به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بلومبرگ روز دوشنبه 22 خرداد گزارش داد که مقامات اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا در مورد ادامه استفاده از زیرساخت‌های ترانزیت گاز طبیعی اوکراین پس از پایان قرارداد این کشور با گازپروم روسیه در پایان سال 2024 مذاکره کنند.

صرف نظر از درگیری بین کی‌یف و مسکو، “گازپروم” همچنان به شرایط قرارداد ترانزیت خود با اوکراین پایبند بوده و سالانه حدود 15 میلیارد متر مکعب گاز به اتریش و اسلواکی تحویل می‌دهد.

به گفته بلومبرگ، مذاکرات هنوز در “مرحله اولیه” است و بسیاری از جزئیات باید در نظر گرفته شوند. اتحادیه اروپا ترجیح می دهد به جای روسیه گاز آذربایجان را خریده و آن را از طریق زیرساخت های اوکراین تحویل دهد.

کی‌یف مایل است درآمد حاصل از ترانزیت گاز را که در سال 2021 بالغ بر 1 میلیارد دلار بود، حفظ کند. اما «چرنیشوف» مدیرعامل شرکت دولتی «نفت گاز» اوکراین، تمدید توافق فعلی با روسیه را رد کرده است.

خط لوله آذربایجان به اتحادیه اروپا در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کند و باکو دسترسی مستقیم به شبکه کی‌یف ندارد. «رابرت فیکو» نخست وزیر اسلواکی، نیز ماه گذشته پس از سفر به آذربایجان، درباره احتمال توافق صحبت کرد.

«فیکو» در آن زمان گفت: «اکنون، توافق بین شرکت‌هایی مانند گازپروم روسی، آذربایجانی، اوکراینی و سایر شرکت‌ها بستگی به مذاکره در مورد شرایط اقتصادی و قیمت‌گذاری دارد. اگر این کار را انجام دهند، اسلواکی می تواند گاز خود را از آذربایجان وارد کند که بخشی از آن در اسلواکی باقی مانده و بخشی از آن به کشورهای دیگر می‌رود.»

گزارش ها حاکی از آن است که کمیسیون اروپا بر این باور است که این اتحادیه می تواند با تکیه بر تامین کنندگان جایگزین و اجرای دستور کار آب و هوا که شامل صرفه جویی در انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، خرید گاز روسیه را پایان دهد.

منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که احتمالاً هر گونه تصمیمی در پایان سال 2024 اتخاذ خواهد شد، زیرا قرارداد موجود با نزدیک شدن به زمستان اروپا منقضی می‌شود.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array