به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نوکیا در حال توسعه یک سیستم ارتباطی LTE/4G برای ماه است و ظاهراً قرار است اولین قطعه شبکه آن اواخر امسال راه‌اندازی شود. طبق گزارش وبسایت خبری اسپیس، سخت افزار نسخه ساده شده این شبکه اواخر سال جاری در قالب بخشی از ماموریت IM-2 شرکت Intuitive Machine به فضا پرتاب شده و روی قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد.

تجهیزات نوکیا در اصل یک “جعبه شبکه ارتباطی” است و لندر ماه Nova-C را با کاوشگر MAPP و ابزار جهنده Micro-Nova ساخت همین شرکت مرتبط می کند. با این کار، قابلیت‌های شبکه اینترنتی در مسافت‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

تیری کلاین رییس بخش Bell Labs Solutions Research نوکیا در بیانیه‌ای اظهار داشت: درست همانند سرپناه، غذا و تجهیزات حیاتی، ارتباطات نیز بخشی مهم از ماموریت‌هایی است که در مریخ صورت می‌گیرد. ما با ساخت یک شبکه اختصاصی در فضا، درست از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده خواهیم کرد در زمین بستر اتصال میلیاردها تلفن هوشمند را با هم فراهم کرده است.

نوکیا در ماه

ناسا در سال ۲۰۲۰ میلادی برای توسعه فناوری‌های نوین برای پشتیبانی از برنامه آرتمیس، با ۱۴ شرکت قراردادهایی امضا کرد. در همین راستا، نوکیا برای ساخت اولین شبکه سلولی روی ماه ۱.۴۱ میلیون دلار دریافت کرد. این شرکت تصمیم گرفت به جای توسعه فناوری‌های جدید، سخت افزارهای فعلی را با محیط ماه سازگار کند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، شبکه لونار 4G/LTE  نوکیا پهنای باند بیشتری نسبت به سیستم‌های فرکانس بسیار بالا (UHF) روی ماه فراهم خواهد کرد که برای ارتباطات فضایی توسعه پیدا کرده است. با این کار علاوه بر تسریع ارتباطات بین فضانوردان، سیستم‌های رباتیک خودران نیز روی ماه سرعت پیدا می‌کنند. گذشته از این، شبکه مورد نظر به مرور برای مریخ نیز سازگار شده و در آینده به ۵G ارتقا خواهد یافت.

منبع: space

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array