به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پیروی اطلاعیه قبلی شرکت OpenAI مبنی بر مسدود کردن کامل دسترسی کاربران ساکن کشورهای چین، روسیه و ایران به API  این شرکت از روز گذشته (9 جولای، 19 تیرماه)، این محدودیت به طور گسترده اعمال شد.

البته این شرکت قبل از این نیز دسترسی کاربران این کشورها به ChatGPT و API را ممنوع کرده بود، اما ظاهراً از دو هفته گذشته تاکنون، ایمیل‌های ارسالی این شرکت برای کاربران، از پیاده‌سازی این طرح به طور گسترده خبر دارد.

هرچند OpenAI هنوز دلیل مشخصی برای این تصمیم خود اعلام نکرده است ولی می‌توان حدس زد تلاش‌ کاخ سفید برای ممانعت از دستیابی کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه به فناوری‌های پیشرفته آمریکا ازجمله هوش مصنوعی، در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است.

OpenAI در ایران تحریم شد

کاربران چینی تحریم‌ها را دور می‌زنند

علیرغم تلاش همه‌جانبه OpenAI برای قطع دسترسی کاربران چین، ایران و روسیه به این پلتفرم، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که کاربران چینی با استفاده از پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت آژور، به محصولات این شرکت دسترسی دارند.

در همین راستا وب‌سایت The Information با انتشار گزارشی مدعی شده است مشتریان چینی مایکروسافت همچنان از مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌‌محور OpenAI استفاده می‌کنند. در حقیقت، کاربران سازمانی که از پلتفرم رایانش ابری آژور به‌عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین استفاده می‌کنند، به این ابزار دسترس دارند. ظاهراً سه کسب‌وکار چینی این ادعای The Information را تأیید کرده‌اند.

می‌دانیم که OpenAI همکاری نزدیکی با مایکروسافت دارد. همین موضوع باعث می‌شود که مایکروسافت دسترسی خوبی به ابزارها و محصولات OpenAI داشته باشد. پلتفرم آژور OpenAI مایکروسافت این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که با یکپارچه‌سازی داده‌های خود با مدل‌های زبانی و تصویری هوش مصنوعی سفارشی‌سازی‌شده گفتگو کنند. حتی پس از انتشار اطلاعیه رسمی اجرای طرح محدودیت‌ها، مایکروسافت اعلام کرد که ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران هنگ‌کنگی را متوقف نخواهد کرد.

منبع: MSN

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array