به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه 5 تیر، در حالی کاهش یافت که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا در اواخر این هفته هستند؛ البته قیمت‌ها پس از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و امید به بهبود تقاضا در تابستان امسال (2024)، بالاتر از سطح 85 دلار باقی ماند.

معاملات آتی برنت تسویه ماه اوت با 43 سنت کاهش به 85.58 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 43 سنت کاهش به 81 دلار و 20 سنت رسید. هر دو شاخص در هفته گذشته حدود 3 درصد افزایش یافتند و دو هفته متوالی افزایش نشان دادند.

نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه 4 تیر نشان داد که انتظار می رود ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 21 ژوئن 3 میلیون بشکه کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود که ذخایر بنزین کاهش یافته باشد در حالی که موجودی‌های فرآورده‌های نفتی احتمالاً افزایش یافته است.

از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان در چین که بزرگترین واردکننده نفت خام دنیاست تمایلی به خرج کردن ندارند. نگرانی در مورد ثروت فردی به خاطر ضعف بازار مسکن، کاهش رشد دستمزدها و بیکاری بالا در میان جوانان افزایش یافته و احتمالاً مانع دستیابی چین به هدف رشد اقتصادی 5 درصد در سال جاری میلادی می‌شود.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش قیمت نفت به دلیل چشم انداز خوش بینانه تقاضا و کاهش ذخایر آمریکا ایجاد شده است. همچنین، انتشار آمار شاخص مخارج مصرف شخصی (CPI) به عنوان معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو آمریکا در روز جمعه 8 تیر؛ که به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد سرنخ‌هایی از زمان تقریبی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را به دست آورند، در کانون توجهات بازار قرار دارد.

«میشل بومن» رئیس فدرال رزرو مجدداً تاکید کرد که ثابت نگه داشتن نرخ بهره برای کنترل تورم کافی است. تاخیر در کاهش نرخ بهره آمریکا می‌تواند اقتصاد را متوقف و رشد مصرف سوخت را محدود کند.

در این بین، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه ادامه دارد. تانک‌های رژیم صهیونیستی بیش از پیش وارد رفح در جنوب شده‌اند و حتی به مناطقی در شمال که قبلاً از آنها عقب‌نشینی کرده بودند هم بازگشتند.

پس از 8 ماه جنگ در غزه، میانجی‌گری بین‌المللی با پشتیبانی آمریکا نتوانسته به یک قرارداد آتش‌بس بینجامد. حماس می‌گوید هر نوع قراردادی باید باعث پایان جنگ شود در حالی که رژیم صهیونیستی تنها با یک آتش‌بس موقت تا نابودی حماس موافقت کرده است.

در نهایت، رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (4 تیر) گفت که این کشور بیش از 30 پالایشگاه نفت روسیه و تاسیسات ذخیره‌سازی این کشور را مورد هدف قرار داده است.

به این ترتیب، قیمت نفت با حملات مداوم اوکراین به زیرساخت‌های نفتی روسیه حمایت شد. طی روزهای گذشته، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به چهار پالایشگاه، از جمله پالایشگاه “ایلسکی” به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی سوخت در جنوب روسیه، حمله کردند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array