به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آمارهای بدست آمده از بانک جهانی نشان می‌دهد که پاکستان و آنگولا دارای بیشترین بدهی به چین هستند. هر دو کشور میلیاردها دلار وام از چین برای پروژه‌های مختلف زیرساختی و انرژی دریافت کرده‌اند.

هر دو کشور فوق الذکرف برای مدیریت بار بدهی خود با مشکل مواجه شده‌اند. در فوریه 2024، چین سررسید وام 2 میلیارد دلاری خود به پاکستان را تمدید کرد.

اندکی پس از آن در مارس 2024، آنگولا با بزرگترین طلبکار چینی خود (بانک توسعه چین (CDB)) برای پرداخت بدهی به شکل ماهانه مذاکره کرد.

در نمودار زیر 20 کشور برتر را از نظر میزان بدهی به چین و براساس آمار سال 2022 بانک جهانی رتبه بندی کردیم:

کشورهای با بدهی بالا به چین

چین بیش از 1 تریلیون دلار بودجه به کشورهای در حال توسعه از طریق پروژه (BRI) خود ارائه کرده است؛ یک پروژه توسعه اقتصادی عظیم با هدف تقویت تجارت بین چین و کشورهای آسیا، آفریقا و اروپا. بسیاری بر این باورند که این وام‌دهی می‌تواند در آینده نزدیک مشکل ساز شود.

بر اساس گزارش سال 2023، 80 درصد از این وام‌ها شامل کشورهایی است که در مشکلات مالی قرار دارند. بنابراین این نگرانی‌ وجود دارد که آیا کشورهای دریافت کننده وام هرگز قادر به بازپرداخت بدهی‌های خود خواهند بود یا خیر؟

در حالی که چین ادعا می کند BRI محرک توسعه جهانی است، منتقدان هشدار داده‌اند که BRI از دیپلماسی تله بدهی استفاده می کند، تاکتیکی که در آن یک کشور از وام برای به دست آوردن نفوذ بر کشور دیگر استفاده می‌کند.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array