کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه را به عنوان روز دوم تعطیلات هفتگی تصویب کرد، تصمیمی که انتقادات فعالان بخش خصوصی را به دنبال داشته است. آن‌ها هشدار داده‌اند که تعطیلی پنجشنبه و جمعه، همراه با تعطیلات شنبه و یکشنبه در اکثر کشورهای جهان، وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات تجاری بین‌المللی ایران ایجاد می‌کند.

به گزارش ایران دکونومی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده که شورای نگهبان به دلیل ایرادات شرعی با تعطیلی روز شنبه مخالفت کرده و در نتیجه، پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطیلات هفته انتخاب شده است. این تصمیم انتقادات گسترده‌ای از سوی فعالان اقتصادی به همراه داشته است. رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در صد و شانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و از تأثیر منفی آن بر کسب‌وکارها و افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان خبر داده است.

فعالان اقتصادی تأکید دارند که تعطیلی پنجشنبه به معنای وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات تجاری و بانکی است، که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در مراودات بین‌المللی و افزایش هزینه‌ها شود. پیشنهاد آن‌ها انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه بود که می‌توانست این وقفه را به سه روز کاهش دهد، اما این پیشنهاد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان رد شد.

با وجود این انتقادات، کمیسیون اجتماعی مجلس با کاهش ساعات کاری کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز پنجشنبه موافقت کرده است. از این قانون، گمرکات، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت مستثنی شده‌اند. اکنون باید دید در نهایت مجلس چه تصمیمی برای این موضوع خواهد گرفت.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array