به گزارش ایران دکونومی، محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران، اشاره کرد که 7 ماه از سال 1403 بدون برگزاری جلسه شورای عالی کار سپری شده است. وی خواستار برگزاری فوری این جلسه با هدف افزایش حق مسکن و بازنگری در دستمزدها شد.

در همین راستا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمید میدری، پیشنهاد داد معادن پرخطر برای سه ماه تعطیل شوند و حقوق کارگران این معادن از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شود. این پیشنهاد با انتقاد برخی فعالان معدنی مواجه شد، زیرا معتقدند می‌توان اقدامات ایمنی را همزمان با فعالیت معادن اجرا کرد.

از دیگر موضوعات مهم هفته گذشته، پیشنهاد احمد بیگلدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، برای توزیع سبد کالا در کنار افزایش حقوق کارگران بود. وی اعلام کرد که اصلاح ماده 41 قانون کار برای افزایش دستمزدها متناسب با تورم در حال بررسی است.

فتح‌الله بیات، یکی از فعالان کارگری، به موضوع هزینه‌های معیشتی خانوارهای کارگری اشاره کرد و گفت: با توجه به حقوق فعلی کارگران که حدود 12 تا 13 میلیون تومان در ماه است، امرار معاش برای آنها دشوار شده و باید توجه بیشتری به تأمین معیشت و جبران هزینه‌های زندگی کارگران شود.

در نهایت، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار، در پاسخ به انتقادات مربوط به حق مسکن کارگران اعلام کرد که این مبلغ برای سال 1403 تغییری نکرده و از ابتدای سال توسط کارفرمایان به کارگران پرداخت می‌شود. حق مسکن کارگران همچنان 900 هزار تومان در ماه است و نیازی به تصویب مجدد آن در هیات دولت وجود ندارد.

منبع

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array