به گزارش ایران دکونومی، دکتر محمد حسن‌زاده در گفتگو با ایرنا، در مورد خلاصه‌ای از فعالیت‌های ایرانداک در سال گذشته گفت: پژوهشگاه در سال‌های گذشته فعالیت‌های متنوع اما هدفمندی را دنبال کرده است. این پژوهشگاه با ماموریت‌های حاکمیتی در زمینه علم، فناوری و نوآوری چند کار را به صورت مداوم به انجام رسانده است که برخی از آنها عبارتند از: ثبت، سازماندهی و پردازش اطلاعات پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و سایر منابع علمی، راهبری تامین منابع علمی دانشگاه‌های کشور، مدیریت اطلاعات کتابخانه‌های دانشگاهی کشور، ارائه خدمات جست‌وجو و بازیابی اطلاعات منابع علمی به ویژه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به دانشجویان، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران.

وی ادامه داد: همچنین دریافت و سازماندهی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانیان دانش‌آموخته خارج از کشور، ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران، برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف مرتبط با پژوهش و فناوری، انجام طرح‌های پژوهشی سازمانی و تقاضامحور، برگزاری رویدادهای علمی مانند نشست‌ها و کارگاه‌ها، برگزاری جلسات فناورانه مانند همایش مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها و توسعه ادبیات علمی و روش‌شناسی‌های مرتبط با حوزه‌های ماموریتی از جمله بخشی دیگر از فعالیت‌های ایرانداک در سال گذشته بوده است.

دکتر حسن‌زاده در مورد اولویت‌های برنامه‌ریزی ایرانداک در سال جدید توضیح داد: پژوهشگاه در سال ۱۴۰۲ ضمن تداوم فعالیت‌های پیشین برخی از موارد جدید را در دستور کار خود قرار داده است. ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری و فعال‌سازی مرکز رشد علوم و فناوری اطلاعات مهم‌ترین اولویت ما در سال جدید است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: شکل‌بندی و آغاز اقدامات مرتبط با توسعه فعالیت‌های کارآفرینی فناورانه در حوزه‌های اولویت‌دار مانند هوش مصنوعی و غیره، توسعه ارتباطات سازمانی و ارزش‌آفرینی مشترک بینابخشی و بیناسازمانی، ایجاد خدمات مشاوره‌ای نوین به جامعه علمی و صنعتی و چابک‌سازی ساختاری و رفع ناهماهنگی‌های ساختاری و ارتباطی نیز در دستور کار قرار دارد.

تسهیل دسترسی پژوهشگران کشور به منابع علمی، رتبه‌بندی کتابخانه‌های دانشگاهی کشور، رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری بر مبنای رویت‌پذیری، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بر مبنای رویت‌پذیری، بهینه‌سازی و ارتقای زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پژوهشگاه، کاربست فناوری نوین و پیشرفته در سازماندهی و اشاعه اطلاعات، توسعه اثر پژوهشگاه در نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، یکپارچه و هوشمندسازی سامانه‌ها، افزایش تنوع و کثرت منابع علمی در راستای اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، افزایش تاثیر دوره‌های آموزشی در قالب مدارس تخصصی، توسعه ارتباطات با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز جزو برنامه‌های امسال است.

پشتیبانی از سیاست گذاری علم و فناوری، از ماموریت‌های بنیادین ایرانداک

«پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) سال ۱۳۴۷ پایه‌گذاری شد و پیش از نام کنونی، با نام‌ «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰ و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ خوانده می‌شد. این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده به نام‌های فناوری اطلاعات، علوم اطلاعات و جامعه و اطلاعات است. مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه راهبردی پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است. این پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۲۸ عضو هیات‌ علمی دارد و خدمات مختلفی از جمله همانندجویی رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پیشنهاده‌ها، پرسش‌نامه‌ساز، پیشینه پژوهش و تحقیقات مفصل در زمینه سیاست‌گذاری علم و فناوری را ارائه می‌دهد.

ایرانداک کار مدیریت اطلاعات علم و فناوری را از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و افزون بر اطلاعات جاری، اطلاعات پیش از آن را نیز سازمان داد. دستاوردهای این کار در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات و منابع مرجع ارائه می‌شوند. وبگاه ایرانداک، از وبگاه‌های برتر ایران است و روزانه هزاران بازدیدکننده دارد. پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) نیز با صدها هزار رکورد که بیشترین آنها پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده هستند؛ از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پایگاه‌های اطلاعات علمی و فنی کشور با هزاران مراجعه و ده‌ها هزار جست‌وجو در روز است. ایرانداک مرکز ثبت و تنها آرشیو ملی اطلاعات پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده آنهاست. آرشیو پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور نیز در ایرانداک است. بیشترین طرح‌های پژوهشی و همچنین گزارش‌های دولتی در ایرانداک ثبت شده‌اند. تولید ارزش افزوده و اطلاعات پشتیبان و همچنین تحلیل اطلاعات، بخشی دیگر از این مأموریت و سامانه‌های ملی ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده‌ها؛ پیشینه پژوهش؛ همانندجو؛ دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران؛ اصطلاح‌نامه‌‌های علمی و فنی؛ واژه‌نامه‌ها؛ راهنمای پژوهش و پژوهشگران؛ شیوه‌نامه ایران؛ پیکره‌های ایرانداک و آمار کتابخانه‌ها نمونه‌هایی از آنها هستند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array