به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، تعرفه‌های گمرکی برخی کالاهای چینی را دو، سه و یا حتی چهار برابر خواهد کرد. این موضوع نشان دهنده آخرین اقدام در تشدید اختلاف تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان است.

به نظر می‌رسد، تعرفه‌ها در بخش‌های کلیدی پس از یک فرآیند بررسی دو ساله افزایش خواهد یافت. بالاترین تعرفه‌ها مربوط به خودروهای برقی ساخت چین است؛ مجموع عوارض دریافتی از 27.5 درصد به 102.5 درصد افزایش خواهد یافت. سایر موارد هدف شامل؛ باتری ها، سلول های خورشیدی، فولاد و آلومینیوم است که تعرفه آنها دو تا سه برابر افزایش می یابد.

در ماه مارس 2024، «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا گفت که چین در حال تولید بیش از حد باتری، پنل‌های خورشیدی و خودروهای برقی است و بازار را پر از کالاهای ارزان کرده که به گفته او به کارگران آمریکایی آسیب می‌رساند.

یک گروه تجاری آمریکایی نیز با اشاره به خودروساز برتر چینی (BYD) اذعان داشت: صنعت خودروی چین به دلیل قیمت‌های بسیار پایین یک “تهدید وجودی” برای خودروسازان آمریکایی است.

مناقشه تجاری بین واشنگتن و پکن است در سال 2018 آغاز شد؛ زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا شروع به وضع تعرفه‌ها و سایر موانع تجاری بر روی کالاهای چین کرد تا به آنچه او به عنوان اقدامات تجاری ناعادلانه توصیف کرد، رسیدگی کند. از آن زمان، کاخ سفید اقدامات بیشتری را علیه شرکت‌های چینی انجام داده و سرمایه‌گذاری در این کشور را محدود کرده است.

در طول مبارزات انتخاباتی فعلی آمریکا، «ترامپ» افزایش همه جانبه تعرفه‌ها را پیشنهاد کرده و گفته است که تعرفه خودروهای چینی ساخت مکزیک را تا 200 درصد افزایش خواهد داد. کاخ سفید همچنین صنعت نیمه هادی چین را هدف قرار داده است و با هدف محروم کردن شرکت‌های چینی از دسترسی به تجهیزات نیمه رسانا (semiconductors) پیشرفته و تجهیزات تولیدی مرتبط با آن، محدودیت‌های صادرات نیمه هادی به این کشور کرده است.

مقامات چینی بارها سیاست تجاری و فناوری ایالات متحده را محکوم کرده و آن را “قلدری اقتصادی” توصیف کرده‌اند. دولت چین چندین اقدام متقابل برای مقابله با تحریم‌های آمریکا انجام داده است. از جمله محدودیت‌های صادرات مواد خام استراتژیک مورد استفاده در فناوری‌های دفاعی، الکترونیک و انرژی پاک است.

منبع: Bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array