به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بلغارستان واردات نفت روسیه را از اول مارس 2024 متوقف کرده و پیش از موعد معافیت خود را از ممنوعیت اتحادیه اروپا کنار گذاشت.

براساس گزارش خبرگزاری «Novinite»، بلغارستان از معافیت خود از تحریم اتحادیه اروپا که به این کشور اجازه می‌داد تا پایان سال 2024 نفت خام روسیه را بخرد، چشم پوشی کرده است.

اقدام این کشور حوزه بالکان در کنار گذاشتن کامل واردات نفت خام از روسیه تحریم‌شده، به دنبال کاهش 50 درصدی واردات در ژانویه 2024 و کاهش 25 درصدی دیگری در فوریه 2024 صورت گرفت.

بلغارستان در ابتدا از ممنوعیت اتحادیه اروپا برای خرید نفت خام روسیه معاف بود و اجازه داشت تا پایان سال 2024 به واردات خود از روسیه ادامه دهد، اما «صوفیه» در اواسط دسامبر 2023 طرحی را تصویب کرد که براساس آن معافیت خود را پیش از موعد لغو و واردات نفت روسیه را محدود کرد.

بلغارستان به عنوان یکی از معدود کشورهای اتحادیه اروپا است که از این ممنوعیت در سراسر بلوک مستثنی شده بود؛ این کشور اتحادیه اروپا، به دلیل این که ممکن است از معافیت فوق الذکر برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده شود، به واردات نفت روسیه پایان داد. شایان ذکر است که نفت روسیه پیش‌تر 90 درصد کل نفت مصرفی بلغارستان را تشکیل می‌داد.

کارشناسان اعلام کردند که ممنوعیت خرید نفت روسیه بر Neftohim «نفتوهیم» تنها پالایشگاه این کشور، که متعلق به «لوک اویل» است، تأثیر خواهد گذاشت. شرکت نفت روسیه تامین کننده اصلی بنزین بلغارستان است و به این ترتیب شبکه‌ای از پمپ بنزین‌های این کشور را در اختیار دارد.

کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که بلغارستان ممکن است پس از پایان معافیت اتحادیه اروپا، به دلیل فقدان زیرساخت‌های بندری و ازدحام در تنگه «بسفر»، برای تامین نفت مورد نیاز خود با مشکل مواجه شود.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array