طبق گزارش خبرگزاری ایران دکونومی، زارع برزشی گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، تولید فرش دستباف در کشور به یک میلیون و سیصد و پنجاه متر مربع رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

وی به روند صعودی تولید فرش دستباف در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: در سال 1400 تولید فرش به سه میلیون و سیصد هزار متر مربع رسید، در سال 1401 به سه میلیون و پانصد هزار متر مربع افزایش یافت و در سال 1402 به سه میلیون و نهصد هزار متر مربع رسید. این روند رشد 11 درصدی تولید را در پی داشته است.

علاوه بر افزایش تولید، زارع برزشی از رشد 12 درصدی صادرات فرش دستباف در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. وی توضیح داد که صادرات فرش دستباف از 11 و نیم میلیون دلار در چهار ماهه ابتدایی سال 1402 به 13 میلیون دلار در چهار ماهه ابتدایی سال 1403 افزایش یافته است.

زارع برزشی عوامل موثر در این رشد را شامل رفع موانع تولید، از جمله کاهش تعهد ارزی از یک سال به 3 تا 5 سال و کاهش رقم آن از 100 به 20 درصد برای مواد اولیه، رفع مشکل عبور موقت فرش دستباف، کاهش حقوق ورودی ابریشم خام و شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف دانست.

وی همچنین به یکی از مشکلات جدی صادرات فرش دستباف در سال‌های گذشته اشاره کرد که ممنوعیت خروج فرش دستباف از طریق پست بود. این مرکز با دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران مکاتبات لازم را انجام داد و بر اساس مصوبه هیئت وزیران، هر فرد می‌تواند مطابق با دستورالعمل مشترک وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سالیانه تا سقف 24 متر مربع فرش دستباف ایرانی و 40 متر مربع گلیم دستباف از کشور با رویه پستی خارج کند. در این سقف متراژ، محدودیتی از نظر تعداد قطعات وجود ندارد.

زارع برزشی تأکید کرد که با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش دستباف، افزایش تولید و صادرات می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ارزی کشور ایفا کند.

منبع : تسنیم

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array