به گزارش ایران دکونومی، امروز (یکشنبه، سوم تیرماه) در جلسه‌ای با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، اعضای هیئت عامل این بانک و مدیران عامل بانکها از ریال دیجیتال رونمایی شد.

ریال دیجیتال چیست؟

ریال دیجیتال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که قرار است جای اسکناس را در دست مردم بگیرد.و هر آنچه برای اسکناس تصور میکنیم برای ریال دیجیتال هم شامل می شود به جز حالت فیزیکی.

 در ریال دیجیتال عملیات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، مرحله تسویه بین بانکی حذف می‌شود و فرایند نقل و انتقال روند ساده‌ای به خود می‌گیرد و تسویه به صورت آنی صورت می گیرد. به همین دلیل جاذبه هایی برای مشتریان دارد.

با اقدامات ⁧بانک مرکزی⁩ و توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی‌شده “ریال دیجیتال” در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه 1403 می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا کارتهای بانکی، به‌سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولیدشده توسط نرم‌افزارهای ارائه‌شده، با شیوه‌های نوین خریدهای خود را انجام دهند و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.

 معاون فناوری بانک مرکزی افزود: تراکنش ریال دیجیتال در حال حاضر با کد شخص و بارکد کیورآر انجام می‌شود. به امید خدا در آینده با nfc هم عملیاتی می‌شود.

محرمیان با بیان اینکه با حذف اسکناس، مردم برای پرداخت های خرد مشکل داشتند، گفت: اگر میخواستیم برای حل این مشکل، اسکناس چاپ کنیم رسما به عقب بر میگشتیم. به همین دلیل به سمت چاپ واحد پول دیجیتال کشور پیش رفتیم.

تفاوت ریال دیجیتال، با رمز ارزها چیست؟

ریال دیجیتال به لحاظ فناوری مبتنی بر همان فناوری DLT است ولی به لحاظ کارکرد کاملا با رمز ارزها متفاوت است، ریال دیجیتال ماینینگ ندارد، ریال دیجیتال مدیریت متمرکزی است که از سمت بانک مرکزی اعمال می شود و سیاست های پولی بر آن حاکم است.

ریال دیجیتال تفاوت های زیادی با رمز ارز دارد، اما به هر حال فناوری استفاده شده در ریال دیجیتال همان فناوری است که در رمزارزها استفاده می شود.

مزیت‌ها و کاربردهای مهم ریال دیجیتال

کاهش تقاضا برای پول نقدی

ارزش‌گذاری بر طبق ریال

افزایش ارزش پول ملی

ریال دیجیتال زیر نظر دولت‌ است و قوانینی برای آن‌ تعریف شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array