به گزارش ایران دکونومی، صنعت تبلیغات و بازاریابی، صنعتی جهانی از علم روابط عمومی است. این صنعت، یک کسب و کار  چند میلیارد دلاری است که تولیدکننده و مصرف‌کننده را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

رسانه ایران دکونومی گفتگویی را با «هادی مرادی» بنیانگذار و مدیرعامل “دی ام بورد”؛ رسانه تخصصی بازاریابی ترتیب داده که در ادامه آورده شده است. اگر از فعالین حوزه بازاریابی هستید و یا به این حوزه علاقه دارید، با ما همراه شوید.

دی‌ام‌بورد از کجا شکل گرفت؟ مسیر را چگونه طی کرد و الان کجای کار است؟

«هادی مرادی»: DMBoard به صورت تخصصی 6 سال است که در حوزه بازاریابی تبلیغات فعالیت دارد. ما با دیجیتال مارکتینگ شروع کردیم و از دو سال پیش حوزه فعالیت خود را به کل بخش‌های مارکتینگ و تبلیلغات ایران توسعه دادیم. در حال حاضر دی‌ام‌بورد در حوزه‌های برندینگ، تبلیغات، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و ارتباطات فعالیت دارد.

تخصصی کار کردن در رسانه ساده نیست، با چه مصائبی روبه‌رو بودید و چگونه مشکلات را حل کردید؟

ما یک رسانه B2B هستیم، رسانه‌های عمومی خبری با مردم عادی در ارتباط هستند اما رسانه‌های تخصصی بازاریابی B2B و کار سختتری دارند؛ این رسانه‌ها در ایران سابقه و فراوانی بالایی ندارند، برای همین کسب و کارها آشنایی کافی برای تعامل با این رسانه‌ها ندارند. بلوغ کسب و کارها در ارتباط با رسانه‌های تخصصی حوزه خودش چالش اصلی ماست. چالش دوم هم بحث درآمدزایی است.

حوزه تبلیغات را در سال 1402 به چه شکل دیدین و سال 1403 را به چه شکل پیش‌بینی می‌کنید؟

نیمه اول سال گذشته (1402) روشن نبود، مخصوصا با قطعی اینترنت و ترندی که علیه تبلیغات رخ داده بود. در واقع کسب و کارها از نیمه دوم 1401 فعالیت تبلیغاتی نداشتند، اما اوایل 1402 مقداری شرایط بهتر شد و فعالیت‌های ارتباطی شکل گرفت. از شهریور یا مهر 1402 فعالیت بازار تبلیغات شروع شد و شرکت‌ها فعالیت‌های مارکتینگی داشتند و اندکی رشد کردند. در مجموع سال 1402، سال خوبی برای تبلیغات نبود.

در رابطه با سال 1403، امیدواریم که سال پر رونقی برای صنعت بازار تبلیغات ایران باشد. رونق از سمت مردم شکل می‌گیرد، بنابراین بهبود قدرت خرید مردم باعث رشد فعالیت‌ها خواهد شد.

تفاوت صنعت بازاریابی ایران با کشورهای توسعه یافته چقدر است؟ فاصله بین ایران و این کشورها چقدر است؟

اختلاف ما با کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد و دلیل اصلی آن تحریم است. موقعی که برندهای خارجی در کشور بودند با خود تجربه و دانش می‌آوردند و باعث رشد بازار می‌شدند. عدم حضور برندهای خارجی باعث افت فضای رقابت و تا حدی درجا زدن می‌شود.

البته تزریق سرمایه هم مطرح است. در حال حاضر در بازار تبلیغات ایران سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. ما ابزارهایی در حوزه مارکتینگ داریم که بالغ نیستند و برای توسعه نیاز به تزریق پول دارند. ابزارهای حوزه بازارایی زیاد است اما در سه سال پیش متوقف شده است آن هم در حالی که نیاز بازار تغییر کرده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array