به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قانون‌گذاران پارلمان اروپا اولین بسته جامع قوانین جهان را با هدف تنظیم و قانون‌گذاری صنعت ارزهای دیجیتال تصویب کردند.

در رای‌گیری روز پنجشنبه (31 فروردین)، پارلمان اتحادیه اروپا با 517 رای موافق و 38 رای مخالف به تصویب قانون بازارهای رمزارزی (Markets in Crypto Act) یا MiCA رای داد. این قانون که به دنبال کاهش خطرات برای کسانی است که دارایی‌های رمزارزی را خریداری می‌کنند، به این معنی است که ارائه‌دهندگان می‌توانند در صورت از دست دادن دارایی‌های رمزارزی سرمایه‌گذاران مسئول شوند.

پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قوانین تعدادی الزامات را برای پلتفرم‌های رمزارزی، صادرکنندگان توکن و معامله‌گران در مورد شفافیت، افشا، مجوز و نظارت بر تراکنش‌ها تحمیل می‌کند.

پلتفرم‌ها ملزم خواهند بود تا مصرف‌کنندگان را در مورد خطرات مرتبط با عملیات خود آگاه کنند، در حالی که فروش توکن‌های جدید نیز تحت مقررات قرار می‌گیرد.

اروپا

استیبل کوین‌هایی مانند تتر و USDC باید ذخایر زیادی را برای پاسخگویی به درخواست‌های بازخرید در صورت برداشت‌های انبوه حفظ کنند. استیبل کوین‌هایی که بیش از حد بزرگ می‌شوند نیز با محدود شدن 200 میلیون یورو (220 میلیون دلار) تراکنش در روز مواجه هستند.

به سازمان بورس و اوراق بهادار اروپا یا ESMA این اختیار داده می‌شود که در صورت عدم حمایت صحیح از سرمایه‌گذاران یا تهدید یکپارچگی بازار یا ثبات مالی، پلتفرم‌های رمزارزی را ممنوع یا محدود کند.

MiCA همچنین به نگرانی‌های زیست‌محیطی پیرامون کریپتوها رسیدگی می‌کند و شرکت‌ها مجبور به افشای مصرف انرژی خود و همچنین تأثیر دارایی‌های دیجیتال بر محیط‌ زیست می‌شوند.

مرید مک گینس (Mairead McGuinness)، کمیسر خدمات مالی اروپا، روز پنجشنبه تصویب این قانون را ستود و گفت که انتظار دارد این قوانین «از سال آینده» اعمال شوند.

اندرو ویتورث (Andrew Whitworth)، مدیر سیاست‌گذاری EMEA شرکت بلاکچین ریپل، گفت که این موهبت پارلمانی نقطه عطف مهمی برای صنعت کریپتو در سراسر جهان است.

ویتورث از طریق ایمیل به CNBC گفت: ثبات در پیاده‌سازی در سراسر اتحادیه اروپا در ارائه شفافیت عملیاتی به شرکت‌های رمزارزی برای تقویت نوآوری در سراسر اروپا و محافظت در برابر جدا شدن ناخواسته بازار واحد کلید خواهد بود.

“به عنوان قسمتی از این بخش، نیاز است تا اطمینان حاصل شود که قانون به طور متناسب با توجه به نحوه برخورد با پیشنهادات رمزارزی شرکت‌های مختلف، بر اساس پروفایل ریسک فعالیت‌های آنها، اعمال می‌شود.”

اروپا

یک قدم جلوتر از آمریکا

پارلمان همچنین قانون جداگانه‌ای را تصویب کرد که هدف آن کاهش ناشناس ماندن در انتقال ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و استیبل کوین، با رای 529 به 29 به تصویب مقررات انتقال وجوه است.

این مورد به اصطلاح «قاعده سفر (travel rule)» را اعمال می‌کند که شرکت‌های مالی را ملزم می‌کند تا اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده را بررسی و ضبط کرده و در تراکنش‌های رمزارزی به مبارزه با پولشویی کمک کنند.

نقل و انتقالات بین صرافی‌ها و به اصطلاح “کیف پول‌های خود میزبان” متعلق به افراد اگر مبلغ از آستانه 1000 یورو فراتر رود، باید گزارش شود؛ موضوعی بحث برانگیز برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که اغلب به دلایل حفظ حریم خصوصی ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند.

چانگپنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل بزرگترین صرافی ارز دیجیتال یعنی بایننس، در توییتی گفت که “شرکت او آماده است که طی 12 تا 18 ماه آینده تغییراتی در کسب و کار انجام دهد تا در موقعیتی قرار گیرد که مطابقت کامل داشته باشد.”

بایننس تحت نظارت شدید رگولاتورها در مورد نحوه عملکرد آن است. در ماه مارس (اسفند 1401)، کمیسیون معاملات آتی و معاملات کالا از بایننس، ژائو و مدیر ارشد پیشین انطباق بایننس، ساموئل لیم (Samuel Lim)، شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت فعالانه از کاربران آمریکایی در این مورد درخواست کرده است.

ژائو از MiCA به عنوان یک “راه حل عملی برای چالش‌هایی که به طور جمعی با آن روبه‌رو هستند” ستایش کرد.

در پی شکست‌های فاجعه‌بار متعدد در صنعت، رگولاتورها به دنبال مهار بازار کریپتو بوده‌اند. در ماه می (اردیبهشت 1401)، terraUSD، یک پروژه بحث برانگیز استیبل کوین، پس از از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران به پشتوانه فنی آن، با مسئله 60 میلیارد دلاری روبه‌رو شد.

نابودی terraUSD باعث واکنش زنجیره‌ای در صنعت شد و شرکت‌های مختلف دیگر از جمله ثری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، بلاکفای (BlockFi) و ویجر دیجیتال (Voyager Digital) نیز دچار رکود شدند. FTX، که قبلاً چهارمین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال بود، در ماه نوامبر (آبان 1401) به دلیل برجسته‌ترین شکست صنعت کریپتو تا به امروز، اعلام ورشکستگی کرد.

اروپا

این اقدام اتحادیه اروپا را یک قدم جلوتر از ایالات متحده و بریتانیا قرار می‌دهد که هنوز قوانین رسمی برای فضای کریپتو وضع نکرده‌اند. یکی از مقامات بریتانیایی روز دوشنبه گفت که مقررات خاصی برای رمزارزها ممکن است ظرف یک سال یا بیشتر اجرایی شود.

پس از اجرایی شدن قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های رمزارزی می‌توانند از مجوزهای خود در یک کشور اروپایی برای «گذرنامه» خدمات خود در کشورهای مختلف عضو استفاده کنند. شرکت‌های کریپتو برای دریافت مجوز از مقامات مختلف اروپایی و افتتاح دفاتر جدید، در انتظار اجرایی شدن این قانون تلاش کرده‌اند.

صرافی‌های کریپتو کوین بیس و کراکن اخیرا مجوزهای ارائه دهنده خدمات دارایی مجازی را در دوبلین دریافت کرده‌اند. همچنین شرکت بلاکچین ریپل به دنبال مجوز از بانک مرکزی ایرلند است.

شرکت‌های رمزارزی ایالات متحده در پاسخ به اقدامات سختگیرانه نظارتی در زمین خود، به دنبال توسعه در خارج از کشور هستند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار یک اخطار ولز (Wells)، که اغلب یکی از آخرین مراحل قبل از صدور رسمی هزینه‌ها توسط رگولاتور است، برای شرکت کوین بیس در ماه گذشته صادر کرد.

روز پنجشنبه، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیر عامل کوین بیس، در یک رویداد فین‌تک به CNBC گفت که این شرکت برای یک نبرد قانونی با SEC آماده است.

او به طور جداگانه در یک سخنرانی روی صحنه گفت که ایالات متحده “پتانسیل تبدیل شدن به یک بازار مهم در حوزه ارزهای دیجیتال را دارد” اما در حال حاضر وضوح نظارتی ارائه نمی‌کند. او گفت که اگر این روند ادامه پیدا کند، کوین بیس گزینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در خارج از کشور، از جمله نقل مکان از ایالات متحده به جاهای دیگر را در نظر خواهد گرفت.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array