به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، غول هوافضای آمریکا با پیامدهای یک بحران ایمنی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که تولید هواپیمای جت 737 مکس بوئینگ در هفته های اخیر به دلیل یک سری بررسی‌های نظارتی و ممیزی‌های ایمنی به شدت کاهش یافته است.

در فوریه (2024)، اداره هوانوردی آمریکا (FAA) پس از انفجار 737 MAX در ژانویه، سقف تولید 38 جت در ماه را تعیین کرد. منابع به خبرگزاری گفتند، با این حال نرخ تولید ماهانه بسیار پایین‌تر از سقف بوده و در اواخر ماه مارس تولید حدودا یک رقمی شده است.

طبق گزارش‌ها، خط مونتاژ این شرکت به دلیل بررسی‌ها کند شده، که بر تولید کلی هواپیماساز تأثیر گذاشته و در نتیجه تأثیر منفی قابل‌توجهی بر عرضه داشته است.

پس از حادثه ای در 5 ژانویه 2024؛ هنگامی که یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا که از پورتلند اورگان عازم کالیفرنیا بود، پس از منفجر شدن پانل در در ارتفاع 16000 فوتی (4900 متری) و مجروح شدن تعدادی از 171 مسافر هواپیما، مجبور به بازگشت شد، نگرانی های ایمنی قابل توجهی ایجاد شد.

هیئت ملی ایمنی حمل و نقل گزارش داد که چهار پیچ مهم که دوشاخه در را در جای خود نگه می‌دارند گم شده‌اند، در حالی که FAA پس از بررسی اولیه اعلام کرد که ایمنی بوئینگ جای تامل دارد. قانونگذار دستور داد 171 هواپیمای بوئینگ 737 MAX 9 پس از این حادثه زمین گیر شوند تا قطعات شل شده بیشتری را بررسی کنند. از زمان این حادثه، سهام غول هوافضا بیش از 25 درصد سقوط کرده است.

در ماه مارس، «برایان وست» مدیر مالی شرکت بوئینگ، گفت که این شرکت در حال برداشتن گام‌های گسترده‌ای برای بهبود کیفیت و ایجاد اعتماد است و «دیو کالهون» رئیس و مدیرعامل بوئینگ نیز اخیراً اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی (2024) از سمت خود کناره‌گیری کند، این اقدام به‌عنوان تغییر مدیریتی بزرگ در تاریخ این شرکت تلقی می‌شود.

این کاهش تولید در حالی رخ داده است که شرکت هواپیمایی آلاسکا اعلام کرد که بوئینگ در سه ماهه اول سال جاری میلادی 160 میلیون دلار غرامت برای زمین گیر شدن هواپیمای 737 مکس 9 به این خطوط هوایی آمریکایی پرداخت کرده است.

آلاسکا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج درآمد سه ماهه اول این خطوط هوایی به طور قابل توجهی تحت تأثیر پرواز 1282 در ماه ژانویه و زمین گیر شدن بوئینگ 737 مکس 9 قرار گرفت که تا فوریه نیز این کاهش درآمد ادامه یافت.

این خطوط هوایی همچنین تصریح کرد که انتظار دارد غرامت بیشتری پس از سه ماهه اول را دریافت کند.

منبع: RT ، axios

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array