به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  استارتاپ xAI متعلق به میلیاردر مشهور، ایلان ماسک، قصد دارد با همکاری اوراکل برای تقویت نسخه بعدی مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی گروک (Grok) یک ابرکامپیوتر بسازد. گفتنی است که جدیدترین نسخه چت‌بات هوش مصنوعی گروک با هدف چند وجهی شدن، فروردین امسال معرفی شد.

بر اساس گزارشی که وب‌سایت The Information منتشر کرد، این پروژه که «گیگافکتوری رایانش» نام دارد، برای آموزش و توسعه نسل بعدی سیستم هوش مصنوعی گروک این شرکت در نظر گرفته شده است. این نام با الهام از نام کارخانه‌های خودروسازی تسلا توسط ماسک انتخاب شده است.

ابرکامپیوتر ایلان ماسک

 ماسک گفته است برای نسخه بعدی هوش مصنوعی خود و ساخت این ابرکامپیوتر، از ده‌ها هزار پردازشگر گرافیکی H100 انویدیا استفاده خواهد کرد که هزینه ساخت آن به میلیاردها دلار خواهد رسید. این کارآفرین جنجالی پیش از این نیز متذکر شده بود که نسخه سوم چت‌بات هوش مصنوعی xAI حداقل به 100 هزار تراشه نیاز خواهد داشت که تقریباً پنج برابر بیشتر از 20 هزار تراشه مورد نیاز برای آموزش نسخه دوم آن است.

اگر اطلاعات The Information درست باشد، مجموع پردازشگرهای گرافیکی درنظر گرفته‌شده برای این ابرکامپیوتر تا چهار برابر بزرگ‌تر از چیزی است که رقبای xAI استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک اخیراً گفته است که هوش مصنوعی در نهایت جای تمام مشاغل را خواهد گرفت ولی تحقق این سناریو مستلزم «درآمد جهانی بالا» و حمایت مالی دولت‌ها از مردم است. ماسک در کنفرانس VivaTech 2024 در پاریس نیز گفت که معتقد است xAI تا پایان سال 2024 به پای رهبران اصلی این صنعت یعنی OpenAI و DeepMind Google خواهد رسید.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array