به گزارش ایران دکونومی، فیلیمو، کسب‌وکاری است که در آذرماه ۱۴۰۱ برای تامین مالی خود برای اولین بار اقدام به تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه کرد و پذیره‌نویسی آن در صکوک انجام شد.

هدف از انتشار این اوراق نیز توسعه بانک اطلاعاتی فیلیمو از طریق خرید اپیزودهای فیلم و سریال به منظور نمایش محتوای مذکور بر بستر اینترنت بوده است. دوره عمر این اوراق نیز چهار ساله و سود اسمی آن سالانه 18 درصد است.

با توجه به الزامات سازمان بورس برای انتشار این دست اوراق، شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا نیز صورت وضعیت مالی و گزارشی از عملکرد خود را روی کدال منتشر کرد تا شفاف‌سازی لازم برای سرمایه‌گذاران صورت گیرد. مؤسسه حسابرسی «رهیافت و همکاران» نیز وظیفه حسابرسی این گزارش را برعهده داشته است.

کاربران فیلیمو به چه رشدی رسیدند؟

فعالیت اصلی شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا، نمایش محتوا به درخواست مشتری است که در بستر اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربران نیز با خرید حق اشتراک ماهانه، سه ماهه یا شش ماهه از طریق سایت فیلیمو می‌توانند به تمامی این محتواها دسترسی داشته باشند.

با توجه به اینکه گزارش مذکور در پاییز سال 1401 تهیه شده است، میانگین تعداد کاربران تا پایان شهریور 1401 درج شده که بیش از یک میلیون و 80 هزار مشترک است. این رقم نشان از رشد 154 برابری این پلتفرم از سال 1395 تاکنون دارد.

در سال ۱۳۹۹ که رشد تقریباً دو برابری را نسبت به سال قبل مشاهده می‌کنید، زمان پاندمی کرونا بود و افزایش کاربران پلتفرم اشتراک ویدیو در زمان قرنطینه، کاملاً منطقی است.

طبق پیش‌بینی فیلیمو، تعداد کاربران فعال در سال 1401 باید به بیش از یک میلیون و 126هزار کاربر برسد.

قابل ذکر است که مشترکان سرویس استریم جهانی نت‌فلیکس بیش از 220 میلیون کاربر است.

 

درآمد شش ماهه فیلیمو چقدر بود؟

گفته می‌شود که عمده درآمد این پلتفرم از چهار خدمت فروش اشتراک، فروش تبلیغات در سایت، فروش ترافیک دیتا و فروش فیلم و سریال تامین می‌شود. البته خدمات دیگری مثل فیلیمو مدرسه برای آموزش دانش‌آموزان و فروش دستگاه نمایش دیجیتال خانگی با عنوان فیلیمو باکس نیز توسط این پلتفرم ارائه می‌شود.

درآمد عملیاتی این پلتفرم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹۶ میلیارد تومان بوده که طبق گزارشات، درآمد حاصل از تبلیغات نیز ۴۲ میلیارد تومان، فروش ترافیک ۲۳ میلیارد تومان و فروش فیلم و سریال نیز ۱۰.۸ میلیارد تومان اعلام شده است. این ارقام نشان می‌دهد که جمع درآمدهای فیلیمو بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان است.

بنابر گزارش منتشر شده، فیلیمو مدرسه حدود ۸۶۰ میلیون درآمد و آپارات حدود ۶۰ میلیارد درآمد داشته‌اند. درآمد فیلیموباکس نیز کمتر از ۵ میلیارد تومان بوده‌است.

گفتنی است که درآمد ماهانه فیلیمو به ازای هر کاربر در نیمه نخست سال گذشته نیز حدود 42 هزار تومان برآورد شده است.

بد نیست بدانید هزینه‌های مستقیم محتوای فیلم و سریال فیلیمو طی شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۹۷ میلیارد تومان گزارش شده است. بیش از ۲۰ میلیارد تومان هم دستمزد مستقیم و غیر مستقیم پرداخت شده است.

هزینه تبلیغات این پلتفرم، بیش از ۳۴ میلیارد تومان و هزینه دوبله نیز بیش از ۱۹ میلیارد تومان بوده‌است. فیلیمو همچنین بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان برای خریداری سریال‌ها هزینه کرده‌است.

اپیزودهای متعلق به سریال‌ها و فیلم‌هایی که طی سال ۱۴۰۰ منحصراً توسط فیلیمو پخش شده‌اند، 287 اپیزوده بوده که هر کدام به صورت میانگین ۲ میلیارد تومان خریداری شده است.

نگاهی به ترکیب سهامداری

آنطور که در این گزارش آمده است، تا پایان شهریور ۱۴۰۱، «امیرحسین شکوری مقدم» و «حمیدرضا فضل‌اللهی» (سهامدار اصلی شرکت صنایع الکترونیک ایران سیستم) هر کدام با ۱۷.۵ درصد، شرکت «ایران سیستم» با ۱۶ درصد و «محمد مهدی شکوری مقدم» با ۱۵.۳۱ درصد و «محمد جواد شکوری مقدم» با ۱۵.۲۸ درصد، اصلی‌ترین سهامداران شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا هستند.

تا پایان تیر سال ۱۴۰۳ نیز، «امیرحسین شکوری مقدم» رئیس هیئت مدیره و «محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هستند.

 

در نظر داشته باشید که آمارهای مطرح شده برای سال ۱۴۰۱ هنوز حسابرسی نشده و نمی‌توان آنها را قطعی دانست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array