به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  یک شرکت فناور سوئیسی به نام فاینال اسپارک (Final Spark)  موفق شده است یک پلتفرم عصبی (نوروپلتفرم) راه‌اندازی کند که اولین پلتفرم پردازش زیستی جهان است. گفته می‌شود در این پلتفرم، به جای تراشه‌های سیلیکونی، ارگانوئیدهای مغز انسان وظایف محاسباتی را انجام می‌دهند. نسخه‌های کوچک‌شده از اندام انسان در آزمایشگاه را ارگانوئید می‌نامند.

این اولین رایانه زنده جهان است که مهارت پردازش ۱۶ ارگانوئید مغزی را داشته و طبق ادعای این شرکت، تا یک میلیون برابر کمتر از نمونه‌های سیلیکونی موجود، انرژی مصرف می‌کند. طبق برآوردهای فاینال اسپارک، آموزش مدل محبوب زبان بزرگ GPT-۳ به تنهایی ۱۰ گیگاوات‌ساعت انرژی مصرف می‌کند که تا ۶۰۰۰ برابر بیشتر از مصرف انرژی یک سال در ​​یک شهر اروپایی است. اکنون این شرکت ادعا می‌کند جایگزینی تراشه‌های سیلیکونی با پردازنده‌های زیستی می‌تواند به میزان قابل توجهی منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

نوروپلتفرم

سازوکار نوروپلتفرم چگونه است؟

نوروپلتفرم ترکیبی از علوم سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیست شناسی است که در نهایت پردازش داده‌ها با استفاده از بافت مغز انسان را ممکن ساخته است. چنین سیستمی به دلیل میزبانی از یک جزء بیولوژیکی معمولاً با عنوان تَرافزار (wetware)  شناخته می‌شود. این شرکت از روشی موسوم به آرایه‌های چند الکترودی (MEAs)  استفاده کرده است. هر آرایه چند الکترودی (MEA) دارای چهار ارگانوئید مغزی است که با هشت الکترود در ارتباط است. وظیفه این الکترودها تحریک ارگانوئیدها و ثبت داده‌های پردازش شده است.

علیرغم دستیابی به این نوآوری انقلابی، بخش زنده تنظیمات محاسباتی نوروپلتفرم همیشه در معرض خطر نابودی قرار دارد و این سیستم ممکن است هر لحظه از کار بیفتد. البته فاینال اسپارک توانسته است پس از مدت‌ها عمر ارگانوئیدها را از چند ساعت، به حدود ۱۰۰ روز ارتقا دهد. این شرکت نوروپلتفرم جدید را برای اهداف تحقیق و توسعه با قیمت ماهانه ۵۰۰ دلار برای هر کاربر در اختیار کاربران سازمانی قرار داده است.

منبع: interestingengineering

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array