به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پکا لوندمارک (Pekka Lundmark) مدیر عامل شرکت نوکیا امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) با استفاده از فناوری جدیدی به نام فناوری صوتی و تصویری همه جانبه (immersive audio and video) که کیفیت تماس را با صدای سه بعدی بهبود می‌بخشد، با استفان لیندستروم (Stefan Lindström) سفیر دیجیتالیزاسیون و فناوری های نوین فنلاند تماس تلفنی برقرار کرد.

لوندمارک که هنگام برقراری اولین تماس 2G در سال 1991 هم در اتاق حضور داشت، گفت: ما آینده تماس های صوتی را نشان داده‌ایم.

تماس‌های فعلی تلفن‌های هوشمند مونوفونیک (monophonic) هستند که عناصر صوتی را با هم فشرده می‌کنند و صدایی صاف‌تر و با جزئیات کمتر دارند، اما فناوری جدید، صدای سه‌بعدی را به‌گونه‌ای ارائه می‌کند که در آن تماس‌گیرنده همه چیز را با چنان وضوحی می‌شنود، که گویی در کنار مخاطب خود ایستاده است.

پکا لوندمارک، مدیرعامل شرکت نوکیا و جنی لوکاندر در حال برقراری تماس سه بعدی

جنی لوکاندر، رئیس بخش فناوری نوکیا، گفت: این بزرگترین جهش به جلو در تجربه تماس صوتی زنده از زمان معرفی صدای تلفنی مونوفونیک است که در گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های امروزی استفاده می‌شود.

لوکاندر در مصاحبه‌ای گفت: در حال حاضر، این به یک استاندارد تبدیل شد… بنابراین ارائه دهندگان شبکه، تولید کنندگان چیپ ست و تولید کنندگان گوشی می‌توانند از آن در محصولات خود استفاده کنند.

شایان ذکر است که نوکیا این تماس را با استفاده از یک تلفن هوشمند معمولی از طریق شبکه عمومی 5G انجام داد.

جیری هیوپانمی (Jyri Huopaniemi) رئیس تحقیقات صوتی در نوکیا تکنولوژیز، گفت: جدا از تماس‌های معمول که بین دو شخص انجام می‌شود، این تکنولوژی می‌تواند در تماس‌های کنفرانسی که در آن صداهای شرکت‌کنندگان را می‌توان بر اساس موقعیت مکانی آنها جدا کرد، استفاده نمود.

به گفته مدیران این شرکت، اکثر گوشی‌های هوشمند حداقل دو میکروفون دارند، که می‌توان این فناوری را با انتقال به‌موقع ویژگی‌های فضایی یک تماس پیاده‌سازی کرد.

این فناوری بخشی از استاندارد 5G پیشرفته آینده است و نوکیا قصد دارد فرصت‌های مجوز را با این فناوری به دست آورد؛ که احتمالاً چند سال طول می‌کشد تا به طور گسترده در دسترس قرار بگیرد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array