به گزارش ایران دکونومی، امیر خیام، مدیر شرکت دانش بنیانی که موفق به ساخت زیردریایی هوشمند با قابلیت کنترل هیبریدی شده‌ است، به مهر گفت: این محصول بر پایه هوش مصنوعی و اتوماتیک بوده و توسط پهپاد حمل می‌شود.

از جمله قابلیت‌های این زیردریایی می‌توان به شناسایی عیوب و بازرسی دقیق تأسیسات زیرابی، هدفگذاری و تغییر هدف، انجام عملیات‌هایی مثل جوشکاری زیر آب و حمل قطعات زیر آب می‌توان اشاره کرد. این زیردریایی موقعیت یاب اختصاصی خودش را دارد و دقتش در حد سانتی متر است. به گفته امیر خیام، چندین شرکت دانش بنیان موفق به ساخت زیردریایی برای بازرسی تأسیسات از جمله تأسیسات نفتی شده‌اند، ولی محصول این شرکت یک سیستم چند منظوره و یکپارچه است و هزینه کمتر و سرعت بالاتری دارد.

مدیر این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه با دو کشور حاشیه خلیج فارس، یعنی امارت و عمان رایزنی‌هایی برای صادرات این محصول صورت گرفته، ادامه داد: ما برای صادرات و فروش محصول در کشورهای خارجی به دلیل تحریم‌ها و نحوه انتقال پول چالش‌هایی پیش رو داریم و از طرف دیگر چون خدمات پشتیبانی ارائه می‌دهیم به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

این محصول تا پیش از تولید توسط این شرکت دانش بنیان، با ویژگی‌های کمتر و البته بدون فناوری هوش مصنوعی به کشور وارد می‌شد و برای تأمین قطعات یدکی آن چالش وجود داشت؛ که با بومی‌سازی آن، علاوه بر حذف این کاستی‌ها، با قیمتی کمتر از نمونه خارجی و به مبلغ ۱ میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array