تا به حال پیش آمده است که آرزو کنید ای‌کاش می‌توانستید بفهمید سگ‌ها می‌خواهند به شما چه بگویند؟ محققان دانشگاه میشیگان در حال بررسی راهکارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که بتوانند پارس کردن سگ‌ها را رمزگشایی کنند.

 به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه میشیگان، رادا میهالسی (Rada Mihalcea)  رئیس آزمایشگاه هوش مصنوعی این دانشگاه میشیگان گفته است پژوهش جدید تحولی بزرگ در زمینه پردازش گفتار ایجاد کرده و به درک تفاوت‌های ظریف میان صداهای مختلف سگ‌ها کمک می‌کند. این مطالعه امکان استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی سن، جنسیت و نژاد سگ‌ها بر اساس پوست آنها را نیز مورد بررسی قرار داده است.

هوش مصنوعی برای تفسیر رفتار سگ‌ها

استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر رفتار سگ‌ها

دانشمندان در این مطالعه سعی دارند احساسات خاصی مثل پرخاشگری، رفتار عادی و غر زدن را در صدای سگ‌ها با دقت بررسی کنند. در همین راستا، آنها از یک مدل هوش مصنوعی با نام Wav۲Vec۲ استفاده کردند که آموزش آن با دو مجموعه داده مختلف انجام شد.

نتایج نشان داد که عملکرد مدلی که از قبل بر روی گفتار انسان آموزش داده شده بود، بهتر از مدلی است که فقط با پارس کردن سگ‌ها آموزش دیده بود. این نشان می‌دهد که الگوها و ساختارهای ذاتی زبان انسان می‌تواند برای تفسیر صدای حیوانات به عنوان مبنا درنظر گرفته شود.

نکته جالب این که این مدل هوش مصنوعی به طور متوسط تا ​​۷۰ درصد حالات عاطفی سگ‌ها را به درستی تفسیر کرد و توانست میان صدای بازیگوشی و خشم سگ تمایز قایل شود. به علاوه، نژاد و جنسیت سگ‌ها نیز با این مدل به ترتیب، ۶۲ درصد و ۶۹ درصد با دقت شناسایی شد.

گفته می‌شود محققان برای انجام این آزمایش، صداهای مختلف ۷۴ سگ از نژادها، سنین و جنسیت‌های مختلف را در شرایط مختلف جمع‌آوری کرده و آنها را به یک مدل یادگیری ماشین وارد نموده‌اند. این اولین بار است که تکنیک‌های بهینه‌سازی شده برای گفتار انسان برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات ساخته می‌شود.

منبع: news.umich

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array