به گزارش ایران دکونومی، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: وزارت صمت مشوق‌هایی را برای توسعه خودرو‌های برقی در نظر گرفته است که منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت این خودرو‌ها می‌شود.

وزارت صمت تعرفه واردات خودرو‌های برقی را به شدت کاهش داد بطوری که هم اکنون تعرفه واردات در حد صفر درصد است، این موضوع باعث شده قیمت آنها پایین بیاید.

 سود بازرگانی و تعرفه واردات خودروهای برقی در مجموع ۳۰ درصد خواهد بود؛ این در حالی است که تنها تعرفه واردات برای خودروهای بنزینی از ۱۶ درصد برای پیشرانه‌های یک لیتری آغاز می‌شود و تا ۱۳۱ درصد در پیشرانه‌های ۲ لیتر تا ۲,۵ لیتر می‌رسد.

و با توجه به اینکه خودرو‌های برقی یکبار در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شده بودند و استقبال چندانی از آنها نشده بود، شورای رقابت این خودرو‌ها را بعنوان خودرو‌های رقابتی در نظر گرفت و بر همین اساس قوانین فروش و قیمت گذاری خودرو‌های بنزینی شامل خودرو‌های برقی نمی‌شود.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه قیمت این خودرو‌ها را صرفا سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعیین می‌کند، گفت: در واقع با استفاده از جداول و صورت‌های مالی تامین کنندگان، قیمت تعیین می‌شود بطوری که هزینه‌های مالی خرید و انتقال این خودرو‌ها تا مقصد محاسبه و قیمت بر اساس آنها مشخص می‌شود، همچنین مشوق‌ها باعث شده قیمت خودرو‌های برقی وارداتی ارزانتر از خودرو‌های بنزینی مشابه وارداتی باشد.

در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو برقی عرضه شده ۹۵۰ میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود سه میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی حدود سالانه 8 تا 10 هزار لیتر بنزین صرفه جویی می کنند و برق را می توان از منابع تجدید پذیر به دست آورد ولی نمی توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد. برای همین شرایط خرید آسانتری برای این خودروها فراهم شده است. و قواعدی که برای فروش خودروهای وارداتی عادی مطرح بود، برای ماشین‌های برقی برداشته شده است. شرایطی مانند این که خریدار فقط شخص حقیقی باشد حذف شده و حقوقی‌ها هم می‌توانند خودروی برقی بخرند، بحث پلاک فعال هم دیگر مسئله نیست و هر فردی می‌تواند ثبت‌نام کرده و خودرو دریافت کند.

تنها شرط برای خرید خودروهای برقی بلوکه کردن مبلغ یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) در حساب وکالتی بود. و بر اساس مصوبه شورای رقابت برای خرید خودروهای برقی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

آیا خرید خودروهای برقی در ایران به صرفه است؟

خودروهای برقی می توانند در شهر کاربردی باشند. اما فعلا ایستگاه های شارژ عمومی را به صورت گسترده در شهر ها نداریم و این یعنی مالکین خودروهای برقی می بایست شارژ خودرو خود را در خانه و با شارژرهای معمولی و خانگی انجام دهند. میزان پیمایش هم در حالت واقعی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر متغیر است. پس بر این اساس خودرو برقی فقط برای مصارف شهری و یا سفر های کوتاه مناسب است. و عملا نمی توان مسافت های طولانی را با خودروهای برقی پیمود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array