به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بانک انگلستان و مرکز نوآوری مرکز تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) یک سیستم تسویه حساب مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده را بین مؤسسات آزمایش کرده‌اند. بینش این پروژه توسط بانک انگلستان در سیستم تسویه ناخالص (RTGS) استفاده خواهد شد.

در 19 آوریل (30 فروردین)، BIS گزارشی در مورد پروژه آزمایشی مشترک با بانک انگلستان به نام پروژه مریدین (Meridian) منتشر کرد. بر اساس این سند 44 صفحه‌ای، بانک‌ها با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) از طریق شبکه همگام‌سازی با موفقیت خانه‌هایی را در ولز و انگلیس خریداری کرده‌اند.

همانطور که این گزارش بیان می‌کند، پیام‌های ارسال شده بین شبکه همگام‌سازی و سیستم RTGS با استفاده از APIها، یک رابط عمومی را ارائه می‌دهند که می‌تواند نسبتاً آسان به سایر کلاس‌های دارایی، مانند ارز خارجی گسترش یابد. این مورد می‌تواند زمان، هزینه‌ها و ریسک معاملات را کاهش دهد.

انگلستان

هدف پروژه مریدین به وضوح ارائه یک سیستم تسویه حساب برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. این گزارش در ذکر مزایای احتمالی برای بانک‌های مرکزی صریح است:

“همگام سازی می تواند کاتالیزوری برای نوآوری در پرداخت‌های عمده فراهم کند و از ظهور زیرساخت‌های پرداخت جدید که با استفاده از پول بانک مرکزی تسویه می‌شوند، حمایت کند.”

با این حال، در مورد استفاده احتمالی از این سیستم، احتیاط‌های متعددی وجود دارد که در بخش «ملاحظات سیاسی و عملیاتی» گزارش به پایان رسید. به عنوان مثال، اپراتورهای شبکه آینده باید در مورد مکانیزم تأیید هویت فکر کنند.

همچنین، در زمانی که بسیاری از حوزه‌های قضایی در حال بررسی تمدید ساعات کاری زیرساخت‌های پرداخت ملی خود هستند، خدمات همگام‌سازی توسط ساعات کار RTGS موجود محدود می‌شود.

پیاده‌سازی این سیستم چندین سؤال حقوقی مانند نقطه نهایی غیرقابل برگشت بودن تسویه، نمایندگی دیجیتالی مالکیت دارایی و جلوگیری از استفاده خودسرانه از وجوه مشتریان توسط بانک‌های تجاری قبل از تاریخ معامله را ایجاد می‌کند.

در ماه مارس (اسفند)، BIS در مورد تکمیل پروژه آیسبریکر (Icebreaker)، بررسی موارد استفاده از خرد و پرداخت‌های حواله بین‌المللی برای CBDCها با بانک‌های مرکزی اسرائیل، نروژ و سوئد گزارش داد.

در اکتبر 2022 (مهر 1401)، بانک گزارش داد که یک آزمایش CBDC شامل بانک‌های مرکزی هنگ کنگ، تایلند، چین و امارات متحده عربی پس از یک آزمایش یک ماهه برای تسهیل 22 میلیون دلار در تراکنش‌های فرامرزی موفقیت‌آمیز بود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array