به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سامسونگ، شرکت پیشگام در زمینه ساخت تراشه‌های حافظه و ذخیره سازی اطلاعات در جهان، از اولین اس‌اس‌دی (SSD) 60 ترابایتی خود رونمایی کرد. این SSD با ظرفیت بالا کاربرد سازمانی دارد و برای مصرف کنندگان عمومی ساخته نشده است. این شرکت ادعا می‌کند به لطف کنترلر جدیدش، امکان ساخت SSD با ظرفیت ۱۲۰ ترابایت را نیز دارد.

تا پیش از این، ظرفیت ذخیره سازی SSDهای سامسونگ، به عنوان یک برند بسیار محبوب SSD، به 32 ترابایت محدود می‌شد. با این حال، این شرکت اکنون یک SSD جدید با ظرفیت  61.44 ترابایت با نام SSD PM1743 معرفی کرده است. ظاهراً این SSD کلاس 60 ترابایتی با SSD های سازمانی کلاس 60 ترابایتی Solidigm’s D5-P5336 و وسترن دیجیتال (Western Digital) رقابت خواهد کرد.

اس اس دی 60 ترابایتی

مشخصات PM1743، اس‌اس‌دی 60 ترابایتی سامسونگ

تراشه PM1743 از حافظه QLC با 176 لایه نسل هفتم V-NAND (3D NAND) سامسونگ و یک کنترلر اختصاصی بهره می‌برد. سرعت خوانش متوالی این کارت حافظه به 7.2 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، در حالی که سرعت نوشتن متوالی آن معادل 2.0 گیگابایت در ثانیه است. افزون بر این، عملیات ورودی و خروجی این  SSD در هر ثانیه معادل 1,600,000 خواندن تصادفی و 110,000 نوشتن تصادفی است. به علاوه معیار DWPD که برای توصیف استقامت SSDها استفاده می‌شود، در این محصول برابر 0.26 برای مدت پنج سال است.

این SSD جدید به دو شکل U.2 و PCIe 4.0 x4 برای سرورها در دسترس خواهد بود. به علاوه، برای رابط PCIe 5.0 x4 در ماشین‌های با چگالی ذخیره‌سازی بالا به صورت E3.S عرضه خواهد شد. هرچند قیمت و شاخص مصرف برق این محصول جدید سامسونگ هنوز فاش نشده است، ولی درایوهای مشابه آن اکنون با قیمتی در حدود 7000 دلار در بازار به فروش می‌رسند.

لازم به ذکر است که در بازار رقابت محدودی در زمینه ساخت یک SSD با چنین ظرفیتی وجود دارد، چراکه شرکت‌های بزرگی مثل Kioxia، Micron و SK Hynix، هنوز SSD های کلاس 60 ترابایتی خود را عرضه نکرده‌اند.

منبع: sammobile

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array