به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، محبوب‌ترین مرورگر جهان حالا به ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری مجهز شده است. کمپانی گوگل با انتشار بیانیه‌ای جدید اعلام کرد جدیدترین آپدیت مرورگر گوگل کروم تکنولوژی هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای به‌کار گرفته که بهترین همراه و دستیار کاربران در انجام وظایف روزانه باشد.

به‌جای تعبیه کردن یک سایدبار اختصاصی چت‌بات Bard در این مرورگر، کمپانی گوگل تصمیم گرفته تا با معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید گوگل کروم را به مرورگر مطمئن‌تر و مفیدتری برای کاربران تبدیل کند. این قابلیت‌ها از همین امروز در “حالت آزمایشی” به کاربران ارائه شده‌اند و با مراجعه به بخش تنظیمات و فعال‌سازی Experimental AI قابل دسترسی هستند.
به گفته این کمپانی، این آپدیت تنها اولین قدم تیم توسعه‌دهنده گوگل‌کروم در دنیای وسیع هوش مصنوعی محسوب می‌شود و در آینده شاهد ابزارهای کاربردی‌تری نیز خواهیم بود.

قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید گوگل کروم

هوش مصنوعی

دسته‌بندی هوشمند گروهی تب‌ها

شاید جذاب‌ترین و جالب‌توجه‌ترین قابلیت هوش مصنوعی این مرورگر، “دسته‌بندی هوشمند تب‌ها” باشد. کاربران می‌توانند با راست‌کلیک کردن بر روی یک تب خاص و انتخاب گزینه “با تب‌های مشابه دسته‌بندی کن” (organize similar tabs)، به‌صورت هوشمند و با کمترین زحمت به مرورگر گوگل کروم خود سروسامان بدهند.
برای مثال، چنین قابلیتی در هنگام خرید آنلاین، خواندن مقاله‌های خبری و یا جستجو درباره یک موضوع خاص بسیار کارایی خواهد داشت و با دسته‌بندی موضوعات مشابه در یک گروه، کاربران را از سردرگم شدن میان چندین تب باز رهایی خواهد داد.

به‌صورت کلی قابلیت “تب‌های گروهی” گوگل کروم در عین پرکاربرد بودن زیاد مورد توجه کاربران این مرورگر قرار نمی‌گیرند. با اینکه دسته‌بندی تب‌های مشابه در یک گروه به‌صورت دستی کمی زمان‌بر است و صبوری خاصی را می‌طلبد؛ اما ابزار هوش مصنوعی جدید این مرور تمام این فرایند را به‌صورت هوشمند انجام خواهد داد.

تم گوگل کروم

ایجاد تم سفارشی برای کاربران

یکی دیگر از آپدیت‌های جدید این مرورگر مربوط به فروشگاه تم آن است. این قابلیت که برمبنای هوش مصنوعی توسعه داده شده، به کاربران گوگل کروم اجازه می‌دهد با انتخاب عکس دلخواه، سبک و رنگ موردعلاقه و چند جزئیات دیگر؛ تم سفارشی و شخصی‌سازی شده خود را در کمترین زمان تحویل بگیرند.
به گفته کمپانی گوگل، همان مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به عکسی که در والپیپرهای مولد سیستم‌عامل اندروید به‌کار گرفته شده بود، در ابزار هوش مصنوعی تولید تم شخصی کاربران نیز استفاده شده است.

هوش مصنوعی

دستیار نگارش هوشمند

سومین قابلیتی که در آپدیت جدید مرورگر گوگل کروم به کاربران عرضه خواهد شد، در واقع ماه آینده (فوریه) به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. گوگل قصد دارد در این آپدیت، قابلیت “Help me write” را به تمام وبسایت‌های موجود در سطح وب اضافه کند.
کاربران می‌توانند هر پاراگراف متنی را در هر وبسایتی انتخاب کرده و سپس با انتخاب گزینه Help me write، درباره متنی که قصد نگارش آن را دارند کمی توضیح داده و به کمک این ابزار هوش مصنوعی یک پیش‌نویس متنی اولیه درباره آن ایجاد کنند.
به گفته کمپانی گوگل این قابلیت کاربرد بسیاری در نگارش نقد و بررسی، ایمیل‌های کاری یا تحصیلی و یا حتی رزرو دعوتنامه مهمانی‌های مختلف دارد.

مرورگر کروم

کروم مجهز به هوش مصنوعی، قدرتمندتر از همیشه

دقیقاً همین آخرین قابلیتی که بالاتر به آن اشاره کردیم، نشانه‌ای واضحی از پتانسیل بسیار بالای مرورگر گوگل کروم برای درخشش و قبضه کردن بازار است. ادغام سراسری وب به چنین قابلیت هوش مصنوعی‌ای می‌تواند حاکی از این باشد که این مرورگر بهترین محل ممکن برای به‌کارگیری مدل زبانی قدرتمند Gemini، دستیار هوشمند Bard و هرگونه پروژه هوش مصنوعی درحال توسعه دیگری توسط کمپانی گوگل است.

موتور جستجوی گوگل همین حالا هم مانند یک لایه نامرئی و غیرقابل انکار در سطح اینترنت عمل می‌کند و طبیعی است که این کمپانی قصد داشته باشد ابزارهای هوش مصنوعی اختصاصی خود را نیز به‌روشی مشابه به‌کار بگیرد. برخلاف رقبای خود، گوگل در این حوزه کمی متفاوت عمل کرده و به‌جای اینکه دستیار هوشمند Bard را فارغ از کاربردهای آن در هر فضایی به زور تعبیه کند؛ ابزارهای هوش مصنوعی خود را به روشی دیگر به کاربران ارائه داده تا بتواند واقعاً در انجام کارهای مختلف به افراد کمک کند.

البته از طرفی، ورود گوگل به حوزه ادغام خدمات هوش مصنوعی با مرورگر کروم در اولین ماه سال 2024 حتی کمی “دیر” هم محسوب می‌شود! رقیب جدی این کمپانی، یعنی مایکروسافت حداقل از اوایل سال 2023 تاکنون مشغول ادغام خدمات هوش مصنوعی با امکانات مرورگر Edge بوده است. حتی رقبای کوچکتری مانند Opera و Arc نیز در این زمینه بسیار فعال بوده‌اند.
با اینکه چت‌بات‌های هوش مصنوعی در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های این شاخه از تکنولوژی هستند؛ اما مرورگرها جایی هستند که توسعه‌دهندگان بیشترین شانس و توانایی را برای به‌کارگیری بهینه ابزارهای هوش مصنوعی دارند.

پریسا تبریز، مدیر ایرانی گوگل در پست جدید این کمپانی نوشته که اخبار بیشتری نیز در راه هستند و مرورگر گوگل کروم قرار است به‌زودی به مدل زبانی قدرتمند Gemini مجهز شده تا “تجربه کاربری سریع‌تر و آسان‌تری” را برای کاربران به ارمغان بیاورد. با اینکه هنوز خبری از سایدبار اختصاصی Bard نیست؛ اما پیش‌بینی می‌شود تا ارائه این قابلیت نیز فاصله چندانی نداشته باشیم.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array