به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شبکه‌ای از بنیان‌گذاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استعدادهای فناوری برخی از اجزای کلیدی یک اکوسیستم استارت‌آپ را تشکیل می‌دهند.

این خوشه‌های فناوری به عنوان موتورهای رشد اقتصادی، در مقیاس جهانی در حال تکامل هستند. در حالی که شهرهای استارتاپی پیشرو جهان در آمریکا متمرکز شده‌اند، چندین اکوسیستم مانند پکن و سئول در حال رشد هستند زیرا کشورها برای پیشرفت فناوری برای تحریک نوآوری تمرکز کرده‌اند.

رتبه بندی اکوسیستم استارت آپ‌های جهانی

شهرهای پیشرو در زمینه راه اندازی استارت آپ

برای این رتبه بندی، هر شهر بر اساس مقیاس و بلوغ اکوسیستم استارتاپی آن در یک دوره شش ساله منتهی به سه ماهه دوم سال 2023 تجزیه و تحلیل شد.

از جمله آمارهای مورد تجزیه و تحلیل و استفاده برای محاسبه امتیاز کلی توسعه، میزان سرمایه گذاری، معاملات سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ارزش خروجی بود.

سانفرانسیسکو با 427.6 میلیارد دلار جذب سرمایه در دوره شش ساله، برترین شهر استارت آپی جهان است. علیرغم فضای چالش برانگیز تامین مالی این شهر، نزدیک به 20 هزار معامله بسته شده که نقش بزرگ آن را در راه اندازی استارت آپ‌های فناوری برجسته می‌کند. هر دو غول فناوری OpenAI و رقیب Anthropic به لطف مجموعه گسترده‌ای از استعدادهای فناوری و شرکت های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در این شهر مستقر شده‌اند. به طور کلی، 11812 استارت آپ در سال 2023 در سانفرانسیسکو مستقر بودند که برابر با حدود 20 درصد استارتاپ های آمریکا است.

در رتبه بعدی، شهر نیویورک قرار دارد که در همین بازه زمانی 179.9 میلیارد دلار جذب کرده است. شرکت رمزنگاری Gemini و شرکت یادگیری ماشین، Hugging Face، دو نمونه از استارت‌آپ‌های مستقر در این شهر هستند.

پکن به عنوان قطب برتر خارج از آمریکا، خانه شرکت مادر TikTok، ByteDance است که یکی از ارزشمندترین شرکت‌های خصوصی جهان است.

در سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از بودجه استارت‌آپ‌ها در چین توسط بخش‌های مورد حمایت دولت تامین می‌شود. به ویژه، این سرمایه‌ها به شدت بر روی فناوری هایی مانند سازندگان نیمه‌رساناها و شرکت‌های خودروهای الکتریکی که با اهداف بلندمدت استراتژیک دولت همسو هستند، متمرکز است.

یکی دیگر از قطب‌های فناوری پیشرو سنگاپور است که دارای بالاترین سرانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سراسر جهان است. در سال 2023، این مبلغ معادل 1060 دلار سرمایه گذاری خطرپذیر برای هر نفر بود. در مقام مقایسه، سرمایه گذاری خطرپذیر به ازار هر نفر در آمریکا حدود 345 دلار بود، که دومین کشور در سطح جهان است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array