به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از مدت‌ها انتظار بالاخره امروز آپدیت بزرگ سیستم‌عامل iOS از راه رسید. آپدیت iOS 17.4 که در راستای پیروی از قوانین DMA اتحادیه اروپا طراحی و منتشر شده است؛ قابلیت سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها، مرورگرهای جایگزین سافاری و دسترسی به فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث را در اختیار کاربران اروپایی گوشی‌های آیفون قرار می‌دهد.

از امروز، 6 مارچ 2024 (16 اسفند 1402) آپدیت سیستم‌عامل iOS 17.4 با قابلیت‌ها و امکانات بسیاری از جمله ایموجی‌های جدید و پروتکل‌های امنیتی رمزنگاری شده پلتفرم پیام‌رسان iMessage در دسترس کاربران اروپایی قرار گرفته است. از دیگر قابلیت‌های این آپدیت می‌توان به تغییرات اساسی فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور و فراهم شدن روش‌های پرداختی جایگزین (به‌جز ApplePay) نیز اشاره کرد.

آپدیت iOS

امکانات و قابلیت‌های جدید آپدیت iOS 17.4

بسیاری از این تغییرات صورت‌گرفته توسط کمپانی اپل در راستای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) هستند که از همین ماه مارچ به‌صورت سراسری اجرایی شده است. قانون DMA کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی از جمله اپل را ملزم به همکاری با یکدیگر و ایجاد شرایط منصفانه‌تری برای رقابت توسعه‌دهندگان کوچکتر کرده است. یکی دیگر از اصول مهم این قانون، از بین شرایط انحصارطلبانه موجود در بازار و فراهم کردن روش‌های دسترسی ساده‌تر، یکپارچه‌تر و اقتصادی‌تر برای کاربران است.

آپدیت سیستم‌عامل iOS 17.4 به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اجاره می‌دهد تا فروشگاه‌های اپلیکیشن خود و همچنین اپلیکیشن‌های iOS خود را فارغ از چارچوب‌های محدودکننده اپ‌استور و روش‌های پرداختی آن به کاربران ساکن در اتحادیه اروپا ارائه دهند.
توسعه‌دهندگانی که مایل به شرکت در قابلیت سایدلودینگ هستند؛ باید از فرایند احراز هویت و دریافت تأییدیه رسمی از سوی کمپانی اپل با موفقیت گذر کنند. همچنین این توسعه‌دهندگان موظف به پرداخت یک کارمزد جدید به‌نام Core Technology Fee به اپل هستند. زمانی‌که اپلیکیشن‌های محبوب و پرطرفدار به رکورد 1 میلیون نصب موفق سالانه در این فروشگاه‌های شخص ثالث برسند؛ توسعه‌دهندگان ملزم به پرداخت کارمزدی به مبلغ 0.5 یورو به ازای هر نصب می‌باشند.

دارندگان گوشی‌های آیفون که ساکن در مناطق تحت‌پوشش اتحادیه اروپا هستند؛ با دریافت نوتیفیکیشنی از تمام قابلیت‌ها و امکانات جدید فروشگاه‌های اپلیکیشن، مرورگرها و روش‌های پرداختی جدید مطلع خواهند شد.

این آپدیت جدید iOS 17.4 به کاربران اجازه می‌دهد تا برای اولین بار مرورگرهای جایگزین و متفرقه‌ای را که در WebKit اپل وجود ندارند؛ مانند مرورگر گوگل‌کروم و فایرفاکس، را در گوشی‌های آیفون خود نصب کنند. همچنین برای اولین بار به کاربران حق انتخاب داده می‌شود تا از میان گزینه‌های موجود، مرورگر پیش‌فرض گوشی هوشمند خود را انتخاب کنند.

همچنین کمپانی اپل با معرفی رابط‌های کاربردی جدید (API) قصد دارد به توسعه‌دهندگان راه دسترسی جدیدی را برای ایجاد روش‌های پرداختی بی‌سیم فارغ از کیف پول اپل (Apple Wallet) و روش پرداختی Apple Pay ارائه دهد.

علاوه‌بر موارد بالا، این غول تکنولوژی هفته گذشته اعلام کرده بود که با انتشار آپدیت iOS 17.4 و به دلیل دشواری ایجاد زیرساخت‌های جدیدی که با شرایط قانون DMA اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند؛ “دیگر از وب‌اپلیکیشن‌های (PWA) آیفون پشتیبانی نخواهد کرد“. به گفته این کمپانی، ساختن چنین سیستمی برای دسترسی به اپلیکیشن‌های تحت‌وب آیفون از طریق مرورگرهای متفرقه در زمان کمی که تا اجرایی شدن قانون DMA باقی‌مانده امکان‌پذیر نیست و در نتیجه چاره‌ای جز توقف پشتیبانی از این وب‌اپ‌ها در اوپا باقی نمانده است.

اما کمی بعد اپل از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و اعلام کرد “با انتشار آپدیت سیستم‌عامل IOS 17.4، دسترسی کاربران ساکن در اتحادیه اروپا به وب‌اپ‌های Home Screen همچنان ممکن خواهد بود”.

ایموجی آیفون
نمایی از چند ایموجی جدید آیفون

به‌روزرسانی‌های جهانی برای کاربران آیفون

فارغ از تغییرات اساسی که در راستای قانون DMA صورت گرفته‌اند؛ آپدیت سیستم‌عامل iOS 17.4 قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران دیگر نیز به ارمغان آورده است.

به‌صورت خلاصه، این به‌روزرسانی‌های جدید شامل ایجاد رونوشت‌های متنی خودکار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی در اپلیکیشن Podcasts، پروتکل امنیتی رمزنگاری شده در پیام‌رسان iMessage، اطلاعات بیشتر درباره سلامت باتری، بیش از 100 ایموجی جدید و همچنین بهبود مهارت دستیار صوتی Siri در خواندن پیام‌های ورودی می‌باشد.

شایان ذکر است که عرضه سراسری آپدیت iOS 17.4 به گوشی‌های آیفون سازگار با این سیستم‌عامل کمی زمان‌بر خواهد بود. برای نصب این به‌روزرسانی کافی‌ست مسیر Settings > General > Software Update را طی کنید.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array