به گزارش ایران دکونومی، مرکز آمار ایران جدیدترین گزارش جمعیتی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، جمعیت ایران تا اول آبان ۱۴۰۳ حدود ۸۵ میلیون و ۹۶۱ هزار نفر برآورد می‌شود.

از این جمعیت، ۶۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر در مناطق شهری (۷۷ درصد) و ۱۹ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر در روستاها (۲۳ درصد) ساکن هستند. جمعیت مردان ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار نفر و زنان ۴۲ میلیون و ۵۸۲ هزار نفر تخمین زده شده است، که نسبت جنسی معادل ۱۰۱.۸ درصد را نشان می‌دهد. به‌عبارتی، به‌ازای هر ۱۰۲ مرد، ۱۰۰ زن در ایران زندگی می‌کنند.

بر اساس ساختار سنی، حدود ۲۲.۸ درصد از جمعیت در گروه سنی ۰-۱۴ سال قرار دارند، ۶۹.۷ درصد در سنین کاری (۱۵ تا ۶۴ سال) و ۵.۷ درصد بالای ۶۵ سال هستند. استان تهران با ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر پرجمعیت‌ترین و استان ایلام با ۵۷۹ هزار نفر کم‌جمعیت‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

رشد جمعیت ایران در پنج‌سال منتهی به ۱۳۹۵ برابر ۱.۲۴ درصد بوده، اما طبق برآوردهای جدید، این رشد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ به ۰.۷۲ درصد کاهش یافته است.

تعداد خانوارها نیز از ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار در سال ۱۳۹۵ به ۲۷ میلیون و ۶۵۱ هزار خانوار در سال ۱۴۰۳ رسیده است که از این تعداد، ۲۱ میلیون و ۶۸۲ هزار خانوار شهری و ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار خانوار روستایی هستند.

منبع

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array