به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت در اوایل جلسه معاملاتی آسیایی در روز دوشنبه (24 آوریل، 4 اردیبهشت) کاهش یافت و به پایین‌ترین حد پنج هفته اخیر نزدیک شد، زیرا نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ‌های بهره و کندی رشد اقتصادی تا حد زیادی احتمال بهبود تقاضا در سال جاری را کاهش داد.

سیگنال‌های متفاوت مربوط به فعالیت‌های تولیدی جهانی، بی‌ثباتی بازار را بیشتر کرده است، به طوری که آمار بریتانیا و منطقه یورو کاهش مداوم را نشان می‌دهد. در حالی که فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در ماه آوریل بیش از حد انتظار رشد کرد، تحلیلگران هشدار دادند که این امر می‌تواند منجر به تورم شود. نگرانی‌ها در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا بر بازارهای نفت نیز تأثیر زیادی گذاشت، زیرا شاخص دلار تا حدودی افزایش یافت و عدم اطمینان در مورد زمانی که فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ خود را متوقف خواهد کرد، ادامه داشت.

بازارهای نفت خام اولین کاهش هفتگی خود را در پنج هفته گذشته تجربه کردند و قیمت‌ها بار دیگر به زیر سطح 80 دلار در هر بشکه نزدیک شد.

نمودار تکنیکال نفت خام

تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت

نفت خام وست تگزاس (WTI) در طی یک هفته گذشته کاهش یافت، به طوری که ما شاهد رفتارهای نوسانی زیادی در بازار بوده و بنابراین می‌توانیم بگوییم که احتمال بروز رفتارهای رفت و برگشتی و یا رو به جلو در بازار بالاست. بازار به گونه‌ای است که در نزدیکی میانگین متحرک نمایی 50 هفته‌ای (EMA 50) ممکن است با مقاومت گسترده‌ای روبه‌رو شویم، که این نشان دهنده آن است که معامله‌گران باید بر روی بازار متمرکز باشند.

روی هم رفته، اگر بازار تغییر جهت داده و صعودی شود، احتمال حرکت به سمت سطح بعدی در 90 دلار وجود دارد. متناوباً، در صورتی که روند نزولی شود، ممکن است بازار به سمت میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای (EMA 200) در رنج 73.32 دلار حرکت کند.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت خام برنت نیز مانند نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در طول هفته کاهش یافتند، ما شاهد تلاش برای کاهش شکاف بوده‌ایم. همانطور که گفته شد، بازار در حال حاضر بین شاخص‌های متحرک نمایی 50 هفته‌ای و متحرک نمایی 200 هفته‌ای قرار دارد. اگر همه چیز به همین منوال باشد، این بازاری است که دیر یا زود باید حرکت قابل توجهی انجام دهد. اما در این بین ممکن است شاهد بلاتکلیفی زیادی باشیم. با این حال، به احتمال زیاد ما بیش از هر چیز دیگری شاهد نوسان خواهیم بود. سوالات زیادی در مورد اینکه آیا تقاضای کافی وجود خواهد داشت یا خیر، وجود دارد.

معاملات آتی نفت برنت با 0.6 درصد کاهش به 80.97 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ساعت 21:46 به وقت ایالات شرقی آمریکا با 0.6 درصد کاهش به 77.39 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد هفته گذشته حدود 5 درصد کاهش یافتند.

به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ناشی از کاهش غیرمنتظره تولید توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان (اوپک پلاس) تا حد زیادی از بین رفته است. در حالی که قرار است عرضه با کاهش تولید اوپک پلاس در ماه می کاهش یابد، بازارها نگرانند که تغییر شرایط تقاضا بیش از کاهش عرضه بازار را تحت تاثیر قرار دهد. تمرکز این هفته بر روی آمارهای تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و اروپا برای سه ماهه اول سال 2023 است که انتظار می‌رود نشان دهد که رشد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است.

هفته اول ماه می شاهد مجموعه‌ای از تصمیمات بانک‌های مرکزی در مورد نرخ بهره خواهیم بود، به طوری که انتظار می‌رود فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا هر دو برای مبارزه با تورم نرخ بهره خود را افزایش دهند. انتظار می‌رود این روند منجر به کندی رشد اقتصادی در سال جاری شود و به‌طور بالقوه تقاضای نفت خام را علی‌رغم بهبود تقاضای نفت از سوی واردکننده اصلی آن یعنی چین کاهش دهد. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که این کشور در ماه مارس مقادیر بی‌سابقه‌ای نفت خام وارد کرده است، زیرا پس از سه سال قرنطینه کووید، اقتصاد بهبود یافته است.

معاملات آتی نفت خام

آمار گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) برای بازارهای آتی نفت خام نشان می‌دهد که معامله‌گران برای چهارمین جلسه متوالی در روز جمعه (21 آوریل، 1 اردیبهشت)، موقعیت‌های خود را کاهش دادند، به طوری که در حال حاضر حدود 23.6 هزار قرارداد بسته شده است. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده (WTI) روز جمعه جهش قابل قبولی را نشان داد، که نشان دهنده این است که اصلاح بیشتر در حال حاضر مطلوب نیست. انتظار می‌رود با ادامه روند اصلاحی در کومودیتی‌ها به حمایت بعدی در حدود 75.80 دلار برسیم.

نمودار نفت خام

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing , fxstreet ، fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array