به گزارش ایران دکونومی، گروه بهمن یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فروش خودرو است که در کنار خودروسازان بزرگ داخلی، گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا محصولاتش را پیش فروش می‌کند.

تاریخچه بهمن موتور

گروه بهمن موتور شرکتی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. شرکت بهمن موتور اولین فعالیت های خود را در سال ۱۳۳۱ با نام ایران خلیج کو در زمینهٔ ترابری دریایی آغاز کرد.

در سال ۱۳۳۸ با اخذ مجوز ساخت خودرو از سوی وزارت صنایع و معادن، وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم، نخستین خودرو عرضه شده توسط این شرکت بود، بعدها در سال ۱۳۵۰ با افزایش سرمایه، ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا ۱۰۰۰ cc با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم نیز در این شرکت انجام شد و نام شرکت به کارخانه اتومبیل‌سازی مزدا تغییر یافت. در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه شده و نام شرکت به ایران وانت تغییر یافت.
در سال 78 و با تغییر اساسنامه و تغییر نام آن به گروه بهمن، به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیت‌هایش را به حوزه‌های تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد و خودرو سواری مزدا 323 نیز به محصولات شرکت اضافه شد تا سالهای بعد جای خود را به مزدا 3 بدهد.
در اوایل دهه 80، گروه بهمن علاوه بر محصولات مزدا، به تولید خودروی شاسی بلند میتسوبیشی پاجرو نیز مشغول شد و همچنین با تاسیس شرکت بهمن دیزل، قدم در تولید خودروهای تجاری (کامیونهای سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و مینی‌بوس) با برند ایسوزو ژاپن گذاشت.
گروه بهمن در سال ۱۳۸۶ همگام با فناوری روز جهان، تولید نسل اول مزدا ۳ را آغاز کرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات، با تأسیس مرکز کاربری‌سازی، طراحی و تولید انواع کاربری‌های کامیونت‌های ایسوزو در دستور کار قرار گرفت.
همچنین در سال 88، تولید وانت کاپرا در دو مدل تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل و مینی‌بوس ایسوز ژاپن با نام سحر در دستور کار شرکت قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ نیز، همگام با دیگر کشورهای جهان تولید نسل دوم مزدا 3 در ایران آغاز شد، بر خلاف نسل های گذشته، مزدا3 نسل دوم تا سالها در ایران ماندگار شد و دیگر خبری از تولید به روز نسل های بعدی این خودرو در گروه بهمن نشد، همچنین در دهه 90 شمسی گروه بهمن با گشترش همکاری ها با خودروسازان چینی، به تولید خودروهای فاو بسترن و هاوال پرداخت….، اما با خروج آمریکا از برجام، تولید تمام محصولات ایسوزو، هاوال، فاو و مزدا در گروه بهمن به پایان رسید و برای مدتی، تنها شاهد تولید وانت کاپرا در این شرکت بودیم، اما با گذشت زمان گروه بهمن خودرو با داخلی سازی کامیونت های ایسوزو، اقدام به تولید محصولات شیلر نمود، همچنین با عقد قرارداد با شرکت های دانگ فنگ و جتور چین، از سال 1399 تولید محصولات دیگنیتی و فیدلیتی نیز در این شرکت آغاز شد. در ادامه همکاری بهمن موتور با دانگ فنگ نیز، در سال 1400 ون اینرودز به عنوان یک خودرو تجاری سبک برای حمل و نقل های سبک شهری معرفی شد. این خودرو در اصل همان دانگ فنگ C35 است.
بهمن موتور در سال 1401 نیز به گسترش سبد محصولات خود ادامه داد، در این سال بهمن موتور ابتدا سدان بهمن ریسپکت پرایم را معرفی کرد، سدانی با طراحی قابل توجه که از قوای فنی مشابه با خودروهای چری آریزو 5 و آریزو 6 بهره می برد، در ماه های پایانی سال 1401 نیز این شرکت به معرفی محصولی جدید از شریک قدیمی خود ZX auto پرداخت، پیکاپ گرندلاین که در ایران با نام بهمن G9 عرضه می شود، این وانت غول آسا نیز ابعاد و طراحی خیره کننده و همینطور امکاناتی قابل توجه ارایه می دهد.

این شرکت همچنین در سال 1402 با تاسیس برند BM Cars به عرضه کننده محصولات وارداتی نیز روی آورد، از جمله خودروهایی که این شرکت قصد واردات آنها را دارد می‌توان به محصولات ام جی، هاوال، بستیون و هونگچی اشاره کرد.

در حال حاضر ثبت نام های گروه بهمن از طریق وب سایت اینترنتی انجام می شود و نمایندگی های بهمن موتور تنها به ارائه خدمات پس از فروش مشغول هستند.

بهمن موتور تعطیل می‌شود؟

سید احد یوزباشی، رئیس شعبه ویژه تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات مهم و ملی هفته گذشته خبر از نزدیک بودن صدور حکم قطعی در پرونده یک شرکت خودروساز معروف داد و گفت این حکم در انتظار گزارش کارشناسی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

همین ماه سال گذشته شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی شرکت بهمن موتور را به پرداخت ۱۳۸ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.
 سازمان حمایت از مصرف کنندگان بهمن موتور را به ۹۰۰ میلیارد تومان تخلف به سبب گران‌فروشی خودروهای خود در سال ۱۴۰۰ متهم کرد که بنا بر گزارش این سازمان و توسط شعبه هفتم ویژه سازمان تعزیرات، این جریمه ابتدا ۳ برابر شد و به ۲۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
 این شعبه سپس با استناد به مصوبه سران قوا در ۱۴۰۱ و عطف به ماسبق کردن آن، رقم جریمه را مجدداً ۵ برابر کرد تا رقم نهایی حکم به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان بالغ شود. بدین ترتیب اصل مبلغ جریمه با عطف به ماسبق شدن یک مصوبه، ۱۵ برابر می‌شود.
 حکمی که شرکت بهمن موتور به آن اعتراض کرد و اکنون در مرحله تجدید نظر قرار دارد. در این مرحله شعبه تجدید نظر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان خواست تا مبنای محاسبه تخلف را به شعبه ویژه ارسال کند تا رقم جریمه بهمن موتور به طور قطعی مشخص شود زیرا در رأی اولیه شیوه محاسبه تخلف مشخص نشده بود.

بهمن موتور در سال 1396 به بخش خصوصی واگذار شد و مالکان جدید آن علاوه بر پرداخت بدهی های گذشته، با سرمایه‌گذاری جدید، به تغییرات گسترده از جمله نوسازی و ایجاد خطوط تولید دست زدند که این تغییرات منجر به ورود چندین خودروی جدید به بازار ایران شد.
 این شرکت اکنون با به کارگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای تعدادی بیش از این، محصولاتی مانند فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی و چند خودروی دیگر را عرضه و خدمات پس از فروش آن‌ها را ارائه می‌کند.
 در عرضه جدید محصولات بهمن موتور ـ که از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام شد ـ سهمیه تخصص داده شده به این شرکت در همان روز نخست به اتمام رسید.
 کارشناسان می‌گویند در صورت قطعی شدن جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی، بهمن موتور مجبور به بستن خطوط تولید و تعدیل گسترده نیروی کار خود خواهد شد.
 در این صورت توقف خط تولید این شرکت، بیش از ۳۰۰۰ نفر پرسنل مستقیم بیکار می‌شوند، و ادامه عرضه و خدمات پس از فروش خودروهای فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی که از خودروهای مقبول بازار هستند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

و همچنین توقف عرضه خودروهایی چون فیدلیتی، دیگنیتی و ریسپکت دور از انتظار نیست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array