به گزارش ایران دکونومی، بازار مسکن سال گذشته بر مدار صعودی قرار داشت، اما از بهار امسال مسکن در رکود قرار گرفت و با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، معاملات چندانی صورت نگرفت.

اما به دلیل کاهش قیمت‌ خانه، می‌توان بازه زمانی فعلی را به‌عنوان فرصت ورود به بازار مسکن شناسایی و برای خرید خانه اقدام کرد؟

درسال‌های گذشته به علت کوتاهی دولت در تولید مسکن، شاهد افزایش قیمت در بخش مسکن بودیم که امکان خرید مسکن در کلانشهرها را برای اقشار ضعیف جامعه ناممکن کرده بود و بدین ترتیب افراد وقتی با افزایش بی حد و حصر نرخ مسکن در تهران روبرو شدند، از شهرهای تازه‌تاسیس استقبال کردند و به فکر خرید خانه در پرند و پردیس افتادند.

بازار مسکن که در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۱، رشد قیمت و رونق نسبی معاملات را تجربه کرده، اما ماه‌های گذشته را در شرایط رکودی پشت سر گذاشته است. این کاهش قیمت مسکن به ترتیب از کلانشهرها آغاز شد و سرانجام به شهرهای کوچک رسید.

مشاوران املاک پرند نیز می‌گویند: اسفندماه پارسال قیمت‌ها افزایشی بود، اما معاملات هم رونق داشت. اما اکنون با توجه به کاهش قیمت‌ها از تعداد معاملات نیز کاسته شده است.

واحدهای مسکونی در پرند به دو دسته شخصی‌ساز و مسکن مهر تقسیم می‌شوند که بر اساس مشاهدات میدانی، واحدهای مسکن مهر از افت قیمت شدیدتری نسبت به باقی واحدها برخوردار بوده‌اند.

مشاوران املاک در شهر‌های پردیس و پرند، کاهش قیمت‌ها را به رکود بازار مسکن ارتباط می‌دهند و می‌گویند در روز‌هایی که به‌ندرت خریدار پیدا می‌شود، فروشنده راهی جز عرضه واحدش به زیر قیمت بازار ندارد و صاحبان املاکی که به پول خود احتیاج داشتند مجبور شدند به دلیل نبود مشتری روی املاک خود تخفیف بگذارند و در نهایت نیز قیمت‌ها پایین آمد.

افزایش و هیجان قیمت ارز نیز در قیمت مسکن و خرید و فروش‌ آن موثر بود چرا که در چنین شرایطی افراد با خرید واحد سعی در حفظ پول خود و سود آوری داشتند. اما با ثبات نسبی و فروکش کردن تب هیجان، معاملات هم خوابید.

اکثر خریداران به نیت سرمایه گذاری این واحدها را خریداری کرده‌اند که باتوجه به شرایط پیش آمده به پول خود نیاز دارند و به‌مرور زمان و پیدا نشدن مشتری، تصمیم گرفتند املاک خود را با تخفیف بفروشند و همین موضوع قیمت‌ها را به اینجا رسانده است.

 در شرایط فعلی که فضای کلی بازار مسکن در رکود معاملات و کاهش قیمت به سر می‌برد، دلالان نیز به طور موقت از این بازار کنار کشیده‌اند. متقاضی مصرفی می‌تواند از شرایط رکودی بازار مسکن استفاده کند و به خرید خود اقدام کند. اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن به‌ویژه برای خریداران است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array