به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۴ که در شانگهای چین برگزار شد، این کشور از اولین ربات انسان نمای همه‌کاره خود رونمایی کرد. قد این ربات انسان نما که چینگ‌لانگ (Qinglong)، به معنای اژدهای سبز، نام دارد، به حدود ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و به یک تنه بسیار بیونیک و کنترل حرکات انسانی با قابلیت ادراک و تعامل برخوردار است.

این ربات دستورالعمل‌های صوتی را دریافت کرده و طبق آن در کارهایی مثل تمیزکاری و مرتب کردن یک میز به انسان کمک می‌کند.

مرکز نوآوری رباتیک انسان‌نما در شانگهای این ربات را با سرمایه ثبت شده ۱۴۰ میلیون دلار توسعه داده و آن را به قابلیت کنترل حرکتی شبیه به انسان مجهز کرده است که به او امکان می‌دهد با حفظ تعادل، در سطوح شیب‌دار راه برود. ژو بین، مدیرکل مرکز نوآوری شانگهای گفته است فناوری کامل مربوط به ربات‌های انسان‌نما، به شکل منبع‌باز در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

ربات انسان نمای چینگ‌لانگ
ربات انسان نمای چینگ‌لانگ

تست عملکرد ربات انسان نمای چینگ‌لانگ

هنگام معرفی ربات انسان نمای چینگ‌لانگ در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۴، توسعه دهندگان از او خواستند «نان و میوه را جداگانه بچیند». چینگ‌لانگ پاسخ داد: «سلام، من نان و میوه را جداگانه می‌چینم.» سپس با استفاده از انگشتان فولادی خود، تکه‌ای از نان نرم را برداشت و داخل سبد روی میز گذاشت.

از دیگر ویژگی‌های متمایز ربات انسان نمای جدید چینی‌ها می‌توان به ۴۳ درجه آزادی فعال و دستیابی به حداکثر گشتاور اتصال ۴۰۰ نیوتن‌متر و قدرت محاسباتی ۴۰۰ ترا مسئله در ثانیه اشاره کرد. به علاوه، چینگ‌لانگ قادر است سریع راه برود و با چابکی فراوان بدون برخورد با موانع از میان آنها عبور کند.

لازم به ذکر است که کنفرانس جهانی هوش مصنوعی امسال با هدف ایجاد همکاری بین‌المللی و تمرکز بیشتر روی مباحثی مثل باز بودن، فراگیر بودن، مشارکت برابر، حکمرانی جهانی هوش مصنوعی و توسعه یک فضای باز و منصفانه برگزار شد.

منبع: technode

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array