزاری نشست تدوین چارچوب‌های مناسب برای تکنولوژی هوش مصنوعی در بریتانیا، به ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور گفته بود که “هوش مصنوعی تحول‌آفرین‌ترین و ساختارشکن‌ترین تکنولوژی و نیروی بشر در تاریخ خواهد بود”. او در این نشست پیش‌بینی کرده بود که انسان‌ها می‌توانند به کمک این تکنولوژی “هر کاری” انجام دهند و پروسه‌هایی مانند استخدام و به‌کارگیری افراد را به‌دست فراموشی بسپارند.

ماسک در سال 2015 در مسیر آغاز به‌کار کمپانی هوش مصنوعی OpenAI شریک بود و یکی از هم‌بنیان‌گذاران خالق چت‌بات ChatGPT محسوب می‌شد. اما پس از بروز اختلافاتی، او از این کمپانی کناره‌گیری کرد و سم آلتمن هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل شرکتی مشغول به‌کار است که رسماً معرف هوش مصنوعی به جهان، به‌گونه‌ای که الان آن را می‌شناسیم، می‌باشد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array