به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «ویژوال کاپیتالیست»، شاید در گذشته فناوری هوش مصنوعی علمی تخیلی به نظر می‌رسید اما در حال حاضر از گوشی‌های هوشمند گرفته تا الگوریتم‌های موتورهای جست و جو، هوش مصنوعی در زندگی روزانه ما حضور دارد.

ما ندانسته یا آگاهانه در زندگی خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. تقریبا همه شرکت‌های بزرگ فناوری در جهان، بخش‌ها و قسمت‌هایی دارند که در حال تحقیق یا پیاده سازی و در نتیجه پیشرفت AI هستند. دنیای تجارت به ویژه صنعت فناوری، مملو از AI و یادگیری ماشینی است. هیچ زمانی بهتر از الان برای حضور در دنیای هوش مصنوعی وجود نداشته است.  هوش مصنوعی به نقطه عطف دست یافته و آماده است تا هر صنعتی را متحول کند.

کشورهای زیادی در حال سرمایه گذاری بر روی AI هستند. در جدول زیر کشورهای برتر به لحاظ تعداد استارت آپ‌های هوش مصنوعی که از سال 2013 تأمین مالی شده‌اند آورده شده است.

تعداد استارت آپ های هوش مصنوعی در 15 کشور برتر

آمار ارائه شده در این جدول نشان دهنده تعداد استارت‌آپ‌های جدید هوش مصنوعی کشورها، در دوره زمانی 2013 تا 2023 است. تنها شرکت‌هایی که بیش از 1.5 میلیون دلار سرمایه گذاری خصوصی داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.

از این داده‌ها می‌توان متوجه شد که آمریکا با 5509 استارت آپ، چین و انگلیس به ترتیب با 1446 و 727 استارت آپ، جایگاه خود را به عنوان کانون‌های اصلی نوآوری AI تثبیت کرده‌اند.

از نظر بودجه، آمریکا با سرمایه گذاری خصوصی بیش از 335 میلیارد دلاری بین سال‌های 2013 تا 2023 در هوش مصنوعی، پیشرو است. استارت آپ‌های AI چین در همان بازه زمانی با سرمایه گذاری 104 میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار دارند، در حالی که استارت آپ‌ها در بریتانیا 22 میلیارد دلار جذب سرمایه کرده و در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که شکاف بین جایگاه اول تا سوم در حال افزایش است. برای مثال، در سال 2023، سرمایه گذاری خصوصی در آمریکا نسبت به سال 2022، 22 درصد رشد داشته است. در همین حال، سرمایه گذاری در چین و بریتانیا در بازه زمانی مشابه، به ترتیب به میزان 44 و 14.1 درصد کاهش یافته است.

این همه پول کجا می‌رود؟

استارت آپ های هوش مصنوعی در چه زمینه کار میکنند

آمارهای ارائه شده (از طریق گزارش شاخص هوش مصنوعی 2024 استنفورد قابل دسترسی است) کل سرمایه گذاری خصوصی AI را بر اساس حوزه تمرکز تقسیم کرده و بینشی را در مورد اینکه کدام بخش‌ها بیشترین بودجه را دریافت می‌کنند، ارائه نموده است.

جذب بیشترین سرمایه مربوط به زیرساخت، تحقیق و ساخت AI است و به استارتاپ هایی اشاره دارد که در حال ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی (مانند ChatGPT OpenAI) هستند.

دومین حوزه تمرکز سرمایه گذاران، پردازش زبان طبیعی (NLP) است؛ نوعی هوش مصنوعی که کامپیوترها را قادر می‌سازد زبان انسان را درک و تفسیر کنند. این فناوری موارد استفاده متعددی برای مشاغل دارد، به ویژه در خدمات مالی که در آن NLP می‌تواند چت ربات‌های پشتیبانی مشتری را تقویت کند.

با سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری در استارت‌آپ‌های متمرکز NLP در سال 2023، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران به شدت از پتانسیل تحول‌آفرین این فناوری آگاه هستند.

15 کشور برتر به لحاظ تعداد استارت آپ هوش مصنوعی

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array